Gázolaj árak 682 Ft Benzin árak 652 Ft EUR 392.31 Ft USD 371.61 Ft CHF 405.52 Ft GBP 453.31 Ft

Fórum

Becenév: Zoli 63
Csatlakozott: 2010-03-20 22:27:05
Utolsó belépés: 2023-08-17 21:23:23
Fórum hozzászólás: 4163

A felhasználó hirdetései

435.000 Ft
12 éve hirdető
2023. szeptember 20. 18:33 Szántóföldi, vontatott permetező Mezőgazdasági gép, eszköz Bács-Kiskun, Ballószög
Huniper 3000/18 permetező, szuszpenzióra szerelve, Renson szivattyúval eladó !
Használt 3000 l Munkaszélesség: 18 cm
100.000 Ft
12 éve hirdető
2023. szeptember 20. 18:33 Rozs Termény Bács-Kiskun, Ballószög
Ryefood Il. fok termése 10e/q " egyre nagyobb mértékben termesztik zöldtakarmánynak (rozs szilázs), amelynek nagy előnye, hogy korán ad...
7 tonna

Fórumhozzászólásai

Előzmény: Zoli 63 #314 hozzászólása



Ott egye meg a fene , az embed kódot nem vette be .

Előzmény: mtz1221 #206 hozzászólása



És írígykedsz mikor az ő farkát húzogatják szerencsehozáshoz, nem a tiédet . smile lol

A hétvégi rendezvényről tájékoztatás , a sok betelepülő állandóan reklamál valamit, bolt előtt hízelgő macskát hazaviszi, és a faluface-n keresi a gazdáját , mert neki már nem férne el a 15 macskája mellé smile lol nóóóórmális ? a macska szabadéletű , minek jön falura ennyi bolond ? smile lol >>>>> " A Malacfogó elmarad
Sajnálattal közöljük, hogy a XIX. B....szögi Szüreti Napokon a Malacfogó elmarad. Ennek oka, hogy állatvédők bejelentése miatt a program célkeresztbe került, ami indokolttá tette a játék meghiúsulását.
Szervezőként kijelentjük, hogy semmilyen rossz érzésünk nincs az előző évek gyakorlatához, a Malacfogó játékunkhoz fűződően. A gyerekeknek nagy élményt jelentő játékot, pár perces fogót követően ezek a kis malacok dédelgetett, ünnepelt kis lényekké váltak. A falu közösségében több kismalac sorsát nyomon követve láttuk, hogy a család barátai lettek. "

Ide be lehetett volna tenni , sok az érdektelen topik ! >>>
Mezőgazdasági árverések

» keresés témán belül
BNC

2012-04-10
gribek....

2015.01.23 18:31:33
21

Talált komment , kinek mit intézett a királya smile lol >>> " Olaszország is az unió tagja ! Vannak részek ahol aratás után direktvetettek tarlóba szóját a mellette levő parcellát meg szántotta 60cm mélyen s azóta is úgy van el munkálatlanul ! S nem kicsi területekről van szó ! Heti szinten járom észak olaszt s látom nem úgy mesélték ! "

Előzmény: ptr389 #28873 hozzászólása



Nekem vállalni kellett az AÖP miatt , SAPS beadásnál be is kellett írni a táblák kaszálási dátumát , a megvalósulást le is jelentettem , ha nem kellett beadáskor beírnod, akkor nem is kell jelenteni . ( gondolom aki AÖP-öt vállalt, annak feldobta , hogy kéri a kaszálás dátumát, kérdezd meg aki beadta a SAPS-odat , menj biztosra )

Előzmény: ptr389 #28868 hozzászólása



Ha AÖP-ben részt vesznek a gyepek, és vállaltál legalább 1 kaszálást pontért , vagy alternálóval kaszálást , akkor azt 15 napon belül le kellett jelenteni , hogy papirozva legyen a teljesítés , ezért kérik a SAPS-nál előre a kaszálások várható dátumát , amitől persze el lehet térni .

Ez meg miért baj , azt nem írják hogy seftes lett volna ? >>> " Ezért akcióztak a rendőrök Bánátban
2023.07.29
Forrás
Pannon RTV
Csaknem kétezer liter illegálisan tárolt gázolaj miatt csapott le a szerb rendőrség két helyszínen.

A Belügyminisztérium illetékesei a két különböző akció során 1 945 liter dízel üzemanyagot találtak. Az ügyészség utasítása alapján a hatóságok feljelentést tettek a két férfi ellen az engedély nélkül tartott gázolaj miatt - áll a rendőrség hivatalos közleményében.

Versecen egy 53 éves férfit kapcsoltak le, akinél több kannában és tartályban találtak összesen 1 145 liter gázolajat, míg egy harmincnyolc éves padinai férfinél tartott házkutatás során több hordóban 800 liter volt ebből az üzemanyagból. A gyanúsítottak ellen büntetőeljárás indul. "

Előzmény: Drisa #8175 hozzászólása



Igazuk van , miért is nem akkor arattak amikor zuhogott az eső, az megfogta volna a porolást, ha viharos széllel van, akkor még jobb , mert az ablakok is be vannak csukva ( zajszűrés ) , ruhák is be vannak szedve . smile lol

Előzmény: info1064 #1106 hozzászólása


Szaktanácsadónk pár hetenként ( vagy sűrűbben az aktuális intézendőkre figyelmeztet ) kör emailt küld Hírek címmel , azokból másolom ide ami több embert is érinthet , van ahol NAK aláírással jön az infó , ennél ez van benne > " MÁK jelenlegi álláspontja szerint a középmély lazítás " stb .

Előzmény: Apáé #5025 hozzászólása

Jaaa , és a vásárban is a kanmalacokat- ártányt vették -válogatták több pénzért, akik pár darabot vettek tavasszal év végi vágásra nagy legyen .


Előzmény: Apáé #5025 hozzászólása



Mivel már nem szokás a miskárolás , így az ártány a nyugodtabb mert nem hajtja le magát a lányok betörésével, a csajok meg 3 hetente a szexre gondolnak majd, az evést talán hanyagolják , meg léböjtöznek . smile lol ( csak logikázok, nem figyeltem meg , önetetőn voltak nálunk és vegyesen )

Előzmény: Zoli 63 #5550 hozzászólása



A mellékelt listában szereplő kultúrákat az AÖP-ben bemásoltam !

Előzmény: Zoli 63 #1104 hozzászólása



" Aki a teljes gazdaságával belépett az AKG programba, és nincs zöldugar vagy méhlegelő területe, 2024-re három lehetőség közül választhat:

a mellékelt listában szereplő kultúra vetésével
területének legalább 4%-át visszavonja az AKG-ból " >>> csatolmányként kaptam a listát , ezek vannak benne ! >>>>>
Fehérvirágú édes csillagfürt
Fehérvirágú édes csillagfürt (takarmány célra)
Fehérvirágú édes csillagfürt (zöldtrágyázásra)
Sárgavirágú édes csillagfürt
Sárgavirágú édes csillagfürt (takarmány célra)
Sárgavirágú édes csillagfürt (zöldtrágyázásra)
Kékvirágú édes csillagfürt
Kékvirágú édes csillagfürt (takarmány célra)
Kékvirágú édes csillagfürt (zöldtrágyázásra)
Takarmánybükköny (Tavaszi bükköny)
Szöszösbükköny
Pannonbükköny
Lucerna
Lucerna erjesztett takarmány
Lucerna zöldtakarmány
Komlós lucerna
Sárkerep lucerna
Tarkavirágú lucerna
Vöröshere
Bíborhere
Fehérhere
Korcshere (svédhere)
Perzsahere (fonákhere)
Alexandriai here
Lódi lóhere
Sárgavirágú somkóró (orvosi somkóró)
Fehérvirágú somkóró
Takarmánybaltacim
Szarvaskerep
Nyúlszapuka
Szeradella
Koronás baltavirág
Réparepce
Tifon
Tarlórépa
Takarmányrépa
Csicsóka
Murokrépa
Tarka koronafürt
Keleti kecskeruta
Mézontófű (Facélia)
Füves lucerna
Füves here
Takarmánymályva
Lósóska
Ideiglenes gyep (legeltetett)
Ideiglenes gyep (kaszált)
Keverék kultúra
Füves mezsgye
Méhlegelő
Zöldugar kultúra
Ebtippan
Óriás tippan
Fehér tippan
Cérnatippan
Francia perje
Csenkeszperje
Olasz perje (szálkás perje)
Angol perje
Hibrid perje
Ligeti perje
Réti perje
Mocsári perje
Sovány perje
Magyar rozsnok
Zöld Pántlikafű
Csomós ebír
Nádképű csenkesz
Juhcsenkesz
Réti csenkesz
Vörös csenkesz
Veresnadrág csenkesz
Gumós komócsin
Réti komócsin
Tarló "

" D. Feltételesség HMKÁ8 - biológiai sokféleség megőrzése

A jelenlegi információk szerint 2024-től várhatóan nem lesz lehetőség derogációval élni a HMKÁ8 biológiai sokféleség megőrzése előírás teljesítése kapcsán. Ezért már most érdemes elkezdeni tervezni a 4% nem termelő terület vagy 3% nem termelő terület + 4% ökológiai másodvetés vagy nitrogénmegkötő növénnyel bevetett területek tervezését (mivel azoknak 2024.01.01-től rendelkezésre kell állniuk).

