A kiírás szerint a tendert azért hirdette meg, mert az Európai
Unió mezőgazdasági termeléséből származó növényi olajból
előállított, biodízel komponenssel kevert dízel üzemanyag
forgalmazását tervezi.
    Az uniós előírás szerint a dízel üzemanyagok biokomponens
arányának 2008-tól el kell érnie a 4,4 százalékot, 2010-től pedig a
5,75 százalékot - mondta Varró László, a Mol Rt. vezető közgazdásza.
    A két szállítási szerződés a 2008-2012 közötti, illetve a
2008-2014 közötti időszakra szól. A szállítandó biodízel, illetve a
biodízel komponens gyártás alapanyagául szolgáló növényi olajok
mennyisége várhatóan évi 150.000 tonna - tartalmazza a kiírás.
    Egy tonna repcemagból 0,37 tonna biodízel komponens állítható
elő, melléktermékként pedig 0,58 tonna takarmány és 40 kilogramm
glicerin keletkezik - ismertette Thernesz Artúr finomítási
technológia és projekt fejlesztés igazgató.
    Az ajánlatokat biodízel komponens, vagy növényolaj, illetve
mindkettő szállítására angol nyelven február 17-ig lehet benyújtani.
A minimális szállítandó mennyiség évi 5.000 tonna.
    Az újságírók kérdésére a Mol képviselői nem kívánták a
potenciális biodízel-beszállítók körét megnevezni. A benzinbe kevert
etanol beszállítóival kapcsolatban elmondták: gyakorlatilag a
magyarországi alkoholipar összes ismert tagja a beszállítójuk.
    Varró László úgy vélekedett, hogy a repcemagból előállítandó
biodízel-gyártás a magyar mezőgazdaság számára óriási lehetőséget
jelent, mivel a tapasztalatok szerint az üzemanyag-alapanyag
termesztése akár 10 százalékos jövedelemnövekedést jelenthet a
termelőknek.
    Jelenleg a Mol által forgalmazott benzin 70 százaléka tartalmaz
bioetanolt, az etanol mennyisége az összes forgalmazott üzemanyagnak
0,4-0,5 százaléka.
    Mivel az üzemanyag növényi része jövedéki adó mentes, 2008-tól
az előírások miatt a költségvetés 35 milliárd forint bevételtől esik
el, így ez az állam legnagyobb környezetvédelmi beruházásaként is
felfogható - vélekedett Varró László.
    A közgazdász elmondta: a bioüzemanyag arányának növelésére azért
van szükség, mert az új kőolaj-lelőhelyek egyre drágábban tárhatók
fel. Emellett az olaj 85 százaléka "politikailag kockázatos"
országokból származik, és a közlekedésben - amely a kitermelt
kőolajmennyiség 93 százalékát használja - nem hasznosíthatók más
alternatív energiaforrások.

Forrás: MTI