A mai Valtra traktorokban a finn Valmet és a svéd Volvo BM hagyományai egyesülnek. Eddigi története során végig úttörő szerepet játszott a traktorfejlesztés terén: számos tulajdonság, amelyet az említett elődei vezettek be (például biztonsági fülkék, vezető körüli ergonómia, turbós motorok, szinkronizált sebességváltók), napjainkra ipari szabvánnyá vált, és az innovatív szemlélete ma is meghatározó.

Valtra traktor

A Valtra mindig úttörő szerepet játszott a traktorfejlesztésben – fotó: Valtra

A svéd Eskilstunai Mekaniska Werkstadot Johan Theofron Munktell 1832-ben alapította. A mérnök-iparmágnás gyártotta országa első gőzgépét és összesen 31 gőzmozdonyt a XIX. század második felében. A társaság az első mezőgazdasági felhasználású, 30 LE-s vontatójával 1913-ban, egy könnyített változattal 1916-ban rukkolt elő.

Fennállásának 100. évfordulóján, 1932-ben egyesült a szintén svéd Bolinder gépgyártóval, ahol a forgalom felét az export tette ki, főleg Franciaországba, Nagy-Britanniába és a Szovjetunióba. A másik történetszálon 1926-ban a frissen alakult finn állam fegyvergyárat alapított Tourulában, a harmadikon pedig 1927-ben Göteborgban az SKF csapágygyárról levált az AB Volvo gépkocsigyár.

A márkát már 1911 óta jegyezte az SKF a latin volvere szóból képezve (így jelentése: gördülök), de az eredeti célra, golyóscsapágyak védjegyül végül nem használta.

Elérkeztünk 1950-hez, amikor az eddig vázolt szálak kezdtek összeérni: a Volvo bekebelezte a Bolinder-Munktell (BM) céget, a traktorüzletágát később annak eskilstunai telephelyére költöztette.

Valtra traktor történelem

1951, a kezdetek – fotó: Valtra

Mindeközben 1951-ben – a háborús fenyegetettség múltával – a finn fegyvergyár traktorgyárrá alakult, a Valmet nevet ekkor ismerte meg a nagyvilág; ez a Valmet (és Valtra) márkák tourulai születésének dátuma. A rá következő évben 75 traktorral indult a tesztgyártás, két év múlva már a 2000.-et értékesítették.

Csakúgy, mint napjainkban, a felhasználók folyamatosan több és több teljesítményt igényeltek. Hamar kiderült, hogy a gazdáknak középnehéz kategóriájú dízelvontatókra van szükségük.1958-ban 1250 gépet exportáltak Brazíliába és további 350-et Kínába. Az igényekre válaszolva a brazil kormány helyi traktorgyár alapítását szorgalmazta, így 1960-tól gyártóbázissal van jelen a dél-amerikai országban a Valmet. Ugyanez sikertelen projektnek bizonyult Mexikóban, ám magával hozta a portugál együttműködést 1963-ban. 1969-re a gyár kinőtte a tourulai gyárat, és egy újat létesített hazai földön is, Suolahtiban.

Felvéve az elvesztett volvós fonalat, 1979-ben a Valmet bekebelezte a mezőgazdaságigép-gyártó Volvo BM-et. Az 1980-as évek a tanzániai üzletről szóltak a vállalat életében, évente több száz traktort szállítottak Kelet-Afrikába. Ezek Volvo BM Valmet néven futottak.

A következő évtized a vontatóiparág sötét éveivel indult: az eladások szerte a világon megcsappantak, a gyártók gyengélkedtek. A Valmet a brazil gyára és a finn Nokiában található dízelmotorgyára beolvasztásával, valamint a Suolahtiban székelő európai traktorüzletágával pozicionálta újra magát.

A finn gépek 1994–1998 között Sisu Valmet néven kerültek forgalomba, a Sisu Csoport a gumikerekes járművek bevezetése okán tulajdonolta – legnagyobb leányvállalataként – a Valmet Tractorst, ami előkészítette a tőzsdei jegyzését is. Erre a megjelenésre végül 1997-ben került sor, amikor a már tőzsdén szereplő Partek megvásárolta a teljes cégcsoportot. A márkanév előbb Valtra Valmetre, majd 2000-ben Valtrára változott. Két évvel később a Partek került eladósorba és a Kone tulajdonába.

2004 már az AGCO családban találta a traktorgyártót, és történetében először szakmai befektetőnek örülhet, amely érti a Valtra folyamatait és szükségleteit. Az új tulajdonos 2005-ben tesztközpontot létesített, és ez a viszony nyitja meg az utat az előtt is, hogy a Valtra Brazíliában már ne csak a traktortermékeivel, hanem egyéb mezőgazdasági gépekkel (kombájnok, homlokrakodók, ültetőgépek, permetezők, cukornád-betakarítók) lehessen jelen a dél-amerikai piacon.

2013-ban két új üzletággal bővítette tevékenységi palettáját Suolahtiban, amelyek az elkövetkező néhány évben és ma is roppant sikeresnek bizonyulnak: a sebváltóüzemben az újragyártó műhelyt, az összeszerelő csarnokban az egyedi megoldásokat kínáló részleget (Unlimited Studio), ahol cégre szabják a traktorokat.

Valtra traktor történelem

A Valtra 10 ezer négyzetméter alapterületű, 12 méter magas polcrendszerrel ellátott, új logisztikai központ fejlesztésére fókuszál jelenleg – fotó: Valtra

2018-ban a 4. generációs traktorai világszínvonalát számos nemzetközi díjjal ismerte el a szakma. Noha több közülük a tervezést és a megjelenést méltatja, ezek valójában szorosan összefüggenek a munkaeszközök különleges tulajdonságaival és felhasználásával, hiszen a bírálók valós körülmények közötti tesztvezetések során győződhetnek meg a gépek előnyeiről.

Valtra traktor

A díjnyertes Valtra T trakorszéria – fotó: Valtra

Az idén 70 éves márka 10 ezer négyzetméter alapterületű, 12 méter magas polcrendszerrel ellátott, új logisztikai központ fejlesztésére fókuszál a mostani időszakban. Az elmúlt egy évben naponta mintegy 60 kamion érkezett és rakodott ki 1000 raklapnyi alkatrészt a 10 ezer különböző komponenst tároló raktárba.

A Valtra gépeket napjainkban több mint 75 országban értékesítik. A vállalatnak 2300 alkalmazottja van, zömében fejlesztőmérnökök, gyártó- és szervizszakemberek. Évente nagyjából 18 ezer egyénre szabott traktort állítanak elő a finnországi és brazíliai gyáraikban.

Red Edition rendelhető

A vörös az erő, a pontosság és a határozottság színe – a Valtra eredeti színe. A gyártó a 70. évfordulójának megünneplésére 70 db T-sorozatú traktort ad ki mélyvörös metál színben. Ezenkívül minden idén eladott ilyen traktor után 500 eurót adományoznak jótékonysági célra.