A nem termelő területek közé 2023-tól új hasznosítási kóddal bekerült a talajtakarásos parlag (TAR10). Ez a 2024-es évben úgy valósítható meg, hogy a 2023-as évi kultúra tarlóját fenn hagyjuk legalább 2024. augusztus 31-ig. Ezen időszak alatt a MÁK nem javasolja semmilyen talajmunka végzését, mivel a teljesítésnek ez a módja akkor elfogadott, ha az érintett táblán a tarlómaradványok 2024. augusztus 31-ig felismerhetőek. Továbbá ezeken a területeken 2024.01.01-2024.08.21. között csak kaszálás, szárzúzás, tisztító legeltetés végezhető (vetés, bálázás, kaszálék lehordás nem végezhető!)

A 4% nem termelő terület megoldható a mellékelt fajlistában szereplő kultúra 2023-ban történő vetésével, melyet szintén legalább 2024.08.31-ig fenn kell tartani. A táblázatban zölddel kiemelten láthatóak az engedélyezett kultúrák, azonban egy-egy faj kiválasztásánál meg kell nézni a táblázat többi oszlopát is az egyéb előírások, tiltások tekintetében. Ezekből a fajokból természetesen keveréket is össze lehet állítani. Évelő kultúra is lehet, ez esetben 5 év után sem fog a tervek szerint pl. állandó gyeppé válni (ahogy a zöldítés esetében is működött).

AKG zöldugar (UGA03), méhlegelő (MEH01) a feltételességben elszámolható nem termelő tájkép elemként, de ezeken a területeken 2024.01.01-2024.08.21. között csak kaszálás, szárzúzás, tisztító legeltetés végezhető (vetés, bálázás, kaszálék lehordás nem végezhető!)

Aki a teljes gazdaságával belépett az AKG programba, és nincs zöldugar vagy méhlegelő területe, 2024-re három lehetőség közül választhat:

a mellékelt listában szereplő kultúra vetésével
területének legalább 4%-át visszavonja az AKG-ból
területének legalább 4%-ára nem igényel AKG kifizetést 2024-ben (a kötelezettségvállalás 3 éve alatt ez egy alkalommal lehetséges kizárás nélkül, de természetesen ebben az esetben AKG kifizetés nem jár a nem igényelt területre). "

Ide hozom, mert aki AKG-t vállalt , az AÖP-ben is benne van ! >>> " Tisztelt Gazdálkodók!

Szeretném néhány aktuális vagy hamarosan azzá váló témára felhívni a figyelmüket!

A. Feltételesség HMKÁ4 - a felszíni vizek mentén vízvédelmi sávok kialakítása:

A MePAR-ban lehatárolt vízvédelmi sávokon előírt növényvédőszer, műtrágya és szervestrágya kijuttatási tilalom a bármilyen növényvédő szerrel csávázott vetőmagok vetésére is vonatkozik! Mivel most már a csávázószert is fel kell tüntetni a permetezési naplóban, ezért erre fokozottan figyelni kell! (Megoldás lehet pl. a vízvédelmi sávokon a nem termelő területként elszámolható táblák kialakítása).

B. Feltételesség HMKÁ6 - minimális talajborítás fenntartása:

Az idei támogatási évtől kezdődően fokozottan figyelni kell a megfelelő talajfedettség biztosítására.

Ez a következő módokon valósítható meg:

1. Tarló vagy élőnövény borítás megőrzése szeptember 30-ig. Ebbe belefér a sekély tarlóhántás, -ápolás és a vegyszeres gyomirtás (AÖP forgatás nélküli művelés előírással érintett táblák esetében azonban a glifozát használata tilos!) A szeptember 30-án lábon álló kultúra a 14/2023. AM rendelet legutóbbi módosítása értelmében megfelel ennek az előírásnak főnövény és másodvetés esetén is.

2. A tarló szeptember 30-át megelőző feltörése esetén a feltöréstől számított maximum 30 napon belül történő vetéssel. Ez lehet másodvetés, illetve a következő évi főnövény is.

A másodvetést AKG zöldtrágya és ökológiai másodvetés esetén minimum 60 napig kell fennhagyni. Ha a vetésszerkezeti előírások teljesítése céljából vetünk másodvetést a monokultúra megtörésére, azt legalább december 31-ig fenn kell hagyni. AÖP talajfedettség biztosítása február 28-ig előírás vállalása esetén pedig - amennyiben ezt másodvetéssel oldjuk meg - értelemszerűen legalább február 28-ig kell fenntartani azt.

3. A 12% feletti lejtésű területeken elhelyezkedő ültetvényeken legalább mulcsozással vagy egynyári növények vetésével gondoskodni kell a sorköztakarásról.

4. Lejtőszögtől függetlenül ültetvény kivágása esetén a kivágás és az újratelepítés között gondoskodni kell a talajtakarásról – mely lehet spontán kialakuló zöld növényi borítottság is, figyelemmel annak megfelelő gondozására - az előkészítő munkálatok elvégzéséhez szükséges időszakon kívül.

Másodvetés: a tárgyévre az egységes kérelemben bejelentett főnövény betakarítása után a következő év első főnövénye vetéséig betakarított vagy zöldtrágya-növényként talajba forgatott vagy bedolgozott növénykultúra, ahol mind az első főnövény lekerülését követő, mind a második főnövény vetését megelőző talajmunkákra az agronómiailag indokolt időt figyelembe kell venni, és a másodvetésnek a megelőző főnövénytől különböző növénykultúrához kell tartoznia, azzal, hogy a Brassica napus (takarmányrepce), Sinapis alba (fehérmustár), Raphanus sativus (retek) fajhoz tartozó növények egymás után még keverékben sem vethetőek.

A talajfedettség megszűnésével jár a MÁK jelenlegi álláspontja szerint a középmély lazítás, a melléktermék leforgatás/bedolgozás, az istállótrágya és zöldtrágya leforgatás/bedolgozás, a mikrobiológiai készítmény talajba dolgozása.

C. Feltételesség HMKÁ7 - vetésváltás a szántóterületeken:

2024. évben előreláthatólag nem vonatkozik majd derogáció a vetésváltás előírásra. Ez azt jelenti, hogy minden tábla esetén teljesülnie kell annak, hogy három év alatt kétszer lehet ugyanazt a kultúrát vetni, kivéve az önmaguk után nem vethető növényeket (burgonya, cukorrépa, napraforgó, repce, szója, olajtök, dinnye), illetve a vetőmag célú hibrid kukoricát, ami négy évig vethető ugyanazon területen. 2024-ben tehát figyelembe fogják venni a 2022., 2023., 2024. éveket ezen előírás teljesülésének vizsgálatakor. Kérem, ennek figyelembevételével tervezzék meg a 2023. évi őszi és a 2024. évi tavaszi vetéseket, másodvetéseket.

D. Feltételesség HMKÁ8 - biológiai sokféleség megőrzése

A jelenlegi információk szerint 2024-től várhatóan nem lesz lehetőség derogációval élni a HMKÁ8 biológiai sokféleség megőrzése előírás teljesítése kapcsán. Ezért már most érdemes elkezdeni tervezni a 4% nem termelő terület vagy 3% nem termelő terület + 4% ökológiai másodvetés vagy nitrogénmegkötő növénnyel bevetett területek tervezését (mivel azoknak 2024.01.01-től rendelkezésre kell állniuk).

A nem termelő területek közé 2023-tól új hasznosítási kóddal bekerült a talajtakarásos parlag (TAR10). Ez a 2024-es évben úgy valósítható meg, hogy a 2023-as évi kultúra tarlóját fenn hagyjuk legalább 2024. augusztus 31-ig. Ezen időszak alatt a MÁK nem javasolja semmilyen talajmunka végzését, mivel a teljesítésnek ez a módja akkor elfogadott, ha az érintett táblán a tarlómaradványok 2024. augusztus 31-ig felismerhetőek. Továbbá ezeken a területeken 2024.01.01-2024.08.21. között csak kaszálás, szárzúzás, tisztító legeltetés végezhető (vetés, bálázás, kaszálék lehordás nem végezhető!)

