A globális tejipar egyre inkább a növekedési lehetőségeket keresi – a malajziai székhelyű Farm Fresh Bhd. pedig úgy döntött, hogy Délkelet-Ázsiában építi ki új birodalmát.
A vállalat célja, hogy meghatározó szereplővé váljon a régió több mint félmilliárd fős fogyasztói piacán, miközben diverzifikálja termékpalettáját és csökkenti hazai kitettségét.
Terjeszkedés határokon túl: Kambodzsa, Indonézia, Fülöp-szigetek
A Farm Fresh már stabil jelenlétet alakított ki a Fülöp-szigeteken, nemrégiben pedig Kambodzsában is megvetette a lábát, ahol új gyár megnyitását tervezi. Indonéziában szintén komoly terveik vannak: egy 230 hektáros farm kialakítására nyújtottak be kérelmet Jáva szigetén, Bandung térségében, és jelenleg potenciális helyi partnereket keresnek a termékek forgalmazására.
A vezérigazgató, Loi Tuan Ee szerint ezek a piacok 3–5 éven belül jelentős növekedési lehetőséget kínálnak, különösen az olyan kormányzati programok miatt, mint az indonéz elnök, Prabowo Subianto által meghirdetett 30 milliárd dolláros ingyenes iskolai ebédprogram.

illusztráció – Fotó: Shutterstock
Üzleti növekedés dinamikája: diverzifikáció és export
A Farm Fresh célkitűzése, hogy éves szinten 10–20%-os növekedést érjen el, miközben bevétele már most meghaladja az 1 milliárd ringgitet (240 millió dollár). Bár Malajzia továbbra is kulcsfontosságú piac, a vállalat öt-tíz éven belül a régiós forgalom jelentős növekedésére számít.
Loi 2010-ben alapította a céget 60 ausztrál tehénnel – mára a cég részvényei 30%-kal emelkedtek egy év alatt, és az alapító 40%-os tulajdonrésze körülbelül 440 millió dollárt ér. A vállalat korai befektetője, a malajziai állami vagyonalap, a Khazanah Nasional is komoly nyereséget realizált a befektetésén.
Termékfejlesztés: nem csak tejben utaznak
A Farm Fresh nemcsak földrajzilag, hanem termékskáláját tekintve is terjeszkedik. A cég jelenleg hűtött tejet, UHT tejet, fagylaltot, vajat és csecsemőtápszert is kínál – sőt, egy új krémsajtgyártó üzem indítása is napirenden van. A Malajziában fejlesztett termékek logisztikai szempontból is előnyösek, hiszen könnyen szállíthatók más piacokra.
A jövőben a kambodzsai gyár működése áprilisban indulhat el, és egy-két éven belül az országban farmokat is létrehoznak, amelyek Vietnám és Laosz északi részét is kiszolgálhatják.
Piaci kihívások és lehetőségek
Bár a régiós gazdasági környezet bizonytalan – az amerikai vámintézkedések hatása és a nyersanyagárak ingadozása miatt – a Farm Fresh továbbra is stabil növekedést mutat. A Macquarie Group nemrégiben emelte a vállalat nyereség-előrejelzését, a költségnyomás enyhülésével és a nemzetközi terjeszkedéssel indokolva.
A malajziai piacon a helyi márkák iránti kereslet is kedvez a cégnek. Egy friss felmérés szerint a malajziai fogyasztók 74%-a az elmúlt évben legalább egy termékkategóriában olcsóbb márkára váltott – ez tovább növeli a Farm Fresh termékeinek vonzerejét.
Konklúzió: felfelé pedálozni a globális tejpiacon
Loi Tuan Ee szerint „vállalkozást építeni olyan, mint felfelé kerékpározni – nem lehet megállni a pedálozással”.
A Farm Fresh példája jól mutatja, hogy a mezőgazdasági és élelmiszeripari vállalkozások számára a siker kulcsa a bátor terjeszkedés, az alkalmazkodó termékpolitika és a stabil, stratégiai jelenlét a növekvő piacokon.
Forrás: farmprogress.com
Indexkép: Shutterstock