Ma már a mezőgazdasági gépek túlnyomó többsége komoly, nagy teljesítményű hidraulikus rendszerrel van felszerelve. A munkagépek kiemeléséhez, a szétnyitáshoz, a szállítási helyzetbe való összecsukáshoz már régen hidraulikus munkahengereket építenek be a gyártók. A pneumatikus vetőgépek ventilátorainak hajtására is egyre több és több hidromotor kerül felszerelésre ezeken a gépeken.

A legújabb műtrágyaszórók repítőtárcsái szintén hirdomotorral hajtottak. Egyre nagyobb pótkocsik egyre nagyobb hidraulikus munkahengerrel billentik a platót.

A hidrosztatikus rendszerek előnye, hogy igen egyszerűen nagy teljesítmény átvitelére alkalmasak, hajlékony tömlők segítségével az erőátvitel tetszőleges nyomvonalon kialakítható. Az elektromosan működtetett vezérlőszelepeknek köszönhetően könnyen automatizálható szerkezeteket lehet ezeknek segítségével létrehozni.

Mivel a munkafolyadék (a hidraulikaolaj) egyben a kenést is elvégzi, élettartamuk magas, biztonságosan üzemeltethetőek. Azonban mégis majdnem mindannyian találkoztunk a hidraulikameghibásodásokkal. Ahhoz, hogy ezeket a kellemetlen eseményeket a gazdálkodó elkerülje, vagy legalábbis minél kisebb valószínűséggel kelljen vele találkoznia, érdemes betartani néhány apró szabályt.

traktor

Korszerű gépek bonyolult hidraulikus rendszerrel vannak felszerelve – fotó: Fecsó Gábor

A traktorok hidraulikus rendszere nemcsak a munkagépeket hivatott működtetni, hanem részt vesz a kormányzásban, a fékezésben is. A terhelés alatt kapcsolható (power-shift) nyomatékváltók is valójában hidraulikus működtetésű szerkezetek, gyakran ugyanazt az olajtartályt használják, amelyet a függesztőszerkezet (3 pont) vagy a munkagépek működtetésére szolgáló kihelyezett hidraulikacsatlakozók.


A hidraulikus meghibásodás több géptípus esetén azt jelentheti, hogy mozgásképtelenné válik a gép. A rendszer kulcsfontosságú alkatrészeinek vagy fődarabjainak cseréje vagy javítása igen drága mulatság.

Ezek a fődarabok, alkatrészek igen nagy pontossággal, speciális célgépeken megmunkált, elkészített munkadarabok. Sokszor a gyártás közben válogatják össze az egymáshoz legpontosabban illeszkedő alkatrészeket, így állnak össze a vezérlőszelepek, a szivattyúk és a motorok. Ebből adódóan általában csak egy egységként lehet ezeket cserélni.

A hibák, amelyek mégis gyakran előfordulnak:

gép

A szennyeződés a tömítőelemek és a szerkezeti alkatrészek meghibásodását okozza – fotó: Fecsó Gábor

A tömítést szolgáló o-gyűrűk meghibásodása

Az első ilyen hibát általában a hollandi csavarzat vagy más menetes csatlakozás fellazulása vagy sérülése okozza. A nem megfelelő meghúzási nyomaték a gyártó felelőssége, a szerelősor hibája szokott lenni, de sok esetben ez a hiba bőven a jótállási idő lejárta után kerül napvilágra, és az üzemeltető a javítás alacsony költsége miatt nem is tulajdonít neki nagy jelentőséget.

