A legtöbb vármegyében nem számít szokatlannak, ha traktorral vagy más mezőgazdasági járművel találkozunk az utakon. Ahol sokan foglalkoznak földműveléssel, ott a betakarítások és talajmunkák idején ezek a járművek gyakran jelen vannak a közutakon. A szántóföldről a főutakra történő kijutás elkerülhetetlen – a traktorok, kombájnok és más gépek számára ez a mindennapi munkavégzés része.

Bár a szabályozás világos: a mezőgazdasági gépekkel közlekedők kötelesek letakarítani a sarat az úttestről, a gyakorlatban ez sajnos gyakran elmarad. Ennek következményei pedig súlyosak lehetnek.

A sárfelhordás évről évre baleseteket okoz

Ősszel különösen veszélyes a közlekedés. A köd és a nedves időjárás miatt a pára lecsapódik az útburkolaton, ami önmagában is csúszásveszélyt okoz. Ha ehhez még hozzájárul az utakra felhordott sár, a balesetek kockázata jelentősen megnő. Minden évben történnek közúti balesetek, amelyekben a sárfelhordás is szerepet játszik.

Egyik legsúlyosabb ilyen esetben egy Mercedes három utasa vesztette életét. A bírósági eljárás jelenleg másodfokon zajlik, a tragédia hátterében figyelmetlenség és a nem megfelelő útállapot is szerepet játszott. A rendőrség és a közútkezelő évek óta igyekszik felhívni a figyelmet a problémára, táblák kihelyezésével is segítve a figyelmeztetést.

sár

 A mezőgazdasági járművek kulcsszerepet töltenek be az élelmiszer-termelésben, de közúti jelenlétük kihívást jelent a többi közlekedő számára – Fotó: pexels.com

A földutak állapota és a felelősség kérdése

Magyarország úthálózatának közel kétharmada földút, szemben az uniós átlag 10 százalékkal. Ezek állapota sok esetben kritikus, a karbantartás kérdése pedig számos településen viták forrása. Az önkormányzatoknak korábban jogszabály írta elő a gondozást, ez azonban már évekkel ezelőtt hatályon kívül került.

A mezőgazdasági gépeknek azonban közlekedniük kell. A szántóföldről a betonutakra való kijutás során elkerülhetetlen, hogy a sáros abroncsok nyomot hagyjanak. Bár elvárás, hogy a gazdák a földutak végén letisztítsák a gépek kerekeit, és ha szükséges, seprűvel eltávolítsák a sarat az útról, sok esetben ez elmarad – gyakran időhiány vagy figyelmetlenség miatt.

Felelősség mindkét oldalon: traktorosok és autósok egyaránt figyeljenek

A rendőrség szerint az őszi hónapokban megnövekszik a közutakon közlekedő mezőgazdasági járművek száma, főként vidéki térségekben. Ezek a gépek lényegesen lassabban haladnak, gyakran szélesebbek a sávnál, és a manőverezésük is korlátozottabb. Ráadásul a vezetőik számára nehéz észlelni a mögöttük haladó autókat, főként, ha azok túl közel kerülnek hozzájuk.

A balesetek elkerülése érdekében az autósoknak is tudatosabban kellene közlekedniük: figyelniük kell a kézjelzésekre, a megnövekedett járműméretekre és a csökkentett látási viszonyokra. Fontos, hogy ne előzzünk vakon, ne dudáljunk türelmetlenül, és tartsunk kellő követési távolságot.

A szakemberek hangsúlyozzák, hogy a traktorosoknak is van felelősségük. Ha hosszú járműsor torlódik fel mögöttük, és van rá lehetőség, félre kellene állniuk. Emellett, ha lehet, kerüljék a közlekedési csúcsidőszakokat – különösen reggel és délután –, amikor a forgalom eleve intenzívebb.

Türelmet és körültekintést kér a rendőrség

A közlekedési helyzet az őszi időszakban különösen összetett. A mezőgazdasági járművek kulcsszerepet töltenek be az élelmiszer-termelésben, de közúti jelenlétük kihívást jelent a többi közlekedő számára. A rendőrség türelmet kér az autósoktól, és figyelmet a mezőgazdasági gépeket vezetőktől. Egy kis odafigyeléssel mindenki épségben hazaérhet.

Forrás: MTI
indexkép: pexels.com