Nem minden esetben védhető ki a gépjármű ütközése az elé szaladó vaddal – mondta el a TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője, Hoffer Zsolt rendőr alezredes az infostart.hu érdeklődésére, majd hozzátette: ha elkerülhetetlen az ütközés, törekedjünk arra, hogy az ne szemből történjen.

vad

Azokon az útszakaszokon, amelyeken vadveszélyt jelző tábla van kihelyezve mindig kellő körültekintéssel kell közlekedni – fotó: pixabay.com

Világosban könnyebb észrevenni a vadakat, de sötétben már nehezebb dolgunk van

A szakember elsőként arra hívta fel a figyelmet, hogy azokon az útszakaszokon, amelyeken vadveszélyt jelző tábla van kihelyezve mindig kellő körültekintéssel kell közlekedni annak érdekében, hogy az út szélén vagy az út irányába tartó vadakat időben észrevegyük. Ez világosban könnyebb.

Sötétben nehéz, de ilyenkor is lehetnek olyan árulkodó jelek, akár az árnyékok, akár a vadak szemének a tükröződése, amelyeket észrevehetünk. A vezetéstechnikai teendők ott kezdődnek, hogy megfelelő sebességet választunk

– mondta az alezredes.


Vészhelyzet-elhárítási technikát kell alkalmazni, ami gyakorlatokkal elsajátítható

A készenlét összetevőit részletezve az alezredes elmondta, hogy

ez megfelelő üléspozíciót jelent, megfelelő kormányfogást és az üléspozícióból adódó megfelelő látómezőt, hogy jól lássuk az út szélét, és a szemben jövő járművek fényei is sokszor segítenek abban, hogy lássuk, mire lehet számítani.

Ha ebben a készenléti állapotban  belép elénk a vad, először is drasztikusan fékezni kell. Ilyenkor abban bízhatunk, hogy a vad átér, nem áll meg, nem fordul vissza.

A fékezésen kívül kormánymozdulattal is reagálunk. Mindig számolnunk kell a vad mozgásával, a haladási irányával ellentétes irányba célszerű kormányozni. Itt nincsenek főszabályok, hiszen nem látunk a vad gondolkodásába, és nem tudjuk, hogy biztosan nem áll meg vagy nem fordul vissza, de jellemzően egy adott sebességgel haladnak át az útszakaszon, és jó esetben lehet azzal a konstans sebességgel számolni, de ez sajnos nem főszabály

– vélekedett Hoffer Zsolt.

vadveszély

Világosban könnyen észrevehetők a vonuló vadak, de ilyenkor is meghatározó tényező a sebesség – fotó: pixabay.com

A szarvast nagyon veszélyesnek tartják

A vadbalesetek jelentős része megelőzhető lenne a vadriasztók használatával, amelyek az emberi fül számára nem, de a vadakéra hallható frekvencián adnak ki hangot.

A szakemberek a szarvast különösen veszélyesnek tartják, ugyanis ha az oldalról érkezik, akkor a mozgási sebességével és a tömegével hatást gyakorol az autóra, ami a vezető reflexével együtt  veszélyes szituációt teremthet.

Abban az esetben, amikor motortérrel ütjük el az állatot, akkor vagy az agancsával vagy a lábaival, patáival okozhat olyan jellegű sérülést, hogy akár a szélvédő is betörhet, a vad bekerülhet az utastérbe, és mivel jó esetben az utazók be vannak kötve, a védekezés lehetősége nehéz.

Ezért arra kell törekedni, hogy abban a pillanatban, amikor már látjuk, hogy elkerülhetetlen az ütközés a vaddal, akkor ne a féket nyomjuk, hanem engedjük el a féket, hogy a fékezés hatásából lefelé nyomódó, lefelé szoruló első motorteret felengedjük, így magasabb ponton találjuk el az állatot annak érdekében, hogy lehetőleg ne kerüljön fel a motortérre. Ezzel egyidőben végezzünk olyan kormányzást, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy lecsúszik, elcsúszik a jármű oldala irányába a vad. Ezekkel tudjuk azt elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen akkor tudna végzetes sérüléseket okozni

– tanácsolta az alezredes, majd még egyszer nyomatékosította: mindenképpen próbáljuk meg elkerülni a szemből történő ütközést.