Győrffy Balázs, a NAK elnöke a bejelentés sajtótájékoztatóján elmondta: Európában és Magyarországon is nagyon komoly kihívás az agrártársadalom elöregedése, például a magyar gazdák alig 7 százaléka 35 év alatti. Az ebből fakadó egyik probléma, hogy – miután a megfelelő információk birtokában a gazdák döntöttek a saját gazdálkodásukkal kapcsolatban – az elektronikus ügyintézésben is nagy szükség van a kamara által biztosított falugazdászok közreműködésére.

A falugazdász-hálózat jelentőségéről az elnök hozzátette, hogy a magyar gazdatársadalom rajta keresztül adja be az egységes kérelmek 70 százalékát. A komoly szakmai tapasztalattal rendelkező kamarai szakemberek a beadott kérelmek minőségében is magasra teszik a lécet: azoknak mindössze 3 százalékában van szükség adategyeztetésre.

Győrffy Balázs, a NAK elnöke

Az elmúlt évben a NAK 260 ezer esetben személyes tanácsadást és 1400 csoportos tájékoztatást tartott, emellett 160 ezer esetben végeztek elektronikus ügyintézést – fotó: MTI/Rosta Tibor

A felkészültség ezen szintje egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy május 15-éig a hazai kérelmek 100 százalékát adták be – az Európai Unióban egyedülálló módon –, így a magyar gazdák az eddig megszokott ütemezésben hozzájuthattak a forrásokhoz: október 16-án megkezdték részükre az előlegek kifizetését. „Ezzel a falugazdász-hálózat óriási dicsőséget ért el” – értékelte a sikertörténetet Győrffy Balázs.

A parlament múlt héten megkezdte a családi gazdaságokról és az őstermelőkről rendelkező jogszabályok általános vitáját. Az erre vonatkozó információátadásban szintén nagyon nagy szerepe lesz a falugazdászoknak, akik már részesültek képzésben azzal kapcsolatban, hogy minél teljesebb és pontosabb információkkal szolgálhassanak az érdeklődőknek, és természetesen az átmeneti időszakban is jelentős feladatok várnak majd rájuk ezen a téren.

Kamarai kiadványok

A kamara havilap formájában, folyóiratban is kommunikál azzal a gazdatársadalommal, amelynek egy jelentős része nem digitális felületeken tájékozódik, ezért 340 ezer példányban készítenek nyomtatott lapot. Heti rendszerességgel küldenek hírlevelet, és napi gyakorisággal információkat, anyagokat tesznek közzé az internetes portálukon, ami évente mintegy ezer szakmai cikket jelent. Emellett a gyakorlati segítségnyújtás céljával tematikus kiadványokat is készítenek.