Itthon is bemutatkoztak a CLAAS rakodógép-újdonságai. A SCORPION-széria legújabb generációját immár a hazai felhasználók is megismerhetik a kőbányai agrárseregszemlén. A hét modellből álló megújult széria 3,2-5,6 tonnás emelőképességet fed le, de a tervek szerint év végén 6 tonnás emelőerővel és 9 méteres emelési magassággal rendelkező modellel bővül tovább a teleszkóposrakodó-család.

Minden modell, az előző modellsorozathoz hasonlóan, Deutz dízelmotorokkal érkezik, melyek maximális teljesítménye 156 LE (115 kW), és megfelelnek a Stage IV (Tier4) károsanyag-kibocsátási normáknak.

Claas

Itthon is bemutatkozott a CLAAS SCORPION-széria legújabb generációja – fotó: Agroinform.hu

Komoly fejlesztés az új sorozatban a VARIPOWER-, illetve VARIPOWER PLUS-hajtásrendszer három sebességfokozattal, melyeket kényelmesen, joystickkal lehet irányítani. Az új SCORPION-sorozat hűtőrendszere a DYNAMIC COOLING-rendszerrel lett bővítve. A DYNAMIC COOLING automatikusan szabályozza a hűtőventilátor fordulatszámát.

A ventilátorfordító rendszer is teljesen automatikusan, előre meghatározott időközönként dolgozik, de manuálisan is lehet vezérelni.

Az új fülke ergonómia és vezérlés terén nagy előrelépést hozott az előző generációhoz képest.

Az új SCORPION teleszkóposrakodó-családról bővebben korábbi cikkünkben részletesen olvashatnak.

gép

Az új SCORPION-sorozatban a VARIPOWER-, illetve VARIPOWER PLUS-hajtásrendszer került alkalmazásra – fotó: Agroinform.hu

A CLAAS az ugyancsak hét modellből álló TORION önjáró homlokrakodók bevezetésével új piaci szegmensben bővítette rakodógép-kínálatát: az új gumikerekes önjáró homlokrakodó-család, a legkisebb TORION modellekkel (639 és 535), a CLAAS fordulékony, kompakt gépek Yanmar-erőforrásokkal és hidrosztatikus menethajtással.

A középkategóriás modellek, az 1511, az 1410 és az 1177, üzemanyag-takarékos DPS-motorokkal, kényelmes hidrosztatikus VARIPOWER-meghajtással dolgoznak, 7,75-9,75 tonna emelőképességgel.

gépA CLAAS hét modellből álló TORION önjáró homlokrakodó-családját is láthatja a kiállítás közönsége – fotó: Agroinform.hu

A középkategóriás TORION modellek emelőszerkezete P- vagy Z-kinematikával rendelhető. A TORION 1914 és 1812 nagykategóriás modellek hatékony 195, illetve 228 lóerő teljesítményű Liebherr motorokkal vannak szerelve, felszereltségük a DYNAMIC COOLING-rendszer.

Járószerkezet-hajtásuk fokozatmentes, teljesítményelágaztatásos (kétfokozatú) CMATIC hidrosztatikus és mechanikus hajtások kombinációjával dolgozik. A TORION rakodókról további részletesebb infókat korábbi cikkünkből tudhat meg.

TORION

A CLAAS a TORION önjáró homlokrakodók bevezetésével új piaci szegmensben bővítette rakodógép-kínálatát – fotó: Agroinform.hu

A felvonultatott Fendt traktorok közül a legnagyobb újdonság kétségkívül a gumihevederes széria bemutatkozása. A hazai felhasználó az AGCO gumihevederes traktorkínálatát évtizedeken keresztül egy másik márkanév alatt ismerte és érhette el a kínálatban, 2018-tól viszont már a Fendt kínálatát bővítve érhetőek el Fendt 900 Vario MT és 1100 MT típusjelzéssel.

