Jelenleg Ausztriában a közvetlen termelőtől beszerezhető élelmiszerek és italok iránti kereslet messze meghaladja a kínálatot – írja a topagrar.at. Ezért Alsó-Ausztriában – több régebbi mottó mellett – meghirdették az „Akkor esszük, ha tudjuk, honnan vesszük” mozgalmat, bár a termelőktől való direkt vásárlás már a nyolcvanas években elkezdődött. Ma már a tartományban működő, több mint 40.000 családi gazdaság 25 százaléka közvetlenül szolgálja ki a fogyasztókat különböző élelmiszertermékekkel.

Ez a forma erősíti a termelők és fogyasztók közötti bizalmat, és javítja a helyi termelők értékesítési lehetőségeit, mivel a fogyasztó biztosan visszatér ahhoz a termelőhöz, akitől jó minőségű árut kap. Tartós kapcsolat esetén a termelő bizonyos termékek elkészítési módját akár a törzsvásárlók igényeihez igazíthatja. Emellett a direkt értékesítés bizonyos szállítási költségek megtakarításával és a termékromlás visszaszorításával is együtt jár.

termelő

A direkt értékesítésnek sok előnye van – fotó: Shutterstock

Alsó-Ausztriában a direktértékesítési mozgalom fő szervezője a szakminisztérium támogatásával Irene Neumann-Hartberger, a parasztasszonyok képviselője, aki maga is családi gazdaságot üzemeltet. Szerinte a közvetlen értékesítési mozgalom fő célja a fogyasztók figyelmének felhívása a helyben előállított élelmiszerek értékeire, és ezáltal a helyi agrártermelők talpon maradásának támogatása, valamint a termékértékesítésminél egyszerűbb szervezése.

A szóban forgó értékesítési forma további nagy előnye, hogy a keletkezett haszon elosztásában a termelők érdeke a legegyszerűbben érvényesíthető. Fentiek alapján Magyarországon is célszerű lenne megfontolni – bizonyos termékek esetében – a direktértékesítés kiépítésének lehetőségét.