A 4% nem termelő terület megoldható a mellékelt fajlistában szereplő kultúra 2023-ban történő vetésével, melyet szintén legalább 2024.08.31-ig fenn kell tartani. A táblázatban zölddel kiemelten láthatóak az engedélyezett kultúrák, azonban egy-egy faj kiválasztásánál meg kell nézni a táblázat többi oszlopát is az egyéb előírások, tiltások tekintetében. Ezekből a fajokból természetesen keveréket is össze lehet állítani. Évelő kultúra is lehet, ez esetben 5 év után sem fog a tervek szerint pl. állandó gyeppé válni (ahogy a zöldítés esetében is működött).

AKG zöldugar (UGA03), méhlegelő (MEH01) a feltételességben elszámolható nem termelő tájkép elemként, de ezeken a területeken 2024.01.01-2024.08.21. között csak kaszálás, szárzúzás, tisztító legeltetés végezhető (vetés, bálázás, kaszálék lehordás nem végezhető!)

Aki a teljes gazdaságával belépett az AKG programba, és nincs zöldugar vagy méhlegelő területe, 2024-re három lehetőség közül választhat:

a mellékelt listában szereplő kultúra vetésével
területének legalább 4%-át visszavonja az AKG-ból
területének legalább 4%-ára nem igényel AKG kifizetést 2024-ben (a kötelezettségvállalás 3 éve alatt ez egy alkalommal lehetséges kizárás nélkül, de természetesen ebben az esetben AKG kifizetés nem jár a nem igényelt területre).

E. AKG, AÖP bejelentési határidők:

Az AKG, AÖP támogatások kapcsán az elvégzett agrotechnikai műveleteket (AKG: középmély lazítás, melléktermék leforgatás, másodvetések elvetése, beforgatása, istállótrágyázás, AÖP: mikrobiológiai készítmények és növénykondicionálók kijuttatása, kaszálás, másodvetések elvetése, beforgatása) az elvégzéstől számított 15 napon belül be kell jelenteni az Egységes kérelem - Adatváltozás bizonylaton.

AÖP esetében a kijuttatott készítményekről számlával és a felhasznált mennyiséget és a felhasználhatósági időt igazoló kísérő dokumentumok másolatával vagy göngyöleggel kell rendelkezni! Az AÖP-ben minden szerhasználathoz kötött gyakorlat esetében az előírás szabályai között szerepel, hogy a készítményt az engedélyokiratával összhangban kell kijuttatni.
A kizárólag alternáló kasza használata gyakorlat esetében a kaszálás dátumának bejelentéséhez csatolni szükséges a mobilGazda alkalmazás segítségével a tevékenységgel érintett területek egyikén készített, legalább egy georeferált fényképet, amelyen a kaszálóeszköz és annak vágófelülete is szerepel.

AKG esetében mindenki gondolja át, hogy 2023. évben milyen előírást kell még teljesítenie.
F. Termeléshez kötött támogatások:

Szemes fehérjenövény támogatás esetén a betakarítást követő 15 napon belül erősen javasolt a hozamigazolás (gazdálkodási napló, tárolási napló, számla vagy felvásárlási jegy) benyújtása a Kincstár felé.

G. Mobilgazda alkalmazás

Már az idei keresztellenőrzés során is találkozhattunk a Mobilgazda alkalmazással készített georeferált fénykép készítésre történő javaslattal. Ez az alternáló kasza alkalmazása előírás esetében már nem javaslat, hanem előírás, és erre kell számítani a jövő évtől kezdődően több, vagy akár valamennyi jogcím esetén is. Érdemes már most elkezdeni ismerkedni az alkalmazással (nagyon sok egyéb funkciója is van), ne akkor kezdjük el, mikor rövid határidővel kell egy kötelező előírást teljesíteni a segítségével.

H. Gazdálkodási napló

Kérem, a gazdálkodási naplóhoz rendszeres gyűjtsék, vezessék az elvégzett műveleteket, adatokat minden táblára vonatkozóan.

Felhívom a figyelmüket, hogy a fent leírtak a jelenleg hatályos jogszabályok és hivatali álláspontok alapján kerültek összeállításra! "

Előzmény: nogradcattle #34 hozzászólása



Szaktanácsadómtól kapom a hírekben . >>> 2. Módosult az EK rendelet!

A 26/2023 (VI.30.) AM rendelet által módosításra került az egyes támogatások igénybevételével kapcsolatos eljárási szabályokról szóló 13/2023. (IV. 19.) AM rendelet (EK rendelet).

· Pontosításra került a másodvetés fogalma, miszerint: „a tárgyévre az egységes kérelemben bejelentett főnövény betakarítása után a következő év első főnövénye vetéséig betakarított vagy zöldtrágya-növényként talajba forgatott vagy bedolgozott növénykultúra, ahol mind az első főnövény lekerülését követő, mind a második főnövény vetését megelőző talajmunkákra az agronómiailag indokolt időt figyelembe kell venni, és a másodvetésnek a megelőző főnövénytől különböző növénykultúrához* kell tartoznia, azzal, hogy a Brassica napus (takarmányrepce), Sinapis alba (fehérmustár), Raphanus sativus (retek) fajhoz tartozó növények egymás után még keverékben sem vethetőek;”

· Lehetővé vált a másodvetések végrehajtása abban az esetben is, ha azt a gazdálkodó az Egységes kérelemben előre nem jelentette le, így a másodvetés adminisztratív ellenőrzés tekintetében csak abban az esetben kerül elutasításra, ha a vetés 15 napon belül nem kerül bejelentésre.

· Beemelésre került, hogy „a papíralapú gazdálkodási napló kitöltésére vonatkozó, a Nemzeti Irányító Hatóság által jóváhagyott útmutatót a NÉBIH a honlapján közleményben teszi közzé (mely már meg is történt). A gazdálkodási napló adattartalmát a Kincstár és a végrehajtásban közreműködő szerv a mezőgazdasági támogatási eljárásban a támogatási feltételek ellenőrzésére használhatja fel.”

· Pontosításra került, hogy” az állatalapú támogatásokra vonatkozó helyszíni ellenőrzésnek ki kell terjednie arra is, hogy a nyilvántartás bejegyzéseinek és az állatokra vonatkozó számítógépes adatbázis felé tett bejelentések helytállnak-e és koherensek-e az adott állatfajra vonatkozó ENAR rendelet szerinti igazoló okmányokból vett minta alapján.”

· Beemelésre került az, hogy „a támogatáscsökkentéseket és elutasításokat nem kell alkalmazni, ha az azt kiváltó meg nem felelés oka valamely hatóság mulasztására vagy tévedésére vezethető vissza, és azok a mezőgazdasági termelő részére nem felróhatók.”

Törlésre került az a korlátozás, amely

· „A kárenyhítési hozzájárulás-fizetési kötelezettség, valamint a kárenyhítő juttatás összegének kiszámításához szükséges növénykultúra igazolt károsodással érintett és nem érintett területeinek megállapítása során a július 15-ét követően az egységes kérelemben bejelentett kijavítás, részben vagy teljes egészben történő visszavonás, valamint másodvetés nem vehető figyelembe.”, valamint

· „Ha jogszabályban vagy pályázati felhívásban előírt feltétel teljesítése miatt az új bejelentéssel érintett terület nagyobb, mint a kiváltani kívánt másodvetés területe, akkor a megnövelt csere terület a vonatkozó támogatás szempontjából nem kerül elszámolásra.”

Fentiek szerint tehát, ha technológiai vagy üzemszervezési okokból egy-egy másodvetés nem ott és nem olyan méretben valósul meg, ahogyan azt a termelő eredetileg tervezte, akkor lehetőség nyílik a máshol, más méretben megvalósuló másodvetések figyelembevételére és az eredetileg tervezettnél nagyobb másodvetés is elfogadható.

Természetesen az adatváltozásra vonatkozó egyéb szabályok, amelyek a támogatás növelésre irányuló kérelemmódosításokat tiltják, továbbra is érvényesek.

További részletek a 26/2023 (VI.30.) AM rendeletben olvashatóak.

NAK / Sztahura Erzsébet

- Na idehallgasson Pelikán! Holnaptól maga lesz az Országos Meteorológiai Szolgálat elnöke.
- Virág elvtárs, én nem vagyok ehhez ideológiailag elég képzett…
- Szereti maga a mi bölcs vezetőnket?
- Hát perszehogy szeretem, mint maga Virág elvtárs.
- Ez most valami trükk, Pelikán?!
- Mernék én olyat?
- Na látja! Maga tökéletesen jó lesz főmetorológusnak. Gondoskodik róla, hogy mindig megfelelő legyen az időjárás!
- Ezt csinálja a meteorológus?
-Az imperialistáknál nem, de mi már továbbléptünk. Az időjárás összevissza változik, megjósolni ők se tudják meg mi se. Magának az a dolga, hogy utólag legyen okos.
- Virág elvtárs, én utólag is hülye vagyok!
- Ezért választottuk magát. Az agitprop osztályról fogja megkapni az utasításokat, aszerint kell tájékoztatni a dolgozó népet.
- Biztos jó lesz ez, Virág elvtárs?
- A kételkedés nem a maga dolga. Arra tartjuk ezt a sok okoskodót, meg Soros-bérencet. Magának csak azt kell tudnia, hogy mikor merről fúj a szél!
- Hát, azt hiszem, ez menni fog.
- Na látja!

