Egy 2018. december 23-tól hatályos előírás szerint azoknál a tenyészeteknél, amelyekhez eddig több tartási hely is tartozhatott, az állattartóknak tartási helyenként külön tenyészetet kell kialakítaniuk legkésőbb május 15-éig. Egyedül így biztosítható ugyanis, hogy a hatóság pontos információval rendelkezzen minden állatról, azaz tudja, egy adott állatot hol tartanak, illetve egy tenyészetben hány állatot tartanak. Mindez a hatékony járványügyi intézkedések előfeltétele.

Egyes telepek esetén egyénre szabott megoldásokra is szükség lehet az állatok megfelelő nyomonkövetésének biztosítása érdekében – fotó: Pixabay

A Nébih április eleje óta ingyenes marhalevél kiállítással és egyszerűsített e-ügyintézési felülettel ösztönzi az állattartókat az adategyeztetésre az előírások eredményes teljesítése érdekében. A hatóság eddigi tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a bizonylatok kitöltése és benyújtása az állattartóknak így is nehézséget okozott, sokan nem tudták végrehajtani. Ráadásul az egyes telepek egyedi sajátosságai annyira eltérőek lehetnek, hogy egyénre szabott megoldásokra is szükség lehet az állatok megfelelő nyomonkövetésének biztosítása érdekében.

Mindezek alapján a Nébih – a járványhelyzetre való tekintettel – 2020. június 15-ig meghosszabbítja a 2018-tól hatályos adategyeztetési előírás határidejét, és igény esetén személyre szabott támogatást is nyújt az érintett állattartók számára. A tanácsadás iránti igényt a hivatal ügyfélszolgálatán (enarufsz@nebih.gov.hu) jelezhetik a tartók. A Nébih emellett azt is lehetővé teszi, hogy akadályoztatás esetén az ügyfelek ugyanezen címre, szkennelve küldjék be a változtatáshoz szükséges dokumentumokat. A cél, hogy a korlátozó intézkedésekből fakadó esetleges nehézségek miatt senki ne szenvedjen hátrányt, ugyanakkor az adategyeztetés is sikeresen megvalósuljon.

Fontos, hogy az agrártámogatások minél gördülékenyebb igénybevétele érdekében a tenyészet adataiban bekövetkezett változást a Magyar Államkincstárnál is be kell jelenteni.