A nyár közepének gépészeti híre volt, hogy a Hagie Manufacturing és a John Deere változtatásokat vezet be a Hagie permetezők 2019. évi modelljeiben, ami a teljesítmény növelését és a szántóföldi funkcionalitás bővítését szolgálja. A korábbi Cummins erőforrások helyett már az STS 10 és 12 permetezőkbe is John Deere dieselmotorokat építenek be és az alváz is változott. A tápanyag-visszapótlást és a növényvédelmet egy menetben biztosító DPS osztott tartály rendszert is kiterjesztették a 4542 és 6057 literes STS12 és az STS16 gépeken, kettős szivattyúkkal és külön sebességszabályozóval.

A Hagie 2019-es kínálata – fotó: Hagie Manufacturing

Beszámoltunk az Annaburger nyári újdonságairól is. Az új szivattyúrendszerrel szerelt PowerTanker HTS 24.30 tartálykocsiról és az új 46 köbméteres befogadóképességű HTS 34.16 típusú, óriási átrakó pótkocsi bemutatkozásáról. Új EcoLiner HTS 33.12 típussal bővült az gyártó hátrabillenő felépítményű pótkocsicsaládja is.

Az átrakó csiga 43 fokos elfordulási tartományának köszönhetően a járművek maximum 5,70 méter magasságig tölthetők – fotó: annaburger.de

A nyár utolsó hónapjának elején ugyancsak beszámoltunk a CLAAS hengeres bálázó és kombájn fronton végzett fejlesztéseiről és modellbővítéseiről. Számos új funkcióval és felszereltséggel, továbbá új modellekkel bővült a TUCANO kombájncsalád és az újonnan fejlesztett fixkamrás körbálázó, a ROLLANT 540 új tömörítőhengerekkel, új hajtással és erősebb házzal kerül forgalomba.

Bővített modellkínálattal és opciós dőléskiegyenlítéssel indítja útjára a CLAAS a TUCANO modellek újabb generációját – fotó: dam.claas.com

Augusztusban részletesen bemutattuk a CASE IH Axial Flow kombájncsalád legújabb, 250-es generációját, amely a 2019-es szezonban érkezik a piacra. A három tagból álló kombájncsalád. Többek között továbbfejlesztését történtek a magleválasztásban, az erőátvitelben, a terménytovábbításban.

A Case IH rengeteg újdonsággal látta el az Axiál flow kombájnok 250-es szériájának új modelljeit  – fotó: caseih.com

Arról is beszámoltunk, hogy a 2015-ben bevezetett Aperion lehordó hevederes pótkocsi alkalmazási lehetőségei körének bővítésére a Strautmann a gabonák rakodásához átrakócsigát valamint a raktér befedésére új takarórendszert kínál.

Az 500 mm átmérőjű csigával a rakodási teljesítmény eléri a 450 tonnát óránként – fotó: strautmann.de

Az idei augusztus traktorújdonsága a három éve újjászületett Zetor Crystal traktorcsaládtraktorcsalád új generációja volt. Idén Augusztus 23.-25. között megrendezett 45. Cseh Országos Mezőgazdasági Kiállításon a gyártó lerántotta a leplet az új generációs, CRYSTAL HD sorozatáról, abból az apropóból, hogy a traktorcsalád idén ünnepli bemutatkozásának fél évszázados jubileumát. Pár nappal később a hazai nagyközönség is találkozhatott vele az idei Bábolnai Gazdanapokon.

Az új Zetor Crystal hazai első bemutatkozásának az idei 31. Bábolnai Gazdanapok adott otthont – fotó: Agroinform.hu

A LELY a takarmányadagoló kínálatának legújabb generációját is bemutatta az ősz folyamán. A JUNO mindenféle istállózási megoldás esetén alkalmazható, könnyen működtethető. Az okos technológia alkalmazásával minden egyes jószág folyamatosan tiszta takarmányhoz jut. A takarmánynak a tehenek számára a nap 24 órájában történő automatizált adagolása a munkaerő-szükségletet és az üzemanyag-költséget is jelentős mértékben csökkenti.

A takarmány folyamatos, automatizált adagolása jelentősen csökkenti a költségeket – fotó: Lely

A New Holland új belépő szintű modellel bővítette a rotoros kínálatát. Az új CR7.80 gépben a Cursor 9-es közös nyomócsöves erőforrása dolgozik 374 Le névleges és 415 Le maximális teljesítménnyel. Az új CR7.80 és nagyobb testvére, a CR7.90 gépek az elsők, melyek a Stage V emissziós szabályoknak megfelelő erőforrással érkeznek.