Azonban a második esetben már a nem megfelelő méretű gumigyűrű használata szokta okozni. Ha a tömítőgyűrű átmérője nagyobb az oda tervezettnél, a fémfelületek nem képesek megfelelően egymásra ülni, így a tömítésnek kell elviselni a fellépő nyomást. Ezt általában nem bírja sokáig a gumigyűrű. Hasonló a helyzet, ha az átmérő kisebb a kelleténél. A tömítőgyűrű nem ül fel a felületek közé, és a fellépő nyomás előbb-utóbb elszakítja azt. Szerelési hiba is okozhat ilyen sérülést. A becsípődött tömítőgyűrű sem fogja sokáig húzni az olajnyomás ellenében.

gyűrű

Sérült o-gyűrűk – fotó: Fecsó Gábor

A hajlékony tömlők sérülése

A hidraulikatömlők sérülésének legfőbb okai a következők. Elsőként említem a felületi sérüléseket, amelyeknek oka lehet az egymás mellett futó tömlők érintkezéséből adódó kopás. Erről bővebben olvashatsz a tömlőkről szóló cikkemben.

A szabadon álló tömlőket rongálhatja a növényzet. Jellemzően a permetezőgépeken lehet találkozni az ilyen sérülést szenvedett flexibilis csövekkel. Komoly sérüléseket okozhat a táblán maradó növényi maradvány, főleg a napraforgószár szokott problémás helyzeteket okozni. A tömlő külső rétege egyszerűen elkopik, és amikor már kilátszik az erősítő betét, könnyen "kipukkadhat" a cső.

gép

Elöregedett hidraulikatömlő – fotó: Fecsó Gábor

A szabadban tárolt munkagépekre jellemző, hogy a napsütés és a hőmérséklet-ingadozás hatására elöregszik a gumitömlő. Sokszor alig láthatóan berepedezik, és a rugalmasságából veszített anyag gyorsan átreped, s már folyik is az olaj. Ha lehetőséged van rá, a munkagépeket is tárold zárt helyen vagy szín alatt.

Minden szezon előtt vizsgáld át a tömlőket, és ha csak a gyanúja is felmerül a repedéseknek, cseréld ki a tömlőt, mielőtt elkezd folyni az olaj. Érdemes ezt az egyszerű szemrevételezést a munkavégzés előtti napi rutinba is beépíteni, mert a munkaterületen elfolyt olaj nemcsak komoly költséget jelent, hanem szörnyű környezetszennyezést is okoz.

gép

Gyártási hiba következtében meghibásodott tömlő – fotó: Fecsó Gábor


A fémcsövek korróziójából adódó sérülések

A legkellemetlenebb események közé tartozik, ha a fémből készült. profilosan méretre hajtogatott hidraulikacsövek sérülnek. Általában a beszerzésük csak a gyártótól lehetséges. Ritkábban lehet a közelben olyan szakember, aki minta után le tudja gyártani, de ez nem jellemző. Esetleg ki lehet váltani a sérült csövet flexibilis tömlővel, de sokszor olyan flikflakkosan vannak meghajtva, hogy ez utóbbi megoldás nem járható út.

A bajt még tetézheti az is, hogy a gép komoly megbontása szükséges a hibás cső ki- és beszereléséhez. Sokszor a kerekeket, a burkolatot kell leszerelni, olykor a fülkét is el kell távolítani, hogy hozzáférhető legyen a problémás szakasz.

Az ilyen hibáknak két fő oka lehet. Először is a korrózió okozhat gondot. Általában ezek a csővezetékek a gépek eldugott zugaiban találhatók, ahol könnyen felgyülemlik a por és a sár. A szennyeződés eltávolítása csak a rendszeres, figyelmes, gondos mosással lehetséges. A hónapok alatt felgyülemlett sarat már igen nehéz eltávolítani a gép fődarabjai közül.

gép

Korrózió áldozatává vált fémcsövek – fotó: Fecsó Gábor

A korróziós folyamatokat felgyorsítja a gép rései között megülepedő műtrágya. Ezért a tápanyag-utánpótlásra használt gépeknél a fokozott veszély elkerülése érdekében a munka utáni tisztítást a napi karbantartás részeként kell végrehajtani.