Előzmény: CirokMan #11017 hozzászólása



Ispánhoz meg deres .

" 1. Megkezdődtek a 2023. évi Egységes kérelmekhez kapcsolódó Egyeztetések

Kezdetét vette a 2023. évi EK-hoz kapcsolódó támogatások kapcsán az Egyeztetés, melyre a Magyar Államkincstártól érkeznek az Egyeztetésre felszólító végzések az érintettek ügyfélkapujára.
A felszólításban szereplő határidők könnyebb beazonosítása érdekében összegyűjtöttük, hogy melyik határidő melyik intézkedésre vonatkozik.

· A végzés kézhezvételétől számított 9 napon belül van csak lehetőség a szankciómentes javításokra az Egységes kérelem rendelet 2. § (1) bekezdés a) pontja, a (2) bekezdés a)-b) pontja, valamint a (3) bekezdése 3-5 és 7-20. pontjában található intézkedések tekintetében, azaz:
o NVT erdősítés (132/2004. (IX. 11.) FVM rendelet),

o EMVA mezőgazdasági területek erdősítéséhez,

o EMVA erdő-környezetvédelmi intézkedésekhez,

o VP5–8.1.1–16 Erdősítés támogatása,

o VP4–4.4.1–16 Élőhelyfejlesztési célú nem termelő beruházások,

o VP4–4.4.2.2–16 Vízvédelmi célú nem termelő beruházások: vízvédelmi és vizes élőhely létrehozása, fejlesztése,

o VP3–14.1.1–16 A tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatás,

o VP4–10.2.1.2–17 Védett őshonos és veszélyeztetett mezőgazdasági állatfajták genetikai állományának ex situ vagy in vitro megőrzése, továbbá a genetikai beszűkülést megelőző tanácsadói tevékenységek támogatása,

o VP4–10.2.1.1–21 A védett őshonos és veszélyeztetett mezőgazdasági állatfajták genetikai állományának in situ megőrzése,

o VP5–8.4.1–16 Az erdőgazdálkodási potenciálban okozott erdőkárok helyreállítása,

o VP4–12.1.1–16 Natura 2000 mezőgazdasági területeknek nyújtott kompenzációs kifizetések,

o VP4–12.2.1–16 Natura 2000 erdőterületeknek nyújtott kompenzációs kifizetések,

o VP3–17.1.1–16 Mezőgazdasági biztosítás díjához nyújtott támogatás,

o VP4–15.1.1–17 Erdő-környezetvédelmi kifizetések,

o VP5–8.2.1–16 Agrár-erdészeti rendszerek létrehozása,

o VP5–8.3.1–17 Az erdőgazdálkodási potenciálban okozott erdőkárok megelőzése,

o VP5–8.5.1–17 Az erdei ökoszisztémák ellenálló képességének és környezeti értékének növelését célzó beruházások,

o VP3–14.1.3–22 Kiskérődző állatjóléti támogatás,

o VP3–14.1.2–22 Méh állatjóléti támogatás,

o VP3–14.1.4–22 Baromfi állatjóléti támogatás.

· Legkésőbb 2023. szeptember 29-ig az Egységes kérelem rendelet 2. § (1) bekezdése b)-g) pontja és a (3) bekezdés 1-2, valamint 6) pontja szerinti jogcímek/intézkedések tekintetében az Egységes kérelem rendelet 20. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell az egyeztetést végrehajtani, azaz:

o EMGA fenntarthatóságot elősegítő alapszintű-jövedelemtámogatás, az ahhoz kapcsolódó átmeneti nemzeti támogatás, valamint a fenntarthatóságot elősegítő, átcsoportosítással nyújtható kiegészítő jövedelemtámogatás (16/2023. (IV. 19.) AM rendelet), alaptámogatás,

o az Alapszintű-jövedelemtámogatási rendelet szerinti újraelosztó támogatás,

o a termeléshez kötött közvetlen támogatások igénybevételének szabályairól szóló 17/2023. (IV. 19.) AM rendelet szerinti támogatások, (kivéve: Termeléshez kötött anyatehéntartás támogatás esetén az igénylés kijavítása, részleges vagy teljes visszavonása tárgyév december 20-ig lehetséges),

o az Agro-ökológiai Programhoz kapcsolódó támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 15/2023. (IV. 19.) AM rendelet szerinti támogatás,
o a fiatal mezőgazdasági termelők támogatásáról szóló 19/2023. (IV. 19.) AM rendelet szerinti támogatás,
o az Alapszintű-jövedelemtámogatási rendelet szerinti átmeneti nemzeti támogatások,
o VP4–10.1.1–21 Agrár-környezetgazdálkodási kifizetés,
o VP4–11.1.1–11.2.1–21 Ökológiai gazdálkodásra történő áttérés, ökológiai gazdálkodás fenntartása,
o VP4–11.1.1–11.2.1–18 Ökológiai gazdálkodásra történő áttérés, ökológiai gazdálkodás fenntartása.

Ez utóbbi csoport esetében az egyeztetésre felszólító végzésekben foglaltak teljesítési határidejét még a helyszíni ellenőrzés befolyásolhatja, mert ha időközben helyszíni ellenőrzésről kap értestést az adott intézkedésben akkor attól a dátumtól kezdve már nem élhet a szeptember 29-ei (tk. anyatehéntartás esetén a tárgyév december 20-i) határidővel.

Fontos, hogy az ügyfélkapun keresztül elektronikus úton kézbesített irat az átvétel napján kézbesítettnek minősül, ha a központi elektronikus szolgáltató rendszer az irat kézhezvételét igazolja vissza. Amennyiben az irat átvétele hét napon belül nem kerül visszaigazolásra, a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv az iratot ismételten megküldi az ügyfél értesítési tárhelyére. Ebben az esetben az elektronikus úton kézbesített hatósági irat vonatkozásában a kézbesítési vélelem az iratnak az értesítési tárhelyen történő ismételt elhelyezésétől számított hetedik napot követő napon áll be.

Az egyeztetést minden esetben elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül kell megküldeni a Magyar Államkincstár (MÁK) részére.

A végzésben a MÁK felhívja a figyelmet arra, hogy amennyiben a megjelölt határidőben nincs válasz, úgy az Egységes kérelem rendelet 29. § (6) bekezdése alapján jogszerű földhasználat vizsgálat lefolytatása várható.

NAK / Sztahura Erzsébet "

" 2. Módosult az EK rendelet!

A 26/2023 (VI.30.) AM rendelet által módosításra került az egyes támogatások igénybevételével kapcsolatos eljárási szabályokról szóló 13/2023. (IV. 19.) AM rendelet (EK rendelet).

· Pontosításra került a másodvetés fogalma, miszerint: „a tárgyévre az egységes kérelemben bejelentett főnövény betakarítása után a következő év első főnövénye vetéséig betakarított vagy zöldtrágya-növényként talajba forgatott vagy bedolgozott növénykultúra, ahol mind az első főnövény lekerülését követő, mind a második főnövény vetését megelőző talajmunkákra az agronómiailag indokolt időt figyelembe kell venni, és a másodvetésnek a megelőző főnövénytől különböző növénykultúrához* kell tartoznia, azzal, hogy a Brassica napus (takarmányrepce), Sinapis alba (fehérmustár), Raphanus sativus (retek) fajhoz tartozó növények egymás után még keverékben sem vethetőek;”

· Lehetővé vált a másodvetések végrehajtása abban az esetben is, ha azt a gazdálkodó az Egységes kérelemben előre nem jelentette le, így a másodvetés adminisztratív ellenőrzés tekintetében csak abban az esetben kerül elutasításra, ha a vetés 15 napon belül nem kerül bejelentésre.

· Beemelésre került, hogy „a papíralapú gazdálkodási napló kitöltésére vonatkozó, a Nemzeti Irányító Hatóság által jóváhagyott útmutatót a NÉBIH a honlapján közleményben teszi közzé (mely már meg is történt). A gazdálkodási napló adattartalmát a Kincstár és a végrehajtásban közreműködő szerv a mezőgazdasági támogatási eljárásban a támogatási feltételek ellenőrzésére használhatja fel.”

