Folytatva az idei novemberi hannoveri AGRITECHNICA szakkiállítás innovációs díjait ismertető cikksorozatunkat, további ezüstérmes elismeréssel jutalmazott fejlesztéseket mutatunk be.

GSI FlexWave gabonasiló-ürítési rendszer

gép

GSI FlexWave gabonasiló-ürítési rendszer – fotó: GSI Hungary Kft.

A síkpadlós gabonasilók nagyobb tárolási kapacitással rendelkeznek, mint az azonos magasságú, kivezető tölcséres gabonatárolók. Az előbbiek hátránya viszont, hogy komplett kiürítésük nehézkes, illetve csak mobil csigák kiegészítő munkájával lehetséges, amelyekbe egy bizonyos pont után kézzel kell belapátolni a terméket, ami fáradságos, poros és lassú munka, sőt a működő csigák mellett veszélyes is.

A FlexWave ürítőrendszer két légpárnából áll, amelyek a padlóra vannak helyezve, és kúpalakban a falhoz támaszkodnak. A betároláskor a légpárnák nincsenek felfújva. Kiürítéskor viszont felfújásra kerülnek, így a termény a raktér közepe felé áramolva koncentrálódik. Miután a tároló egyik fele teljesen kiürül, ugyanezt a műveletet a másik légpárnával is végrehajtják, közben pedig az első légpárnából kieresztik a levegőt. A folyamat végén a két üres párnát hevederekkel visszahúzzák a helyükre.

A kiürítési folyamat kívülről ellenőrizhető, így nincs szükség arra, hogy bárki belépjen a tárolóba a teljes kiürítés ellenőrzése céljából.

kép

A rendszer a közúton közlekedő mezőgazdasági gépek és traktorok helyadatait valós időben osztja meg a többi közlekedő járműben található asszisztencia- és navigációs rendszerekkel – fotó: CLAAS

CLAAS Túlméretes Járműre Figyelmeztető Rendszer

A közúti közlekedésben a nem mezőgazdasági járművekkel közlekedők általában nem örülnek a mezőgazdasági gépekkel való találkozásnak az úton. A személy- és tehergépkocsi-vezetők közül sokan idegesek lesznek, amikor keskeny utakon lassan mozgó, nehézkes mezőgazdasági gépekkel vagy traktorokkal találkoznak, mivel az ilyen helyzetekben, különösen a rosszul belátható kanyarokban nagyobb kockázatot jelent kikerülésük, megelőzésük.

A CLAAS által bemutatott Large Vehicle Alert System, azaz Túlméretes Járműre Figyelmeztető Rendszer a közúton közlekedő mezőgazdasági gépek és traktorok helyadatait valós időben osztja meg a többi közlekedő járműben található asszisztencia- és navigációs rendszerekkel és megfelelő okostelefon-applikációkkal. Ezáltal a személy- és teherautók vezetői előre látják az útvonalukon haladó mezőgazdasági gépek helyzetét.

Ezt kiegészítendő, a vezetőknek alternatív útvonalat tud a rendszer felajánlani, ha a mezőgazdasági gépek száma, szélessége és sebessége az útvonalon forgalomlassulást okoz.

KUHN szántásoptimalizálás az eketestek GPS-alapú automatikus kiemelésével

Az ekék munkaszélessége az utóbbi években folyamatosan növekszik. Ezért a talaj egyenetlenségeit a táblafordulóknál nehéz követnie ezekkel a nagy fogásszélességű ekékkel, így a szerves maradványok alászántása nem tökéletes, az utóveteményben pedig árvakelések jelentkeznek.

gép

A KUHN fejlesztése minden egyes eketestet képes külön-külön kiemelni és visszaengedni. Ez a tábla szélén, a fordulóknál abszolút egyenletes szántást biztosít – fotó: KUHN

A Kuhn kifejlesztett egy „Sectioncontrol-t”, azaz egy GPS-alapú elektrohidraulikus vezérlést a nonstop kőbiztosításhoz kapcsolva, amely vezérlés minden egyes eketestet képes külön-külön kiemelni és visszaengedni. Ez a tábla szélén, a fordulóknál is abszolút egyenletes szántást biztosít. A szélek egyenletes elmunkálása nagyban megkönnyíti a következő munkafolyamatokat is.

