A fényezés

Eddig ismeretlen, már kihalt rovarfajt, egy metálfényű (khm...erről jutottak eszünkbe a szép traktorok) őscsótányt azonosítottak magyar kutatók egy ajkai kőszénmocsárból származó, késő-kréta korból való borostyánban - tájékoztatta az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar (ELTE TTK) az MTI-t pénteken.

A Biologia nevű tudományos folyóiratban közzétett eredmények szerint a Magyar Természettudományi Múzeum, az ELTE TTK, az ATK Növényvédelmi Intézet és a Szentágothai János Kutatóközpont munkatársai által közösen vizsgált pici borostyán még Ajka mellett került elő, az egykori szénbányászat idején. A ajkait nevű borostyántípus kora nagyjából 85 millió év, és a késő-kréta időszakból származik.

A Biologia nevű tudományos folyóiratban közzétett eredmények szerint a Magyar Természettudományi Múzeum, az ELTE TTK, az ATK Növényvédelmi Intézet és a Szentágothai János Kutatóközpont munkatársai által közösen vizsgált pici borostyán még Ajka mellett került elő, az egykori szénbányászat idején. Kép: Springer

A kutatók megállapították, hogy a kis rovar egy mára kihalt csótánycsalád tagja; egy új fajról van szó, amelyet Alienopterix santonicusnak neveztek el.

Figyelembe véve rokon fajok fényes küllemét, a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a borostyánban talált csótány is fémes színt viselhetett, talán valamilyen árnyalatú metálzöldet és hasonlóan a mai metálszínű rovarokhoz az ajkai csótány is az álcázáskor látta ennek hasznát.

A fényes külső haszna

Szabó Márton, a Magyar Természettudományi Múzeum munkatársa, a kutatás vezetője szerint a csillogó, fémes színű kültakaró zavaró lehet sok ragadozó számára, ugyanis általuk megtörnek az állat testének körvonalai.

Szabó Márton sokáig azt hitte, hogy a megtalált zárvány valamiféle lepke lehet, a borostyánban talált rovarnak ugyanis hiányoznak a lábai és a fejének nagy része is, ami nehezítette az azonosítást. Az első szárnypár viszont jó állapotban maradt meg, és furcsa mozaikos díszítettséget visel, ami hasonló a lepkék a szárnyát fedő pikkelyszerű elemekhez. A magyar kutatót Peter Vrsansky szlovák csótányszakértő világosította végül fel, hogy inkább csótányról lehet szó. Kóbor Péter társszerző, az ATK Növényvédelmi Intézet kutatója arra hívta fel a figyelmet, hogy

Ugyanolyan fontos az ízeltlábú csoport fosszilis, vagyis mára már kihalt képviselőinek megismerése, mint a ma  élőké, szerinte az ilyen kutatások révén ugyanis könnyebben megérthetők az olyan jelenségek, mint az invázióssá válás vagy bizonyos ökoszisztémákban betöltött szerep. Kép: Wikipédia

Ugyanolyan fontos az ízeltlábú csoport fosszilis, vagyis mára már kihalt képviselőinek megismerése, mint a ma  élőké, szerinte az ilyen kutatások révén ugyanis könnyebben megérthetők az olyan jelenségek, mint az invázióssá válás vagy bizonyos ökoszisztémákban betöltött szerep. Kép: Wikipédia

A kutatások folytatódnak a Magyar Természettudományi Múzeum őslénytani gyűjteményében még jónéhány ajkait zárvány vár vizsgálatra.

(Forrás: MTI)