A New Holland új belépő szintű modellel bővítette a rotoros kínálatát - fotó: CNH

Az ősz folyamán megújultak a Case IH L-l0 sorozatú rakodói is. Formatervezett gémszerkezetet kaptak, áramlás-optimalizált hidraulika rendszert kapott meggyorsították a munkaeszközöt cseréjét is. Az öntött és kovácsolt alkatrészek még nagyobb terhelést bírnak a kritikus pontoknál, és elősegítik a megbízható, hosszú élettartam elérést.

Az új L10 rakodószéria teljesen új gémkialakítással készül – fotó: Case IH

A nagyobb teljesítmény, a hatékonyabb munkavégzés és a nagyobb termelékenység továbbá a három métert meg nem haladó szállítási szélesség iránti keresletet kielégítésére bővíti a jövő évtől a John Deere a 8000-es önjáró szecskázó szériáját a 8600-as modellel. A 8000-es szériájú modellek sikerére alapozva a John Deere vállalat négy új önjáró szecskázó gépet is piacra dobott, 625 és 970 lóerő motorteljesítmény között.

Az új 8600-as modellt a John Deere PSX 13,5 literes 625 lóerős dízelmotor hajtja – fotó John Deere

Az érvényben lévő új előírásoknak megfelelően, a nyugat-európai országokban a bálákat már csak oldalsó védőelemmel ellátott bálaszállító pótkocsin lehet szállítani. Mivel a nyugati előírások gyorsan válnak más uniós országokban is kötelező érvényűvé, így a lengyel Pronar ebben az évben olyan bálaszállító pótkocsit dobott piacra, amely a rakomány biztonságos szállítása mellett a rakodási időt csökkenti.

A hosszabb modell 14600 mm hosszúságú és a pótkocsi 20 darab, 2,5 méteres átlagos hosszúságú bálát szállíthat – fotó: Pronar

A Krone új zászlóshajójának, a BiG X 1180-as önjáró silózójának nemzetközi premierjén is ott voltunk. Az emelhető kabinnal is elérhető betakarító gép, Stage V emissziós normákat is teljesítő Liebherr 1156 lóerős, V12-es motorral rendelkezik. Az olaj- és szűrőcserék intervalluma 1000 üzemórára emelkedett. Számos betakarítás segítő technikai fejlesztést építettek be az új modellbe.

A Krone új zászlóshajója, a BiG X 1180-as önjáró silózója – fotó: Agroinform.hu

Az új generációs LEMKEN Diamant 16-os eke hazai premierjéről is beszámoltunk. 4000 darab legyártott eke után újult meg a Diamant család. Az új ekecsalád erősebb csapágyazást kapott, ami szintén garantálni fogja a gépek hosszú élettartamát. További fejlesztés a Diamanton az OptiTrack súlyáthelyező rendszer, ami valóságos unikum ebben a kategóriában.

Az új LEMKEN Diamant 16-os Mezőhegyesen – fotó: Agroinform.hu

Októberben bemutatkoztak a CLAAS JAGUAR önjáró silózó széria, új ORBIS 600 SD és ORBIS 750 silókukorica-adapterei. Az újratervezett T-konzolokkal kialakított lengőkeretes felfüggesztés csökkenti a súlyt és növeli a kopásállóságot. Az új adapternyitási-csukási kinematikával az adapterek néhány másodpercen belül munkára vagy vonulásra készek. A CLAAS CARGOS 8500 kocsijait októbertől tridem futóművel és 30,5‘‘-os abroncsokkal is kínálja, ami egyedülálló kombináció ebben a szegmensben. Az új kombikocsi raktere 41,5 m3 (DIN).

Az új ORBIS kukoricaadapterek kialakítása a kis és nagy tárcsák kombinációján alapul – fotó: CLAAS

A John Deere az önjáró silózó újdonságokon kívül számos más továbbfejlesztést is bemutatott. A gyártó teljesen új gumihevederes kombájn-járószerkezete 20%-kal nagyobb kényelemérzetet nyújt a gépkezelő számára, 30%-kal nagyobb felfekvőfelületet biztosít és 50%-kal több a hasznos üzemidő. Minden S szériaszámú arató-cséplő gépekre kaphatók, továbbá a T560, a T660 és a T670 modellekre is felszerelhetők.

