Mint ahogy már szeptemberben mi is beszámoltunk róla, fehérorosz Gomselmash júliusban tesztelte első, sűrített földgázzal meghajtott, Palesse GS4118K típusjelzésű prototípus kombájnját. Múlt héten az AGRITECHNICA-n, már a nemzetközi nagyközönség is megismerhette a sorozatgyártásra érett változatát, amely már GS4218 CNG típusjelzéssel került bemutatásra.

Új típusjelzést kapott az AGRITECHNICA-n bemutatott példányt – fotó: Agroinform.hu

A betakarítógépben, egy Stage V emissziós besorolású, 350 lóerős, 8 hengeres, V-elrendezésű 12 literes, Cummins IS12 G típusú dízel erőforrást alakították át földgáz üzeművé. A sűrített földgázt 4 kompozit tartályban tárolják a gépen, melyek teljes kapacitása 1816 liter. Ez a térfogat megközelítőleg 400 m3 gázt (293 kg metánt) tárol. Az újratöltés átlagosan 20-25 percet vesz igénybe. A feltöltött gázmennyiség elegendő körülbelül 8-10 órás, vagyis egy műszaknapos használathoz.

A tartályok 400 m3 gáz befogadására képesek - fotó: Gomselmash

A kombájnhoz széles adapterválaszték áll rendelkezésre úgy, mint hagyományos, vagy hevederes rendszerű gabonavágószerkezet, rendfelszedő, illetve szója, napraforgó, kukoricacsőtörő adapterek. A cséplésről az APS rendszerhez hasonló, gyorsítódobos (Ø: 600 mm), 1500 mm széles, 800 mm átmérőjű dobbal szerelt, tangenciális cséplőrendszer gondoskodik. A további magleválasztást egy 5 rázóládás, 4,1 méter hosszú ládákkal dolgozó, 6,15 m2 leválasztó felületű szalmarázó rendszer végzi el.

Az új kombájnhoz széles adapterválaszték áll rendelkezésre – fotó: Agroinform.hu

A magtisztítás feladata, a 318 – 960 f/min fordulatszámú szelelő ventilátorra és 5 m2-es felületű tisztítórendszerre hárul, a leválasztott, megtisztított terményt pedig 9000 literes magtartályban gyűjti a kombájn, ahonnan 70 L/s kapacitással képes kiüríteni a szállítójárműre. A gyártó tartósüzemi tesztek alatt szerzett tapasztalatai és mérései szerint a metán használata dízelüzemanyag helyett, 40 % -kal csökkentheti az üzemanyagköltségeket és jóval alacsonyabb a károsanyag-kibocsátás mértéke is”.