Elsőre talán meglepő, hogy inkább építőipari célú újdonságokról írunk, de ha jobban belegondolunk, nem lenne kötelező itthon sem sarat dagasztani esős időben vagy késői hóolvadás után a szántóföldek közti vagy erdészeti földutakon.

A talajstabilizálás a megoldás

Sokat lehetne tenni a helyzet javításáért, például időszakosan elvégzett talajstabilizálással, állagjavítással. Tudjuk pénzbe kerül, de az elakadt gépek mentése, a mentés közbeni esetleges rongálódások, az időveszteség és dagonyában vagy már kiszáradt "traktornyomokban" haladva drasztikus üzemanyag-fogyasztás növekedés, a gépek extra igénybevétele szintén veszteség, nem is kevés! Az utóbbit nagy eséllyel megugró javítási költségként fogjuk megfizetni.

Úttörő újítással világsiker

A Bopparder Maschinenbau-Gesellschaft mbH-t, közismert rövidítéssel BOMAG, 1957-ben alapította Karl Heinz Schwamborn a németországi Boppard városában. Még ez évben bemutatta forradalmi újítását, a két egyforma méretű hengerrel és vibrációs egységekkel felszerelt úthengerét, amely egyből áttörést hozott az útépítési technológiában.

A cég 2005 óta a Fayat-csoport része és globális piacvezető a tömörítési technológia területén, amely talaj-, aszfalt- és hulladéktömörítő berendezéseket, valamint stabilizáló és újrahasznosító berendezéseket is gyárt.

A BOMAG három új berendezéssel jelent meg a piacon, amelyek segítik a vállalkozókat az építési projektek talajstabilizálásában, de természetesen a mezőgazdasági- és erdészeti utak állapotjavításáért szintén sokat lehetne tenni.

A traktorral vontatható BS 16 kötőanyag-szóró pótkocsit, valamint az RS 250 és RS 350 stabilizátorokat mutatták be a vállalat észak-amerikai központjában, a dél-karolinai Ridgewayben tartott Innovációs Napok rendezvényen.

A most bemutpatott eszközök előnye, hogy nem kell speciális, nagyon drága célgépeket beszerezni - amely megtérülése a mi példánk esetében igen kétséges - hanem akár közösségi szintén vagy bérmunkában is kivitelezhető lehet a talajjavítás, vagy az elhanyagolt földutak rendbetétele.

RS 250; RS 350

A BOMAG mindkét új stabilizátora a nem teherbíró talajok helyettesítésére szolgál, a nedvesség eltávolítása és a kötőanyagok bekeverése révén olyan projekteknél, mint a földes utak, a területfeltöltés, a gátépítés és a talajjavítás terén. Mindkettő hárompontos függesztéssel könnyen a megfelelő méretű és teljesítményű traktorokra rögzíthető.

RS 250 talajstabilizátor

A BOMAG RS 250-es munkaszélessége 252 cm, a munkamélysége maximum 40 cm – fotó: bomag.com

Az RS 250-es a 200-300 lóerős traktorokhoz készült. Önsúlya 4450 kg, hossza 2995 mm, szélessége 2475 mm, magassága 1490 mm. Munkaszélessége 252 cm, a munkamélysége maximum 40 cm. A hátsó kihajtás bemeneti fordulatszáma 1000/perc, a maximális vízbekeverési mennyiség 500 liter/perc, az opcióban kérhető, hidraulikusan hajtott szivattyúval.

Az oldallapok magassága állítható a különböző keverési mélységekhez. A hátsó csappantyúk hidraulikusan állíthatóak a keverőkamrából kijövő anyag osztályozottságának szabályozására.

BOMAG RS 300

A BOMAG RS 300 munkaszélessége 250 cm, a maximális munkamélysége 50 cm – fotó: bomag.com

Az RS 300-as, a 300-450 lóerős traktorokhoz kapcsolható. Önsúlya 6710 kg, hossza 3050 mm, szélessége 2990 mm, magassága 1940 mm. Munkaszélessége 250 cm, a maximális munkamélység 50 cm. A hátsó kihajtás bemeneti fordulatszáma 1000/perc, az opciós vízbekeverési lehetőség itt is 500 liter/perc kapacitású maximum.


bomag BS 16

BOMAG BS 16 szóró pótkocsi – fotó: bomag.com

BS 16

A BS 16 típusú, 16 köbméteres, 8,8 t önsúlyú és 24,88t össztömegű szóró pótkocsit traktorral is lehet vontatni. Az aljzat stabilizálása és javítása érdekében por alakú kötőanyagokat, például meszet, cementet vagy pernyét juttat ki, 1-2,4 méter közötti munkaszélességben. A traktorétól független hidraulikus meghajtással rendelkezik, amely szivattyúja a hátsó kihajtásról működik, 540n/min. bemenő fordulatszámmal.

A kijuttatott mennyisége számítógépes vezérléssel szabályozható. A kezelőnek csak a szórási szélességet kell beállítani és a rendszer átveszi az irányítást, automatikusan egyenletesen teríti az anyagot. Sőt ennek függvényében szinkronizálja a munkasebességet radarral, a talajhoz viszonyítva. A maximális vonulási sebesség 25 km/óra, az abroncsméret 4 x 650/60 R 26,5 és hidraulikus fékrendszerrel is rendelkezik.

Forrás: www.equipmentworld.com