Az egészséges mindennapokra koncentráló fogyasztók igyekeznek csökkenteni alkoholfogyasztásukat. Az alkoholtartalom-csökkentés bizonyos italok esetében (pl. sör) már megkezdődött, azonban a borok számára továbbra is potenciális réspiacot jelenthet. A természetességre vágyó fogyasztói közönség számára pedig vonzóbbak azok a termékek, amelyek alkoholtartalma természetüknél fogva alacsonyabb.

Mindemellett a bio, a fenntarthatóság, a „fairtrade” és a környezetbarát továbbra is kívánatos hívószavak a borfogyasztó közönség számára.

A francia fiatalok körében az édes fehérborok kezdenek kimenni a divatból, helyettük egyre népszerűbbek a száraz borok. Az édes borok fogyasztása inkább a 60 év körüli fogyasztókat jellemzi. Ennek egyik oka lehet, hogy míg az édes bort inkább a libamájjal és a desszertekkel kötik össze, addig a száraz borok inkább aperitifként és kevésbé megterhelő ételek (pl. hal, fehér húsok, sajt) kísérőjéül szolgálnak.

A fiatalok fogékonyabbak a szokatlan kiszerelési méretek, megoldások (pl. fémdoboz) iránt, mint az idősebb fogyasztók – derült ki egy Ausztráliában készített tanulmányból. Ennek alapján a borok csomagolásfejlesztése a célcsoportok igényeinek figyelembevétele mellett piaci előny szerzését jelentheti.

bor

A nők és a férfiak borválasztási és -fogyasztási szokásaiban nem figyelhető meg jelentős különbség – fotó: Shutterstock

A nők és a férfiak borválasztási és -fogyasztási szokásaiban nem figyelhető meg jelentős különbség. Egy friss jelentésből kiderült ugyanis, hogy a két nem képviselői egyenrangúak mind a fogyasztás területén, mind pedig a borok ismeretét illetően. Különbségként említhető, hogy az egyre inkább elterjedő fogyasztói igények, mint a fenntarthatóság vagy az etikusság iránt inkább a nők nyitottabbak, nagyobb hányaduk veszi figyelembe ezeket a szempontokat a vásárlás során.

A szupermarketeknek köszönhetően a sajátmárkás borok jelentősége folyamatos növekedést mutat az Egyesült Államokban. Amíg a ’90-es években a helyi üzletekben zajlott a borok vásárlása, addig napjainkban ennek hangsúlya egyre inkább a szupermarketekbe helyeződik át. A hazai kereskedelmi márkák és a szupermarketek jelentőségének fokozódásával érdemes a borok iránti növekvő igényre is felkészülni.