Kétségtelenül egy új korszakot hoztak a szovjet autógyártásban, több évtizedes ugrást az addigi GAZ és UAZ típusokhoz képest 1977-ben. Európában leginkább a "Niva" elnevezéssel váltak közismertté, de a Lada 4x4 mellett még legalább tucatnyi elnevezést kaptak piactól függően.

A mai napig a legnagyobb és stabil piacot Oroszország és a FÁK jelentik a Lada Niva számára, míg Európában vagy a világ más részein kiszorultak a piacról vagy a konkurencia miatt, vagy a szigorodó emissziós normák és közlekedésbiztonsági előírások miatt. Egy szűk német vásárlói réteg például fanatikusan ragaszkodik hozzá, valószínűleg nálunk is lenne rá igény, és már az Euro 6d norma sem akadály.

Haladva az időkkel, kicsit ráérősen

A legendás Lada Niva mindig is Niva maradt, bár sokáig hivatalosan nem ez volt a neve. A rövid 3 ajtósak VAZ-2121, míg a hosszabb, 1993-ban megjelent, fél méterrel hosszabb 5 ajtósokat VAZ-2131 jelzéssel gyártották.

Lada NIVA 4x4

Jól bevált erőforrás, bár nem csúcsparaméterekkel, de már Euro 6-os kibocsátással

Jelentős változást a fejlesztések és újabb piacok terén a 2001-ben alapított GM-AvtoVAZ vegyesvállalat hozott, és teljesen más dizájnnal Chevrolet Niva néven értékesítették az ötajtós gépkocsikat. 2019-ben azonban a Lada megvásárolta a General Motors részesedését, így 2020-tól újra Lada márkanéven kerültek piacra. 2021 januárjától a klasszikus 3 ajtós modellek Lada 4x4 helyett Lada Niva Legend, míg a hosszabb 5 ajtósok Lada Niva Travel néven gördülnek le a gyártósorról.

Lada NIVA 4x4

Fő a funkcionalitás, de minőségi kidolgozással

Annak ellenére, hogy az európai import hivatalosan megszűnt, mindkettő kapható Németországban a Lada Automobile GmbH által, amely több mint 200 márkakereskedőjével továbbra is felelős a márka szervizeléséért, és importálja a járműveket kis darabszámban, egyedi forgalomba állítással.

Miután a GM részét kivásárolták, a Lada először teljesen új, szögletes orr-részt adott az egykori Chevrolet-nek, amely jobban illik hozzá, mint a korábbi gömbölyű. A Travel most 4,10 méter hosszú, négy centiméterrel rövidebb, mint az egykori Lada 4x4 ötajtós, nyújtott változata, amelyet most Niva Legend néven forgalmaznak Oroszországban.

Az 1,7 literes, 4 hengeres és immáron Euro 6d normának is megfelelő, szívó benzines motor 3 lóerővel gyengébb, és a tipikus Niva-mozgásmód a mindössze 140 km/h-s végsebességben is megmutatkozik, bár ez 3 km/órával több, mint a Legendben.

Lada terepjáró

Lada

"Retro" hangulat, némi high-tech-megoldással

A Travel hivatalosan 19,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás sebességre, és a gyakorlatilag visszajelzés nélküli kormányzás sem ösztönöz száguldásra. Ettől függetlenül az új Niva aszfalton is meglepetést okoz: igazán komfortos felfüggesztéssel és meglepően alacsony zajszinttel a kissé a kissé elavult konstrukció, körülbelül 110 km/óráig, illetve 3300-as fordulatszámig. Az ötfokozatú sebességváltó könnyen és pontosan kapcsolható. A fékre is bátran ráléphetünk, sokkal hamarabb megállítja a gépkocsit, mint a korábbi kivitelnél.

Az állandó összkerékhajtásnak, az osztóműnek és középső, korlátozott csúszású differenciálműnek, a rövid túlnyúlásoknak és a kompakt méreteknek köszönhetően senki sem tudja legyőzni terepen egyhamar.

A műszerek kijelzői és kapcsolók a kilencvenes évek végének báját sugározzák, de természetesen a Legendhez képest is ugrásszerű előrelépést jelentenek. Továbbá a Travel praktikusabb is, a hátsó ülések kb. 60/40 arányban előre dönthetők, legalább 1,25 méter hosszú sík rakfelület alakítható ki.

Lada Niva terepjáró csomagtere

Alkalmi áruszállító is lehet a Lada Niva Travel

A biztonsági övekhez rögzítőcsatok tartoznak, és nem hiányoznak a rakományrögzítő szemek sem, az Isofix rögzítési pontokkal együtt. A hátsó üléstámlából pohártartós kartámasz hajtható ki. A fűtési rendszer ugyanolyan nagy teljesítményű, mint korábban.

Lada terepjáró belülről

A váltókar és osztómű maradt a régi séma, csak szebb lett

A közvetlenül Oroszországból importált változatok alapesetben légkondicionáló és hátsó fejtámlák nélkül érkeznek, a Lada GmbH kérésére – akárcsak az 1990-es években –, de természetesen opcióban rendelhetők ugyanúgy, mint más extra felszereltség: például a külső fellépő, az infotainment rendszer opcionális SD-kártyás navigációval és Bluetooth-kihangosítóval, de a tolatókamera sem hiányozhat. Azonban mégsem létszükséglet a Ladák ügyfélkörének számára, mint ahogyan a fogyasztás is másodlagos kérdés.

A Legendhez hasonlóan a Niva Travel is egy hiánypótló terepjáró a valódi terepezők és azok számára, akik szeretnek visszarepülni az időben anélkül, hogy drága autót kellene vásárolniuk vagy egy régit drága pénzért felújítani, és egy divat-SUV-val ellentétben megállják a helyüket.

Lada

Azoknak, akik szívesen utaznak, főleg nem aszfalton. Hiánycikk lett a megfizethető vérbeli terepes autó

Az alapkivitelben 17 990 eurótól indul Németországban, és az új modell csak a korábbi márkakereskedésekben és szervizműhelyekben kapható. Az egykori buxtehudei importőr azonban már 40-50 előrendelést kapott a 2022-es évre.

Főbb műszaki adatok:

- hossz x szélesség x magasság: 4,10 x 1,80 x 1, 69 m
- tengelytáv: 2,65 m
- motor: soros, négyhengeres, benzines, többpontos közvetlen befecskendezéssel, hosszirányú beépítés, 1690 cm³, Euro 6d
- teljesítmény: 59 kW (80 LE) / 5000 n/min
- forgatónyomaték: 127 Nm  /4000 n/min
- végsebesség: 140 km/ó (gyári adat)
- gyorsulás 100 km/ó-ra: 19,4 sec.
- NEFZ-átlagfogyasztás: 11,9 liter/100 km
- CO₂-kibocsátás: 271 g/km
- önsúly: 1465 kg
- terhelhetőség: 375 kg
- csomagtartó: 320 l, ledöntött hátsó ülésekkel 650 l
- vontatható össztömeg fékkel / fék nélkül: 1200 kg / 600 kg

Kép és szöveg: www.auto-medienportal.net