A betakarítási munkák szállításszervezésének legfontosabb része ebben az évben is annak megoldása, hogyan kerüljön a termény a szántóföldről a tárolóba, hiszen ez az a terület, ahol a szakértők szerint a legnagyobb a fejlődési potenciál.

Fliegl átrakókocsi John Deere traktor mögött

Praktikus, hogy a hátfal átszerelésével egyszerű szállítójárművé alakíthatjuk – fotó: Fliegl Abda Kft.

A legfőbb cél ilyenkor egyrészt a kombájn hasznos munkaidejének növelése menet közbeni ürítéssel, hiszen a kombájn nem szállítójármű, teljes kapacitásának kihasználása csak úgy érhető el, ha folyamatosan dolgozik. Ha a betakarítógép – megtelt magtartály esetén – nem tud azonnal, menet közben üríteni, teljesítménye akár 35%-kal is csökkenhet.

Emellett elengedhetetlen a talajtömörítés elkerülése is. Ilyenkor megoldásként felmerülhet minden traktoros szállítójármű alacsonynyomású, nagyméretű abroncsokkal történő felszerelése. Hosszabb szállítási utak esetén észszerűbb és gazdaságosabb azonban, ha a közúti forgalomra optimalizált szállítójárműveket a fenti paramétereknek megfelelő átrakókocsikkal szolgáljuk ki a betakarítási munkák közben. Az átrakókocsi futóműve, alacsony nyomású abroncsai, valamint támaszsúlyos kivitele a szántóföldön való mozgásra optimalizált. Jelentősen csökkentik a talajtaposást és az ebből eredő hátrányokat, valamint javítják a szántóföldről lejutás biztonságát nedves körülmények között.

Kombájnok és szállítójárművek átrakókocsival történő kiszolgálása hazánkban is egyre jobban terjed

Kombájnok és szállítójárművek átrakókocsival történő kiszolgálása hazánkban is egyre jobban terjed – fotó: Fliegl Abda Kft.

Elmondható, hogy kombájnok és szállítójárművek átrakókocsival történő kiszolgálása – nyilvánvaló előnyei miatt – hazánkban is egyre jobban terjed, hiszen olcsóbb nem tömöríteni a talajt, mint felművelni! A változó igényekhez igazodva a Fliegl Abda Kft. a betakarítási munkákhoz kapcsolódó szállítási tennivalók során gyors megtérüléssel járó logisztikai megoldásokat kínál, termékpalettájukon korszerű ULW típusú átrakókocsikat és átrakócsigával felszerelt ASW letolókocsikat is találhatunk erre a célra.

A Fliegl kínálatában 20 m3 és 45 m3 között érhetőek el ULW típusú átrakókocsik egytengelyes, tandem- és tridem-futóművel. Az egytengelyes pótkocsik akár 850/50 R 30,5 gumikkal, a tandem- és tridem-kivitelek pedig 710/50 R 26,5 abroncsozással is rendelhetők.

Emellett választhatjuk a többfunkciós ASW típusú letolókocsit is, amelyet az átrakócsigás hátfal felszerelésével teljesértékű átrakókocsivá alakíthatunk át. A felszerelésre kerülő átrakócsiga paraméterei azonosak az előbb említett ULW típus méreteivel és teljesítményével. Sőt, a betakarított termény szempontjából kíméletesebb is, mert ebben az esetben elmarad az alsó továbbító csiga.

Az átrakásra szolgáló pótkocsik mérleggel is rendelhetőek

Az átrakásra szolgáló pótkocsik mérleggel is rendelhetőek – fotó: Fliegl Abda Kft.

A csigát kardán hajtja meg, a gabonát a homlokfal tolja az átrakócsigához. Az opcionálisan rendelhető kamerák felszerelésével a műveletek még jobban elvégezhetők. A letolókocsi nagy előnye továbbá az ULW típusokhoz hasonlóan, hogy az átrakásra szolgáló pótkocsik mérleggel is rendelhetőek. A magyar mezőgazdaságban elterjedt ASW 261 tandem és ASW 381 tridem letolókocsik, de a hasonló típusok is, 750/45 R 26,5 méretig gumizhatók. Emellett kisebb vonóerőt igényelnek, használatukkal pedig kis talajtömörítés és biztos lejutás érhető el.

Piehl Jánost, a növénytermesztéssel is foglalkozó Magvető Pilisvörösvár Kft. tulajdonosát szintén a fenti előnyök győzték meg három évvel ezelőtt, amikor a cég letolókocsiját vásárolták, amihez átrakócsigát is rendeltek.

Piehl János, a növénytermesztéssel is foglalkozó Magvető Pilisvörösvár Kft. tulajdonosa

Piehl János, a növénytermesztéssel is foglalkozó Magvető Pilisvörösvár Kft. tulajdonosa – fotó: Fliegl Abda Kft.

Dombos vidéken gazdálkodunk, egy-egy táblánk kb. 50-120 hektár, hosszuk 2-3 km. A kombájnokhoz a táblákra közvetlenül teherautóval nem tudunk behajtani, ezért van szükségünk átrakókocsira. Sokat számít, hogy a kombájnok már menet közben is tudnak üríteni, így azokat 25-30%-kal jobban ki tudjuk használni, és emellett gázolajat is megtakarítunk. – mesélte Piehl úr, amikor a letolókocsiról kérdeztük.

Nem beszélve arról, – folytatta – hogy nálunk az idő kincs. Ha beérett a búza, akkor rögtön le kell aratni, különben veszt a sikértartalmából és így az értékéből is. Nálunk általában aratáskor a terményt rögtön a malomba viszik a teherautók, az ASW segítségével pedig rövidebb ideig tart a betakarítás. Kiváló találmány, kitűnő szerkezet, jól össze van rakva. Nagyon hasznos az is, hogy az átrakás mellett szállításra is tudjuk használni ezt az univerzális pótkocsit. Praktikus, hogy a hátfal átszerelésével egyszerű szállítójárművé alakíthatjuk, amivel akár alacsonyabb raktárakban is könnyen megoldható a billentés nélküli ürítés.

300-350 hektáron termelünk búzát, közel 150 hektárnyi területen pedig napraforgót. Nálunk a Fliegl kocsi aranyat ér, jól lehet belepakolni, és nagyon gyorsan dolgozik. – erősítette meg a korábban hallottakat Farkas Endre, a vállalkozás műszaki vezetője. – Nagyon meg vagyunk vele elégedve, csak egyet sajnálok, hogy annak idején nem a nagyobb kivitelt választottuk.