· Pontosításra került, hogy” az állatalapú támogatásokra vonatkozó helyszíni ellenőrzésnek ki kell terjednie arra is, hogy a nyilvántartás bejegyzéseinek és az állatokra vonatkozó számítógépes adatbázis felé tett bejelentések helytállnak-e és koherensek-e az adott állatfajra vonatkozó ENAR rendelet szerinti igazoló okmányokból vett minta alapján.”

· Beemelésre került az, hogy „a támogatáscsökkentéseket és elutasításokat nem kell alkalmazni, ha az azt kiváltó meg nem felelés oka valamely hatóság mulasztására vagy tévedésére vezethető vissza, és azok a mezőgazdasági termelő részére nem felróhatók.”

Törlésre került az a korlátozás, amely

· „A kárenyhítési hozzájárulás-fizetési kötelezettség, valamint a kárenyhítő juttatás összegének kiszámításához szükséges növénykultúra igazolt károsodással érintett és nem érintett területeinek megállapítása során a július 15-ét követően az egységes kérelemben bejelentett kijavítás, részben vagy teljes egészben történő visszavonás, valamint másodvetés nem vehető figyelembe.”, valamint

· „Ha jogszabályban vagy pályázati felhívásban előírt feltétel teljesítése miatt az új bejelentéssel érintett terület nagyobb, mint a kiváltani kívánt másodvetés területe, akkor a megnövelt csere terület a vonatkozó támogatás szempontjából nem kerül elszámolásra.”

Fentiek szerint tehát, ha technológiai vagy üzemszervezési okokból egy-egy másodvetés nem ott és nem olyan méretben valósul meg, ahogyan azt a termelő eredetileg tervezte, akkor lehetőség nyílik a máshol, más méretben megvalósuló másodvetések figyelembevételére és az eredetileg tervezettnél nagyobb másodvetés is elfogadható.

Természetesen az adatváltozásra vonatkozó egyéb szabályok, amelyek a támogatás növelésre irányuló kérelemmódosításokat tiltják, továbbra is érvényesek.

További részletek a 26/2023 (VI.30.) AM rendeletben olvashatóak.

NAK / Sztahura Erzsébet

Előzmény: rabszolga #4 hozzászólása


" Beemelésre került az, hogy „a támogatáscsökkentéseket és elutasításokat nem kell alkalmazni, ha az azt kiváltó meg nem felelés oka valamely hatóság mulasztására vagy tévedésére vezethető vissza, és azok a mezőgazdasági termelő részére nem felróhatók.”

Előzmény: .Richard. #476 hozzászólása



Megágyaztak a csalóknak, mikor bevezették a 1,5 milla feletti kötelező utalásos fizetést, abban az időben sokan idegeskedhettek hogy jön e majd a pénz, előtte a mérlegelés után kp fizet, és mehet a kocsi , mostanra legalább az utalás is felgyorsult, igaz ünnepnapokon nem mindenhol megy át .

Előzmény: erdeizsolt1990 #5022 hozzászólása



Karácsony előtt kell késznek lennie, mert utána már nincs kereslet, tavaszig nyomott ár szokott lenni , de minden változhat persze .

" 8. Várható változások az őstermelők személyi jövedelem adózásával kapcsolatosan !

Parlament elé került 2023. június 6-án az adótörvények módosításával is kapcsolatos T/4243. számú iromány. Az iromány javaslatai között az őstermelőket is érintő változások találhatóak.

2022. január 1-jétől termelési tényezők értékesítése esetén a jövedelmet a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 58. §-a szerint az ingó vagyontárgy átruházásából származó jövedelemre, ingatlan esetében pedig a Szja tv. 59-62. §-a szerint az ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelemre vonatkozó szabályok szerint kell megállapítani. Ennek következményeként, ha a mezőgazdasági őstermelő a tárgyi eszközként szolgáló ingóság beszerzési árát a költségek között már elszámolta, úgy a hatályos jogszabályok értelmében a teljes eladási ár képezi a személyi jövedelemadó alapját, ami nagyobb értékű gép értékesítése esetén komoly adóterhet jelenthet az értékesítő gazdálkodó számára.

A fentiek miatt a NAK és a MAGOSZ közösen kezdeményezte annak lehetőségét, hogy a mezőgazdasági őstermelő a tárgyi eszköz eladásából származó bevételével szemben költségként elszámolhassa az őstermelői tevékenység keretében hasznosított, kizárólag üzemi célt szolgáló, újonnan vásárolt tárgyi eszköz beruházási költségét.

A javaslat 15. §-a szerint az Szja tv. 58. §-a kiegészül a (12) és (13) bekezdésekkel.

A javaslat alapján a magánszemély az őstermelői tevékenység keretében hasznosított kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszköz értékesítéséből származó bevételt az igazolt költségeken túl csökkentheti az őstermelői tevékenység keretében hasznosított kizárólag üzemi célt szolgáló azon tárgyi eszköz értékcsökkenésként még el nem számolt beruházási költségével, amelyet a tárgyévben, illetve a tárgyévet követő évben az adóbevallás benyújtásáig, de legfeljebb a bevallás benyújtására nyitva álló határidőig szerez meg. A beruházási költségnek az átruházásból származó bevételt meghaladó része a Szja tv. 11. számú melléklet szerint értékcsökkenési leírásként elszámolható.

Az őstermelő a tárgyi eszköz nyilvántartását úgy kell, hogy vezesse, hogy abból megállapítható legyen, hogy a tárgyi eszköz értékesítéséből származó bevételét mely tárgyi eszköz beruházási költségével csökkenti.

A javaslat 22. §-ában foglaltak alapján az Szja tv. 58. § (13) bekezdése az őstermelői tevékenység keretében hasznosított kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszköz 2022-ben megvalósuló értékesítése esetén is alkalmazható válik. A módosítás hatálybalépését követően a gazdálkodók önellenőrzés keretében tudják majd módosítani a 2022. adóévre benyújtott adóbevallásukat.

A javaslat 2. számú melléklete az őstermelők családi gazdaságát érintő változást is tartalmaz. Az Szja tv. kiegészül az őstermelők családi gazdaságának megszűnésekor az adókötelezettség megállapítására vonatkozó rendelkezésekkel tekintettel arra, hogy a jelenlegi szabályozás a tag halála, illetve a családi gazdaságból való kilépése esetére határoz meg szabályokat.

Az új rendelkezés alapján, ha az őstermelők családi gazdasága év közben megszűnik, akkor a tagok jövedelmét úgy kell meghatározni, hogy a családi gazdaságnak az őstermelői nyilvántartásból való törlése időpontjáig megszerzett bevételt és – tételes költségelszámolás esetén – a költségeket fel kell osztani a törlés napján közös tevékenységet folytató tagok között.

NAK / Dr. Buzás Tivadar "

" 6. A diquat-dibromid hatóanyagú, - deszikkálásra alkalmazható- szükséghelyzeti engedéllyel rendelkező készítmények viszonya az AÖP programhoz

A diquat-dibromid hatóanyagú készítmények közül a szükséghelyzeti engedéllyel rendelkezők a napraforgó és őszi káposztarepce kultúrában állományszárításra földi permetezéses kijuttatással 2023.05.25-től 2023.09.21-ig, míg szója kultúrában 2023.07.01-től 2023.10.28-ig felhasználhatóak.

Azok a gazdálkodók, akik részt vesznek az Agro-ökológiai Programban (AÖP) a következők alapján alkalmazhatják az adott hatóanyagú szükséghelyzeti engedéllyel rendelkező készítményt az Agrárminisztérium (AM) állásfoglalása alapján.

A diquat-dibromid hatóanyagú készítmények AÖP-ben való felhasználására vonatkozó leírást két részre kell osztani. Ugyanis nem a programban résztvevő gazdaság van a fókuszban, hanem a program egy-egy gyakorlatában részt vevő terület.

1. Amennyiben a termelő az AÖP-ben a szántóterülete legalább 50%-án a forgatás nélküli művelésre irányuló gyakorlatot választotta, úgy a gyakorlatba bevitt területen (tehát azokon a táblákon, ahol a gyakorlatot teljesíti) nem használhat diquat-dibromid hatóanyagú készítményt. Ennek oka az, hogy kifejezetten ehhez a gyakorlathoz tartozik egy pozitív lista, amin nem szerepel a diquat-dibromid. Nem is szerepelhet, mivel ez a hatóanyag az EU területén nem forgalmazható.

2. Amennyiben a termelő az AÖP-ben nem választotta a forgatás nélküli művelést, hanem más módon gyűjti össze a szükséges pontokat a szántó földhasználati kategóriában, úgy használhat diquat-dibromid hatóanyagú készítményt (feltételezve, hogy egyéb okok sem korlátozzák a kijuttatást). Sőt, ha választotta a forgatás nélküli művelést az AÖP-ben, akkor is használhat diquat-dibromid hatóanyagú növényvédőszert, de kizárólag olyan táblákon, amelyeket nem vitt be a forgatás nélküli gyakorlatba.

