Mega Cruiser BDX20

A civil változat Mega Cruiser BDX20, amely túl nagy lett a japán piacra – fotó: www.auto-medienportal.net

A Mega Cruiser BXD10-est kimondottak katonai felhasználásra tervezték és gyártották, maximum 10 fős csapatszállító, könnyűfegyverzet hordozó, felderítő, rádiós stb. célokra. Körülbelül 150 darab készült belőle összesen, 1995-2002 között, és jelenleg ez az egyetlen felújított darab van belőle Németországban. Bár ránézésre kétségtelenül van némi hasonlóság az amerikai Hummerral, mégis teljesen külön fejlesztésről és gyártásról van szó.

Toyota Mega Cruiser BDX

Toyota Mega Cruiser BDX – fotó: www.auto-medienportal.net

A kb. 5,6 méter hosszú, tükrök nélkül is 2,17 méter széles és 3,4 méter tengelytávú gépkocsi teljes magassága alapesetben 2,38 méter alatt van, a légi szállíthatóság szempontja miatt. Fordulási körátmérője mindössze 11,2 méter körül van, azonos irányú első-hátsó kormányzással. Erőforrása a Toyota saját gyártmánya, 4,1 literes, soros 4 hengeres turbódízel, 155 lóerős teljesítménnyel és 380 newtonméter nyomatékkal.

Az erőátvitelt 4 fokozatú, hidrodinamikus automata váltómű és kétfokozatú, kézi kapcsolású osztómű biztosítja, első, hátsó és központi differenciálzárakkal.

Az első terepszög 49, a hátsó 45, a bakhátszög 33 fokos. A szabad magasság elöl 40, középen 43, míg hátul 46 centiméter, a portáltengelyeknek köszönhetően.

Toyota Mega Cruiser BDX

Toyota Mega Cruiser BDX – fotó: www.auto-medienportal.net

Az önsúly kiviteltől függően 2900 kilogramm, a megengedett össztömeg 3800 kilogramm körül alakul.

A másik, a Mega Cruiser BDX20 egy 5 ajtós, zárt személyszállító kivitel volt, kimondottan civil személyeknek, normál kereskedelmi forgalmú személygépkocsinak szánták, és alapjaiban azonos a BDX10-essel. Kivétel csak a hátsó pótkerékkel együtt mért 5315 milliméteres hosszúság és a 2055 milliméteres teljes magasság volt.

Érdekessége még a 2+4 üléses kialakítás. Ugyanakkor ebből sem készült 7 év alatt 150 darabnál több. Németországban csupán kettőt tartanak nyilván, de például Oroszországban sokkal többhöz jutottak hozzá, akik erre a kuriózumra vágytak.

toyota mega cruiser motor

A tipikus teherautó-motor – fotó: www.auto-medienportal.net

Újabb furcsaság, hogy például az ENSZ alakulataihoz sem került ebből a járműből, ellentétben a közismert Land Cruiserrel vagy Hilux pickuppal.

belső tér

Belső tér – fotó: www.auto-medienportal.net

Hivatalosan csak Japánból lehetett megrendelni, azonban ára, méretei és a japán gépjárműadózási rendszer miatt éppen ott vált eladhatatlanná, már megszületésekor. Ezért Japánban csak a rendőrség, a tűzoltóság, a speciális mentők és katasztrófa-védelem alakulatainál szolgáltak.

Toyota Mega Cruiser plato

Plató – fotó: www.auto-medienportal.net

Mindkét típust bal- és jobbkormányos kivitelben egyaránt gyártották, és ez volt eddig a legnagyobb Toyota terepjáró.