A hevederprofil is megújult, a kapaszkodóélek mélyebbek és 55 fokos szögben helyezkednek el – fotó: John Deere

Elsősorban a kis és közepes gazdaságoknak vezetett be számos fejlesztést a John Deere a 90-125 lóerős 5R traktorszérián. Már kaphatók az új, nagy kapacitású V400-as szériájú változókamrás hengeres nagybálázó gépei, amelyek minden bálázandó termény esetén a korábbiaktól hatékonyabb és termelékenyebb munkavégzésre képesek.

A V461M bálázó bálakidobás közben – fotó John Deere

A 2018. november 7. és 11. között megrendezésre kerülő EIMA kiállításon mutatkozott be az „Év specializált traktorja” cím döntőse, a stílusos metál kék festésű, matt felnivel szerelt Landini REX 4 széria.

A REX 4 széria újításait is bemutatták a kiállításon.

2040-től piacra kerülhet a Valtra H202 hidrogénhajtású, vezető nélküli traktora. A jelenleg elképzelt konstrukció szerint a Valtra H202 traktor emberi közreműködés nélkül – a munkavégzés helyétől távoli irodában elhelyezett vezérlőpultról ellenőrizhető módon – éjszaka is nyugodtan dolgozhat, mivel zajszintjét minimálisra csökkentik, és egy beprogramozott feladatot többször is képes lesz megismételni.

November 7-én kihirdették az „Év traktora - 2019” négy kategóriájának győzteseit a bolognai EIMA Nemzetközi Agrárszakkiállításon. Az „Év Traktora - 2019” díjat és a „Legjobb traktordízájn - 2019” kategóriát is megnyerte a CASE IH Maxxum 145 Activedrive 8 modelljük. Az „Év Legjobb Univerzális Traktora - 2019” díját, a nemzetközi szakmai zsűri ítészeinek döntése alapján, a Fendt 313 Vario, míg az Év ültetvényes traktora nyertese a Same Frutteo CVT 115S lett.

Két díjjal is büszkélkedhet a Case IH Maxxum 145 ActiveDrive 8 - fotó: Case IH

A Carraro "Ibrido" traktor elhozta az EIMA 2018 Nemzetközi Agrárszakkiállítás technikai innováció díját és megkapta a Blue EIMA díjat a környezetért. Az erőgép innovatív eleme egy olyan hajtásrendszer létrehozása, amely integrálja a csökkentett dízelmotort és a 105 lóerős villanymotort a traktor erőátviteli láncaként, amelynek fő célja a különböző felhasználási körülményeknek megfelelő, optimális teljesítménykihasználás.

2018. őszétől egy új, kompakt formatervezésű, hathengeres motorral és fokozatmentes sebességváltóval szerelt, 150 lóerős traktor áll a felhasználók rendelkezésére az új hathengeres, 145 lóerős Maxxum 150 CVX piacra dobásával együtt. A modelleket a már ismert négyhengeres, 145 lóerős Maxxum CVX és a kisebb Maxxum modellekkel együtt kínálják.

Az új Maxxum 150 CVX kompakt formatervezésű, energiatakarékos – fotó: caseih.com

A november végén, a Fehéroroszországban, Minszkben BelarusCrossway címmel tartott gazdasági fórumon bemutatták az MTZ traktor futurisztikus tervét. A jövő traktoráról felvázolt érdekes koncepció szerzője egy fiatal géptervező, Alekszander Naszyr, a Minszki Traktorgyár alkalmazottja.

A traktorral az a cél, hogy az emberi beavatkozás minimálisra csökkenjen – fotó: farmer.pl

A román „IRUM Reghin” vállalat – kutatóhelyekkel együttműködve egy több mint 10 éves szünetet követően egy 100%-ban román tervezésű és gyártmányú traktort tervezett, amelynek sorozatgyártását TAGRO néven 2019-ben tervezik elkezdeni, az első évben mintegy 200 gép értékesítésével. Később az évente kibocsátott mennyiséget fokozatosan növelik.

A traktorral az a cél, hogy az emberi beavatkozás minimálisra csökkenjen – fotó: farmer.pl

Az év utolsó hónapjának legnagyobb hazai gépészetihíre volt a 2019. évi AGROmashEXPO, AgrárgépShow, Magyar Kert, Szőlészet és Pincészet kiállítások, Termékfejlesztési díj pályázatának eredményhirdetése. Az idei évben rekordszámú 41 db pályamű érkezett be.

Horsch LEEB 4 AX vontatott permetezőgép