Fontos megemlítenünk még azt összegzésképpen, hogy az AÖP-os készítménylisták kizárólag egy-egy konkrét AÖP gyakorlathoz rendelve értelmezendők. Így tehát a méhekre veszélyes vagy kockázatos szerek listája csak a méhes gyakorlatokban, a forgatás nélküli műveléshez tartozó lista csak a forgatás nélküli gyakorlatban érvényes. Nincsen olyan horizontális hatásuk, mint pl. az AKG szűkített növényvédőszer-listának.

NAK / Balázs Viktor "

Előzmény: DDT #1202 hozzászólása



Csak hagyomány őrzők, a munkás őrséget is megalakították , ééés kiket védtek volna ha kell ? Okoskáék átkeresztelték a túzoltókat katasztrófát védőkké , " itt mindenki hülye ? i i i tt mindenki "smile lol

" 2023. június 9-11. Között az Auchan 25. születésnapja alkalmából 25 Ft kedvezménnyel lehet
gázolajat tankolni az Auchan benzinkutaknál.
Kedvezményes tankolás feltételei:
Az árkedvezményes hétvégéken (péntektől vasárnapig) bármilyen értékben történő tankolás esetén
bármely Auchan benzinkúton jár a 25 Ft kedvezmény.
2023. június 9-11. 509 Ft a kedvezményes gázolaj ára
10% kedvezmény az áruházi vásárlás
végösszegéből
A benzinkúti árkedvezményes hétvégéken (2023. június 2-4., 2023. június 9-11. és 2023. június
16-18.) bármely üzemanyagtípus bármilyen mennyiségben történő tankolása után a fizetéskor
kapott blokkon lévő kóddal 10% kedvezménnyel lehet vásárolni az Auchan hipermarket "

Előzmény: Zoli1437 #3295 hozzászólása



Én is erre gondoltam , kb 80% körül adják vissza ha jól emlékszem , régen még magam adtam be papíron , ma már a könyvelő intézi .

Előzmény: ..,-:) #3291 hozzászólása



Nem %-ra gondol , forintálisan több jön vissza , de mégtöbbet elvesznek előtte , mint a gáz túlfizetésekkel rohangáltak kp-ben a postások, azoknak is akik utalással fizetik be ( leírhatták volna a következő számlákból, de kampányoltunk picinkét ) , örülhettek a gyengébbek hogy pénz állt a házhoz , csak hát előtte ők fizették ezt be kamatmentes használatra . smile lol

Előzmény: ..,-:) #10342 hozzászólása



Majd egyre több lesz női munkává minősítés, dolgozzon- csinálja a k..v. a..juk , rabolják le őket !

Moderálási elveink miatt törölve: 2023-05-24 09:28:56

Előzmény: vénkabi #56986 hozzászólása



Nálatok a vakondtúrástól nagyobb púpok vannak, összeszaladt pár nagyobb tócsa .

Case IH MX110 es 95 évjárat , irányváltó nem dolgozik , nem megy egyik irányba sem, 2-3 alkalommal újra indítással még megindult kis időkre, de utána már sehová , tudtok tanácsot adni ?

A 22KW oszlopon vezetve/km mennyibe kerülne , és ha ezt föld alatt vinnék mennyibe kerül ? Napelemesek a nagyfeszültség mellett 20m-el párhuzamosan átlósan a földjeinken, erőlteti hogy oszlopon engedjük át mert így a legoccóbb nekik, mi meg nem akarjuk kerülgetni , vigyék a földben , 67m oszlopközöket terveztek , de vannak oszlopkitűzések kerítéstől 4-5m-re is , nem lehet elférni vetőgéppel + permetező kerettel + tárcsával + kombájnasztallal stb .

Előzmény: Apáé #22944 hozzászólása



Támogatás megy mind a bérletbe, plusz még 5e -el meg is toldja , az összegeket = számokat összeadva jön ki a 400e/ft , a támogatás így neki nem segít be a 400e befektetés csökkentésébe . A végén még a % levonás is kiadás lesz , + még az aratás - szárítás - fuvar - stb járulékos aprólék , csak a főbb kiadásokat dobta össze , a többit meg mindenki adja hozzá még amit a sajátjára költ . .

Előzmény: Anyuska #729 hozzászólása



Én még nem adattam be , csak most láttam ezt a rendszergazda üzenetet az E-GN naplóm megnyitásakor, szaktanácsadóval szoktam beadni a kérelmet .

" FONTOS !!! A területalapú támogatás kérelem beadásakor meg kell jelölni a gazdálkodási napló vezetésének a módját, mindenképp a 'papíralapú GN vezetése' opciót KELL választani, ui. az elektonikus GN vezetés a NÉBIH online felületén történő naplóvezetést, adatbejelentést jelenti és utólag (a kérelemidőszak lezárása után) MÁR NEM MÓDOSÍTHATÓ!!
(A 'papíralapú GN vezetése' ironikus módon a külső GN szolgáltatók által történő online naplóvezetést takarja, az elektronikus GN a NÉBIH online oldalt jelenti.) "

" FONTOS !!!
A területalapú támogatás kérelem beadásakor meg kell jelölni a gazdálkodási napló vezetésének a módját, mindenképp a 'papíralapú GN vezetése' opciót KELL választani, ui. az elektonikus GN vezetés a NÉBIH online felületén történő naplóvezetést, adatbejelentést jelenti és utólag (a kérelemidőszak lezárása után) MÁR NEM MÓDOSÍTHATÓ!!
(A 'papíralapú GN vezetése' ironikus módon a külső GN szolgáltatók által történő online naplóvezetést takarja, az elektronikus GN a NÉBIH online oldalt jelenti.) "

Előzmény: GREVEN #662 hozzászólása



És én még a szerencsések közé tartozom, mert jó a szaktanácsadói lehetőségem , küldi a friss híreket , ezeket is abból másoltam ide , a közlönyt csatolmányként kűldte , na abban van napokra elég olvasnivaló , a lényeget hoztam hirtelenjében .

Innen hoztam >>> M A G YA R K Ö Z L Ö N Y • 2023. évi 58. szám ----- " 4. Ellenőrzés
5. § (1) A választott gyakorlatok teljesítésének ellenőrzését a Kincstár a bejelentett, Egységes kérelem rendelet szerinti
agrotechnikai műveletek és az e rendeletben rögzített esetekben a gazdálkodási napló alapján végzi el.
(2) Ha a mezőgazdasági termelő a gazdálkodási naplót a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban:
NÉBIH) e célból létrehozott felületén elektronikusan vezeti, akkor a Kincstár részére a NÉBIH szolgáltatja
a gazdálkodási naplóban szereplő adatokat.
(3) Ha az ellenőrzés során megállapított adatok eltérnek az agrotechnikai műveletben, egységes kérelemben rögzített
adatoktól vagy gazdálkodási napló adataitól, illetve az ellenőrzés olyan hibát tár fel, amely az agrotechnikai
műveletben, egységes kérelemben rögzített adatok vagy a gazdálkodási napló adatai alapján nem volt
megállapítható, az ellenőrzés adatait kell figyelembe venni a támogathatóság és a támogatási összeg megállapítása
során.
(4) Ha egy választott gyakorlat olyan elemeket is tartalmaz, amelyeket be kell jelenteni az egységes kérelemben,
az egységes kérelemben szereplő adatok hibája vagy hiányossága nem pótolható és nem javítható ki
az agrotechnikai műveletben rögzített adatoknak vagy a gazdálkodási napló adatainak figyelembevételével.
M A G YA R K Ö Z L Ö N Y • 2023. évi 58. szám 2259
(5) Ha az adminisztratív, illetve helyszíni ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy a gyakorlattal érintett terület eltér
az egységes kérelemben bejelentett területtől, az ellenőrzés eredménye szerinti területet kell a gyakorlat teljesítése
szempontjából figyelembe venni.
5. Támogatás igénybevételét kizáró feltétel
6. § A mezőgazdasági termelő nem jogosult támogatásra
a) azon földterület vonatkozásában, amely tekintetében alaptámogatásra nem jogosult,
b) ha az adminisztratív, illetve helyszíni ellenőrzés keretében megállapításra kerül, hogy
ba) a mezőgazdasági termelő a tárgyévben nem vezette a gazdálkodási naplót,
bb) a mezőgazdasági termelő nem teljesítette a mezőgazdasági üzem teljes területére – ide nem értve
a gyakorlat teljesítése alól mentesített területet – kiterjedően minden földhasználati kategóriában
legalább 2 pont értékű gyakorlatot, vagy
bc) a támogatással érintett területen olyan növénykultúra van, amellyel nem teljesül a választott
gyakorlat, vagy nem felel meg a választott gyakorlat földhasználati kategóriájának. "

" Kérdések és válaszok – Madarász István

Az alábbi összefoglalót frissítjük.