Az új Fendt 900 Vario MT hevederes traktor három teljesítménykategóriában hozzáférhető: Fendt 938 Vario MT 380 LE-vel, Fendt 940 Vario MT 405 LE-vel és Fendt 943 Vario MT 431 LE-vel (ECE R120). A Fendt az új hevederes traktorát négy teljesítménnyel hozza forgalomba: Fendt 1149 MT 492 LE-vel, Fendt 1154 MT 536 LE-vel, Fendt 1159 MT 592 LE-vel és Fendt 1165 MT 646 LE-vel (ECE R120).

A Fendt 1100 MT felépítését tekintve azonos az eddigi nagy hevederes Challenger traktorral. A modellekről bővebben itt olvashat korábbi cikkünkben.

Fendt

Elsőként láthattuk hazai kiállításon az új Fendt MT gumihvederes traktorokat – fotó: Agroinform.hu

A Horsch talajművelő és vetőgépei között az egyik újdonság a Nemzetközi Termékfejlesztési Prémium Oklevélben részesült Horsch Terrano GX szántóföldi kultivátor. A GX 3 vagy 4 gerendelyes univerzális kultivátor húzástávolsága 28,5 és 31,5 cm közötti a vevői igényeknek megfelelően.

Az új Terrano harmadik generációs TerraGrip rugós biztosítású kapákkal rendelkezik, a kapatartók kioldóereje 550 kg. A Terrano GX-t úgy tervezték, hogy egysoros, illetve duplasoros lezáró hengerrel is felszerelhető, variálható legyen. A dupla hengersor lehet a jól ismert RollPack, az új RingFlex vagy a szintén új SteelFlex.

A Terrano GX kultivátorra műtrágya- és zöldtrágya-kijuttató egységet (MiniDrill) is fel lehet szerelni. Az új típuscsalád két, régóta a termékpalettán szereplő típust fog fokozatosan kiváltani a következő években.

gépA Horsch Terrano legújabb generációja is bemutatkozott – fotó: Agroinform.hu

A hazai Framest Kft. újdonága a Framest Regular 4000 rövidtárcsa, amely nagy sebességű munkavégzésre lett tervezve, optimális munkasebessége 10-12 km/h.

A robusztus kivitelezés hosszú élettartamot, megbízható működést garantál minimális karbantartási igény mellett.

A középre szerelt szállítókerék szintén a gép egyenletes futását segíti munka közben, szállításkor pedig jobb tehereloszlást biztosít.

A tárcsa munkaszélessége 4400 mm, teljesítményigénye 130-140 kW. A  tárcsatartó karok szöge változtatható a hántási és alávágási szöget kombinálva az adott körülményekhez leginkább megfelelő módon. A mellső és hátsó tárcsasor egymáshoz viszonyított szöge és mélysége is beállítható. Így a gép mindig a talajtípusnak, -állapotnak, szármaradványnak megfelelően végezhet optimális munkát.

A 250 mm-es laposztás miatt nem kell azzal számolni, hogy nagy rögöket szakít fel, így a gép utáni talajfelszín jól elmunkálható, illetve arra alkalmas vetőgéppel azonnal vethető.

gép

Az új Framest Regular rövidtárcsa – fotó: Agroinform.hu

A felsorakoztatott MANITOU teleszkópos rakodók között a NewAg MLT-széria CVT fokozatmentes hajtóművel szerelt változata számít újdonágnak. Ezeknél a rakodógépeknél a ZF által gyártott fokozatmentes hajtómű hidrosztatikus erőátvitellel párosul, ez együtt biztosítja a 3,5-4 tonna teher gyors mozgatását.

A hidrosztatikus hajtást CVT fokozatmentes váltóval kombinálva azokat a felhasználókat célozza meg a gyártó, akiknek

a gyorsaság és dinamika mellett a finom és precíz manőverezhetőség is ugyanolyan fontos szempont egy teleszkópos rakodónál.

Az új hajtásrendszerű rakodót a kiállítás nemzetközi termékfejlesztési különdíjával is jutalmazták.

gép

Az új CVT hajtásrendszerű Manitou MLT teleszkópgémes rakodó – fotó: Agroinform.hu