A megoldás biztosítja a szerves maradványok megfelelő alászántását, és ugyanakkor tehermentesíti a traktorvezetőt. A hátsó tengely, az abroncsok és a csatlakozási pontok tehermentesítése mellett a működtetett eketestek száma variálható, és a traktor teljesítményéhez, illetve a talajviszonyokhoz igazítható.

CLAAS CEMOS asszisztenciarendszer a traktor és munkagép optimális beállításához

A traktorokhoz elérhető CEMOS egy új, párbeszédre épülő kezelőtámogató rendszer, amellyel a traktor és a munkagép megfelelő beállítása végezhető el. A rendszer egy olyan adatbank alapján dolgozik, amelyben számtalan, a gyakorlatból származó üzemeltetési adatot gyűjtöttek össze.

gép

CLAAS CEMOS asszisztenciarendszer a traktor és munkagép optimális beállításához – fotó : CLAAS

A kezelőt a mindenkori munkafolyamatok és munkakörülmények függvényében egy érintőképernyős CEBIS terminálon vezeti rá a megfelelő beállítás kiválasztására. Az ajánlott beállításokat befolyásolják többek között a gép legkülönfélébb paraméterei, a munkakörülmények és mindaz, amit a gépkezelő előnyben részesít.

A beállítások egy részét a CEMOS a kezelő kívánságára közvetlenül elvégzi. Szükség esetén a gépkezelő a traktor egyéb kezelőtámogató rendszereinek beállításaira támaszkodhat, mint például a CSM táblavégi fordulómenedzsment. A rendszer először az alapbeállítások elvégzésében segíti a gépkezelőt, majd ezt követően ellenőrzi, és adott esetben az aktuális körülmények függvényében segít a megfelelő beállítások kiválasztásában.

New Holland proaktív és automata kombájnbeállítási rendszer

A maximális áteresztéstő képesség és betakarítási teljesítmény elérése, illetve megtartása, továbbá a veszteségek minimálisra szorítása és a tört szemek arányának visszaszorítása komoly kihívást és koncentrációt jelent minden kombájnvezető számára.

gép

New Holland proaktív és automata kombájnbeállítási rendszer – fotó: CNH

A vezető tehermentesítése érdekében a New Holland cég kifejlesztette az első előretervező kombájnbeállítási rendszert. Ehhez a következő adatokat kell a kombájnba beprogramozni: korábbi hektáreredmények, a tábla topográfiája és a kombájn valamennyi GPS-alapú beállítása. A következő betakarítási szezon első lépésében a rendszer ezeket az adatokat interpolálhatja, és a kombájn beállítási rendszerét azonnal a megváltozott körülményekhez igazíthatja.

Az eddig ismert szenzorok és szabályozási technika mellett a proaktív rendszerbe beépítésre került egy új nyomásérzékelő, amely közvetlenül méri a tisztító szerkezet terhelését. A kicsépelendő terménynek a rotorház cséplő és leválasztó traktusán való átjutási idejét a vezető sínek hajlásszögének változtatásával lehet szabályozni. Ez a technológia a rotor fordulatszáma mellett jobban befolyásolja a kombájn teljesítményét, mint a dobhézag változtatása.

Fendt VarioPull automatikusan szabályozott munkaeszköz-felfüggesztés

A Fendt VarioPull segítségével az eszközök felfüggesztési pontja – munka közben is – horizontálisan, legfeljebb 80 centiméterrel a hátsó tengely irányában szabadon elmozdítható. Ha a csatlakozási pont közelebb kerül a hátsó tengelyhez, akkor a súlyelosztás optimális lesz, és a stabilitás növekszik.

gép

A Fendt VarioPull segítségével az eszközök felfüggesztési pontja – munka közben is – horizontálisan, legfeljebb 80 centiméterrel a hátsó tengely irányában szabadon elmozdítható – fotó AGCO/Fendt

A Fendt VarioPull alkalmazásával a változó munkagépterheléstől függően a jobb kapaszkodóképesség eléréséhez a traktortengelyek közötti ideális súlyeloszlást lehet beállítani, a munkagép traktorra nehezedő súlyának segítségével. Ennek során a munkagép traktort terhelő súlya a traktor hátsó tengelyétől a mellső tengely irányába kerül eltolásra. Ezzel az új rendszerrel ezt a munkagép-csatlakoztatási pont hidromechanikus reteszelő munkahengeren keresztüli eltolásával érik el.