1. Mi van akkor, ha a jogszabálytervezetben említett minimum 2 helyett 4 pontot vállal a termelő, de a 4 pontból csak kettőt teljesít? Van-e következménye?

Nincs. A Kincstár a 2 pont (fölhasználatai kategóriánként) teljesülését fogja vizsgálni.

2. Milyen jogkövetkezményekkel lehet számolni?

Mindent vagy semmit elvére épül az AÖP. Ha valamelyik földhasználati kategóriában nem teljesíti a termelő a 2 pontot, akkor nem csak az a földhasználati kategória esik el a támogatástól, hanem a többi terület is. Van kivétel: ha olyan földhasználati kategóriában nem teljesül a 2 pont, amire nem volt kötelező vállalni (pl. küszöbérték alatti méretkategóriában lévő területek) vagy a Natura 2000 gyepterületek. Illetve speciális az, amikor olyan szántós gyakorlatot választ, amikor a szántó 50 százalékában kell teljesülnie pl. egy forgatás nélküli művelésnek. Ha például 80 %-ot vállal a termelő, de az derül ki, hogy a 80 % nem sikerült, viszont az 50 százalék teljesül, meglesz a 2 pont.

3. Ugyanaz a tábla részt vehet-e több gyakorlatban? Ha egy táblán többször végzek el egy gyakorlatot, akkor ez ponthalmozódást jelent-e?

Ugyanaz a tábla részt vehet több gyakorlatban is, hiszen pl. ha 2 olyan szántós gyakorlatot választ a termelő, amely az üzem teljes területére vonatkozik (pl. talajtakarás febr. 28-ig, méhbarát növényvédelem), akkor minden szántóterület részt fog venni minden gyakorlatban.

A szántó 50 százalékára vonatkozó gyakorlatokkal is részt lehet venni ugyanazon a táblán, lehet például forgatás nélküli művelés gyakorlatban és mikrobiológiai készítmények kijuttatása gyakorlatban is ugyanaz a tábla.

A második kérdésre viszont nem a válasz. Ha ugyanazon a táblán juttatok ki talajkondicionálót tavasszal és ősszel is, akkor az a tábla egyszer szerepel, tehát egyszer kapható meg érte a pont.

4. Az egy éves vállalás és teljesítés mit jelent?

Január 1-től december 31-ig tartó időszakot nézünk, és táblára vonatkozik, nem növénykultúrára.

5. A 2022 őszén elvetett őszi kalászos alá kijuttatott mikrobiológiai készítmény a 2023-as AÖP kérelemben szerepelhet-e?

Nem. Nem az számít, hogy a növénykultúra az idei évben főnövény, hanem az, hogy az a tábla, amire vállalta a termelő a gyakorlatot, az 2022-ben kapta meg ezt a kezelést.

6. 12 százalék feletti lejtésű területek lehatárolása hogyan valósul meg?

A szója és repce termesztése hogyan valósulhat meg ezeken a területeken?

A MEPAR-ban és a kérelemben minden termelő látni fogja, hogy a tábláin a 12 százalékos vagy a 17 százalékos lejtő bármelyikével érintett-e a terület. Az, hogy egy ilyen tábla érintett bármelyikkel, még nem jelenti azt, hogy a tábla az egész tábla 12 százalék feletti lejtős besorolású, azon múlik, hogy mennyire fed rá a táblára egy ilyen fedvény.

2 hektárnál kisebb táblák esetében az 50 százalékos szabály az irányadó.

A szója és a repce termeszthetősége: ha a sortávolság kevesebb, mint 24 cm, sem a repce sem a szója nem jelenthet problémát.

7. A teljes szántó- vagy ültetvény területen be kell-e tartani a karbamidos szabályt, vagy csak azon az 5 százalékon, amely a gyakorlat teljesítéséhez szükséges?

Minden olyan táblán, be kell tartani ezeket a határérétkeket, amelyeken karbamid tartalmú műtrágyát juttat ki a termelő.

8. A készítmények kijuttatása már megtörtént. Elismertethetőek-e ezek az idén az AÖP-ben?

Az egységes kérelem benyújtása előtt már sok esetben elvégezte a termelő egyes készítmények kijuttatását, és azoknak a bejelentése már bőven túl van a 15 napos agrotechnikai bejelentés határidején a fizikai megvalósuláshoz képest. De ez nem probléma, mert minden olyan műveletet, amit január 1. óta végeztek el a területen és az AÖP szempontjából releváns, be fogják tudni nyújtani az EK-ben.

9. Szőlőültetvény esetén minden 2. sorközt természetes gyomflóra borít. Elég lehet-e ez az AÖP-ben?

A természetes gyomflóra rendben van, mert ez évelő növényes talajtakarásnak minősül. Nem muszáj telepített növénynek lennie, a spontán füvesedés is elfogadható. Viszont azért nem fogadható el ebben az esetben, mert minden 2. sorközben van csak takarás, ez így nem elég.

10. Zárt termesztőberendezésben, zöldségtermesztés esetén 12 hektáros üvegház is választhat AÖP előírást?

Igen, bejöhet zárt termesztőberendezés is az AÖP-be, feltéve, hogy alaptámogatásra (BISS) jogosult területről van szó, és talajkapcsolattal történik a termesztés, nem pedig mesterséges termesztőedényekben.

11. Az AKG és AÖP hogyan illeszthető össze?

A magyar AÖP modell kidolgozásakor alapelv volt, hogy mindenki bejöhessen a programba, és minél több támogatást ki lehessen fizetni, ne legyen kizáró ok az AKG és az ÖKO az AÖP-ben. Arra kell figyelni, hogy ugyanazzal a gyakorlattal nem lehet teljesíteni mindkét program előírásait.

Pl. zöldtrágyanövény termesztése AKG-ban nem számolható el AÖP-ben talajtakarásként. De részt vehet ezzel a területtel az AÖP-ben pl. mikrobiológiai készítmény használatával.

12. Dobos, tárcsás és alternáló kasza használata. A dobos és tárcsás kasza sincs tiltva az AÖP-ben, de plusz pont nem jár érte?

Önmagában az AÖP-ben való részvétel nem jelenti azt, hogy a gazda ne használhatna megszokott módon tárcsás vagy dobos kaszákat, akkor van jelentősége az alternáló kaszának, és akkor válik kizárólagossá, ha a termelő kifejezetten azt a gyakorlatot választja a gyepeire, ami az alternáló kaszára vonatkozik.

Dolgoznak a KAP Stratégiai Terv első módosításán, ez a gyakorlat bővülni fog várhatóan jövő évtől, és az alternáló kaszák mellett egyéb természet- és környezetbarát kaszálási módokat is tartalmazni fog.

13. Gyep szakaszolt legeltetése esetén, ha egy táblán több 12 napos szakasz van, a legeltetési naplóban az áthajtásokat az aktuális területekkel vezetni kell? Vagy egy tábla esetén akár a 4-8 szakasz teljes területét az összes legeltetési nappal fel lehet tölteni, többszöri forduló esetén akár adott gulya a teljes legeltetési időszakban a táblán maradhat?

Logikus, ha egy 100-150 hektáros tábla esetében a táblán belül alakít ki szakaszokat a termelő. A legeltetési naplóban azt kell vezetni, hogy az ezen a táblán belül kialakított szakaszokon mikor és mennyi állatot legeltet.

Az a lényege a legeltetési naplónak, hogy a 12 napos legeltetési szabály betartását kétséget kizáróan tudja igazolni a termelő utólag, ezért az áthajtásokat kell jelölni, mert ezzel tudja az egyes szakaszok terhelését rögzíteni.

14. Egy állattartással foglalkozó gazdaság több, mint 75%-a állandó legelő. A szántókon kizárólagosan szálastakarmány termesztése zajlik. Ilyen esetben a szántó esetében melyik AÖP előírás választására van lehetőség?

Fontos kérdés az állandó gyepek és ideiglenes gyepek viselkedésének tisztázása az AÖP-ben. Ha olyan szálastakarmányról beszélünk, amelyek évelők (pl. lucerna, herefélék, fűfélék, keverékek), ezek ideiglenes gyepnek fognak minősülni, és az AÖP-ben ezekre nem a szántós, hanem a gyepes gyakorlatot kell választani.