A gyorscsatlakozók szivárgása

Jelentős mennyiségű hidraulikafolyadék szivároghat el a traktorok kihelyezett hidraulikacsatlakozóinál. A szivárgás általában a csatlakozó tömítéseinek a sérülése miatt jelentkezik. A hiba oka pedig majdnem minden esetben a szennyeződés.

Ha a csatlakozó hüvely és a dugó nem tiszta a kapcsolat létrehozásakor, akkor az apró homokszemek megsértik az o-gyűrűket és a teflongyűrűket a csatlakozó belsejében. A sérült tömítések mellett szivárgó olajba pedig munka közben beleragad a por, egyre csak növelve a szennyeződés mértékét és a hiba súlyosságát. Ha pedig a külső tömítőgyűrűk nem zárnak megfelelően, az apró porszemek eljuthatnak a vezértömbökig, ahol már súlyos következménye van a létrejövő koptató hatásnak.

gép

A hidraulikarendszerbe jutó szennyeződés komoly meghibásodást okozhat – fotó: Fecsó Gábor

Vezérlés, szivattyúk és motorok

Ritkábban fordul elő és általában a hidraulikarendszerek más alkatrészeinek meghibásodására visszavezethető hiba a vezérlőszelepek és a szivattyúk, hidromotorok hibája.

Ezeknél az alkatrészeknél is a legnagyobb ellenség a szennyeződés. A hidraulikus körök megbontásakor vagy a nem megfelelően megtisztított gyorscsatlakozók összekapcsolásánál a rendszerbe kerülő por és homokszemcsék gyorsan károsítják a finoman megmunkált alkatrészek felületét. Az így létrejövő kopás pedig működési zavarokat, jelentős nyomásesést fog előidézni.

Traktorok esetében gyakori megoldás, hogy a hidraulikatartály szerepét a hajtóműházak töltik be. Ebben az esetben a hajtásrendszer belsejében meghibásodott csapágyról vagy fogaskerékről leváló kemény fémrészecskék szinte pillanatok alatt eljutnak a hidraulikarendszer legrejtettebb zugaiba is, ahol nagyon gyorsan meghibásodást okoznak. Mivel a nyomatékváltók is ugyanabból az olajtérből kapják a működéshez szükséges olajat, egy ilyen esemény során szintén komoly sérüléseket szenvedhetnek. Tehát

egy pár ezer forintos csapágy meghibásodása nagyon gyorsan milliós károkat okozhat a hidraulikarendszerben és a váltóban is.

Érdemes hát figyelni a gépet, és a legkisebb rendellenesség esetén is utánajárni a forrásnak.

gép

Hajtómű-meghibásodásból származó fémtörmelék a váltó szívószűrőjén – fotó: Fecsó Gábor

Ne feledd: a hidraulika legfőbb ellensége a szennyeződés!

Ha ezt a gondolatot a mindennapjaid során szem előtt tartod, akkor a meghibásodások esélyét jelentősen csökkenteni tudod!

Mi a teendő?

• A legfontosabb, hogy folyamatosan gondoskodj a gépek tisztántartásáról!
• A gyártó által megadott periódus szerint cseréld le a szűrőket és a hidraulikaolajat!
• Mindig az előírásnak megfelelő hidraulikafolyadékot használj!
• Soha ne keverj össze különböző specifikációkkal, eltérő tulajdonságokkal rendelkező hidraulikaolajat!
• Rendszeresen ellenőrizd az olajszintet!
• Mindig megfelelően tisztítsd meg a csatlakozókat a munkagépek fel- és lekapcsolása közben!
• Ha meg kell bontani a rendszert, alaposan takarítsd le a felületet, és gondoskodj „patika" tisztaságról!
• Lehetőség szerint mindig zárt helyen végezd a javítást, kerüld a szálló por okozta szennyeződést!
• A megjelenő olajszivárgás vagy rendellenes zaj okát mielőbb derítsd ki!

Hibamentes munkát kívánok!

Fecsó Gábor