15. A pásztoroló és a szakaszos legeltetés módszertana milyen lesz?

Az adminisztratív ellenőrzés alapja a legeltetési napló, a helyszíni ellenőrzés pedig nem teljes körű, az a kiválasztott mintára korlátozódik. Egy helyszíni ellenőrzés keretében meg fogják tudni ítélni az ellenőrök, hogy egy állatállomány pásztoroló legeltetése megvalósul-e, van-e pásztor az állatokkal, ugyanez vonatkozik a szakaszosra is, ugyanazok a helyszíni ellenőrzési megoldások lesznek, mint eddig. "

" 14. A 2023. támogatási évre vonatkozóan az NPLFA minimális arányára vonatkozó előírás (HMKÁ 8.) vonatkozásában a parlagoltatási kötelezettség kapcsán van lehetőség könnyítésre. A háborús helyzetre, valamint az élelmiszerellátás biztonságára való tekintettel a parlagoltatni tervezett területeken élelmezési célú növénykultúrák (kivéve kukorica és szója) termesztése megengedett. A fenti derogációs lehetőség nem vonatkozik azokra az ügyfelekre, akik agro-ökológiai program (AÖP) keretében a nem termelő tájképi elemek és területek minimális arányára vonatkozó gyakorlatot választják!

15. A 2023. támogatási évben a vetésváltás (HMKÁ 7.) előírásai közül csak az önmaguk után nem termeszthető növényekre vonatkozó korlátozást kell alkalmazni. "

Előzmény: ..,-:) #6701 hozzászólása



Hát de méééé , a gázsi lova sem vak , hanem vakmerő volt . smile lol

Előzmény: kukaccsosz #548 hozzászólása



" Köszönjük, hogy jelenlétével megtisztelt bennünket az Agro-ökológiai Program webináriumon ! Az elhangzott előadások összefoglalóját hamarosan közzétesszük az agroinform.hu Hírek rovatában. "

Szaktanácsadóm körlevele ! >>> " Tisztelt Asszonyom/Uram!
A 2023. évi támogatási rendszerrel kapcsolatban kívánok új információkat megosztani Önnel úgy, hogy ez még jelenleg tervezet.

1. Az egységes kérelmet 2023.04.20. – 2023.06.09. között lehet beadni.
2. A szántóra vonatkozó Feltételesség HMKÁ8. nem termelő tájképi területek fenntartása előírás esetében az AKG és ÖKO támogatásban részesültek is élhetnek azzal a lehetőséggel, hogy az élelmiszercélú növények (kivéve a kukorica és a szója) termesztésére használt terület a 2023. támogatási évben figyelembe vehető parlagként, ha az ügyfél ezt a benyújtott egységes kérelmében jelzi.

Akinek van élelmiszercélú növénytermesztéssel hasznosított táblája (az élelmiszercélú növények a feltételességről szóló rendelet mellékletében kerülnek felsorolásra), annak mindenképpen javasolja a Kincstár, hogy éljen a derogáció nyújtotta lehetőséggel és 4% erejéig ilyen táblák parlagként történő figyelembevételét kérje az előírás kapcsán.

3. Az AKG és ÖKO támogatásban részesült gyepek esetében a következő Agro-Ökológiai program gyakorlatot választhatja a gazdálkodó:

· Kizárólag alternáló kasza használata

· Pásztorló vagy szakaszos legeltetés

A legeltetés esetében a mezőgazdasági termelő tárgyév április 24-től november 30-ig folyamatosan pásztoroló vagy szakaszos legeltetést folytat saját állatállománnyal a mezőgazdasági üzem gyepterületének legalább 50%-án, legeltetési terv készítése mellett.

Amennyiben Ön a Pásztorló vagy szakaszos legeltetés gyakorlatát kívánja a gyepre választani, kérem, ellenőrizze le, hogy a kaszálási és legeltetési engedélyben van-e április 24-től november 30-ig tartó legeltetési időszakra vonatkozva korlátozás megfogalmazva.

Továbbá a NATURA 2000 gyepeket a NATURA 2000 gyepterületek fenntartásának földhasználati szabályairól szóló jogszabály alapján csak október 30-ig lehet legeltetni, az október 31. és november 30. közötti időszakra engedélyt kell kérni.

A 269/2007. (X. 18.) Korm. rendelet a NATURA 2000 gyepterületek fenntartásának földhasználati szabályairól szóló jogszabály szerint:

„(4) A Natura 2000 gyepterületeken területi természetvédelmi hatóságnak, helyi jelentőségű védett természeti területnek minősülő Natura 2000 gyepterület esetében a települési önkormányzat jegyzőjének, a fővárosban a főjegyzőnek az engedélye szükséges, amelyet természetvédelmi hatósági jogkörében eljárva ad ki:

b) az október 31. és április 23. között történő legeltetéshez.”

Az 59/2008. (IV. 29.) FVM rendelet a vizek mezőgazdasági eredetű nitrátszennyezéssel szembeni védelméhez szükséges cselekvési program részletes szabályairól, valamint az adatszolgáltatás és nyilvántartás rendjéről szóló jogszabály szerint:

„7. téli legeltetés: minden év november 30. és február 15. között történő legeltetés.

(3) Amennyiben az állatsűrűségből származóan a kijuttatott trágya nem haladja meg éves szinten a 120 kg/ha nitrogén hatóanyag mennyiséget, úgy a téli legeltetés megengedett.”

Akinek ez ügyben segítségre van szüksége, kérem, keressen meg minél előbb a hosszú ügyintézési idő miatt. "

Előzmény: MrPoke #9857 hozzászólása



A végén még raknak rá jó kis biztosítást, és öngyulladás éri .

" S.O.S. TILTAKOZÁS!!!
Vidéki fúrtkút tulajdonosok, pártállástól függetlenül tiltakozunk, hogy a részünkre életet biztosító kútjaink miatt bármilyen megalapozatlan költséget terheljenek ránk!!!
Az utóbbi időben nagy felháborodást keltett a kutak nyilvántartásba vétele körüli huzavona. Újabb változtatásokat és határozott egyszerűsítéseket kérünk kútjaink szabályozásában. Mi vidéki családok nagyrésze idáig is figyeltünk környezetünk védelmére, az életet adó vízre! Ezután sem kívánjuk azt tönkretenni. Kútjainkat idáig is a legminimálisabban üzemeltettük, melyekkel ezután is így fogunk cselekedni! Életünk egyik nélkülözhetetlen részét, a vizet nem hagyjuk! Jelenleg Magyarországon van több, mint 1 millió kertesház, tanyák, stb. Bizton lehet állítani, hogy nagyrészüknek saját kútjuk van. Tehát nem 10-15 ezer kút van amelyeket engedélyeztetni kellene, ahogy egyesek félvállról állítják. A kúttulajdonosok között vannak egyházak, önkormányzatok, cégek, egyesületek, magánszemélyek. Nagyon sok esetben rászoruló családok is! Közülük sokan vannak akik csak kézi erővel nyernek vizet a kútjaikból. A kútjaink engedélyeztetésével járó költségeket nem tudjuk viselni.
Jelenleg kettő féle politikai csoportosulást lehet fölfedni a kutak engedélyeztetésével kapcsolatban. Vannak azok akik mindenféleképpen ráakarják erőszakolni a kúttulajdonosokra a brutális költségeket, mindenféle szakmainak mondott, de megalapozatlanságokra hivatkozva . Őket mélységesen elítéljük amiért újabb trükkel hatalmas összegeket próbálnak kihúzni, sok esetben a legszegényebbek zsebéből.
S vannak azok akik próbálnak elfogadható megoldást találni a kutak regisztrációjával kapcsolatban. Őket segítjük hozzászólásainkkal, véleményünkkel.
Támogatjuk Nagy István Úr Agrárminiszter elgondolását, hogy vissza az egészet, úgy kell hagyni, ahogy van. Nem kell semmi lakosság vegzáló intézkedés.
Balogh József János
Magyarországi Tanyákon Élők Egyesülete
Elnök "

Alkatrész katalógusok

Cikkajánló


Pannonia Bio: ha kukorica helyett mást termesztenek a gazdák, nőhet az exportkitettség
Pannonia Bio: ha kukorica helyett mást termesztenek a gazdák, nőhet az exportkitettség
Interjú a Pannonia Bio Zrt. kereskedelmi igazgatójával, Lengyel Zsolttal.
6 milliárdos pályázat indul technológiaváltásra az élelmiszeripari beszállítóknak
6 milliárdos pályázat indul technológiaváltásra az élelmiszeripari beszállítóknak
Gazdaságfejlesztési Minisztérium és az Agrárminisztérium ismertette a...
Gabona kanál
Gabona kanál

650.000 Ft

Lemken Rubin 9/3,5 rövidtárcsa eladó
Lemken Rubin 9/3,5 rövidtárcsa eladó

5.900.000 Ft

Üsző borjú
Üsző borjú

255.000 Ft

Szarvasi tisztított aranka mentes lucernamag eladó
Szarvasi tisztított aranka mentes...

2.000 Ft

Minden jog fenntartva.
© 2023 Agroinform Média Kft.

[bezárás x]