Az elmúlt néhány évben jelentősen megnőtt a kereslet ezen munkagépek iránt, amelyeket legfőképpen mostoha földrajzi viszonyok közepette történő építkezések, tereprendezések szállítási feladatainál alkalmaznak egyre gyakrabban. Ezt bizonyítják az aktuális gyártói kínálatok is.

A gyári információk és videók alapján például Japánban beváltak mezőgazdasági téren is. Egy biztos, a vízügyi területen vagy katasztrófavédelemben szintén szóba jöhetnének, ha nincs út, csak irány, vagy teljesen tönkrement az úthálózat.

Évtizedek távlatában

Az ősöket mindenképpen a lánctalpas, katonai szállító- és vontatójárművek között kell keresni, egészen a II. világháborúig visszamenően, de utána is, a hideg háborús korszakban is nagy igény mutatkozott a viszonylag gyors, erős és szinte mindenhol áthatolni képes lánctalpas járművekre.

Idővel az olcsóbb gyártású, közúton sokkal gyorsabb és jóval olcsóbban üzemeltethető nehézterepes tehergépkocsik szorították ki a lánctalpas szállítójárműveket. Igaz, kis számban megmaradatak a sarkvidéki expedíciók mindenes járműveként, szinte a közelmúltig, bár e téren szintén jelentős változások mentek végbe az olcsó és könnyű üzemeltetés, a lehető legjobb önsúly/teherbírás arányai érdekében.

Valóságos dömping van nehézterepes, billenős tehergépkocsikból, s vannak vállalkozások, ahol a nagy teljesítményű traktorra és speciális billenős pótkocsira esküsznek. Azonban nem egészen 10 év alatt egész komoly kínálat alakult ki ezen gumihevederes dömperekből, de ez csak egy a lehetőségek közül, és úgy érezzük, máshol lehetne létjogosultságuk, csupán felépítmény függvénye.

autó

Valahol itt kezdődött az 1950-es évek elején: teherautó lánctalpas alvázon

Bergmann

A meppeni székhelyű német gyártó a közelmúltban újította meg a korábbi 4010-es típust, és már C912s jelzéssel szerepel a kínálatban. Csak hátrabillenő vagy forgatható felépítménnyel rendelhető, sőt az előbbire fülke mögötti daru is kérhető. A puttonytérfogat 4,7, púpozva 6,5 m³. 5,8 köbméter, púpozva 6,5-6,6 köbméter. Önsúly 14,25-14,85 tonna, a teherbírás 10 tonna. Motorja 241 lóerős, a maximális sebesség 15 km/óra irányváltással. Hossza 5963 és 6246 mm, szélesség 2,9 m, magasság 3,05 m, szabad magasság 61 centiméter.

Bergmann

Bergmann

Bergmann C912s forgatható billenős kivitelben is

Kato

Hosszú évekig autódaruiról volt közmert a japán gyártó idehaza, de a mai napig ez az egyik meghatározó gyártmányprofil. A Kato Works Co. Ltd. cégtörténete 1895-ig nyúlik vissza mint fémipari üzem, majd 1923-tól motorokat és motorvonatokat is gyártottak, majd az első nagy átszervezés és irányváltás 1935-ben történt, az építőipar irányába. Mindegyik dömperjük joystickvezetésű (botkormányos), de a billentőfunkció is innen működik. Erőforrásként Kubota és Cummins QSB motorokat alkalmaznak.

A legkisebb az IC37 2,91 tonnás önsúllyal és 3,7 tonnás teherbírással, 2 m³ rakománnyal, 62,7 lóerős Kubota motorjával 10 km/órával haladhat. Az IC55 6,44 tonnás, 5 tonna teherbírással, 3769 köbcentis Kubota motorja 106,5 lóerős, maximum 12 km/órával haladhat. Billenőplatójára púpozva 3 köbmétert rakodhatunk. Hossz x szélesség (tükrökkel) x magasság: 4,72 x 2,62 x 2,53 m.

Az IC75 10,5 tonna önsúlyú, 6,5 tonnás teherbírással, 4,4 köbméteres (púpozva) billenőplatóval. Motorja Cummins QSB 6,7 literes, 228 lovas, maximum 12 km/órára képes. Hossz x szélesség (tükrökkel) x magasság: 5,46 x 3,295 x 2,86 m.

A legnagyobb, az IC120, 14,1 tonna önsúly és 11 tonna teherbírás. Motorja 305 lóerős, maximum 10 km/órával tud haladni.

gép

IC37

IC55

gép

IC75

gép

gép

IC120

Morooka

A japán gyártó kínálata összesen 11 típusból áll, 2-20 tonna hasznos teherbírással. A felépítmény lehet csak hátrabillenős vagy felső forgóvázas, és mindegyik botkormányos irányítású.

A teljes palettáról érdemes megemlíteni az MST-200VDR-e típust mint a legkisebb és az egyetlen tisztán elektromos üzemű a globális gumihevederes szállítóeszközök piacán, ráadásul felső forgóvázas kialakítással. A 2 tonna teherbírású, nyitott fülkés gép 200-230 voltos hálózatról is tölthető, 29 kilowattórás akkuja 4 órás üzemidőt biztosít.

Az MST800-VD 4,8-5 tonna teherbírású, 6,4-7,2 tonna önsúly mellett. Hátrabillenő platóján 2,95 köbméternyi anyagot tud szállítani, ám ezúttal egy üzemanyag-szállító modellt láthattunk. Motorja Mitsubishi 4D34 vagy CAT C4.4, 109 és 124 lóerővel, valamint 394 és 530 newtonméterrel. Maximális sebessége 5,5 km/óra, hossza 4,43 vagy 4,5 méter, szélessége 2425, illetve 2455 milliméter, magassága 2,59 és 2,71 méter, altípustól függően.

Az MST2200VDR forgóvázas, és a legnagyobb a kínálatban, 11 tonna teherbírásával, 16 tonna önsúlyával. A billenőplató kapacitása púpozva 6,29 köbméter. Motorja CAT C7.1 típusú, 249 lóerős, 1214 newtonméteres, 10 km/órával képes haladni.

Meg kell még említeni a 6 különböző típusból álló, gumihevederes forwarder kínálatot is, bizonyítva, hogy nemcsak építkezésekhez alkalmasak az alapjárművek. Ezek teherbírása 2,5-től 10 tonnáig terjed, a maximális sebesség 11 km/ó. Erőforrásként Kubota, Mitsubishi és Caterpillar motorok szolgálnak, a meghajtás szintén fokozatmentes, hidraulikus.

gép

MST-200VDR-e

MST-800VD üzemanyagszállító kivitelben

gép

MST-2200VDR

Prinoth

A kanadai székhelyű gyártó kínálatában 6 különböző alaptípus szerepel – 4 billenős és két darus –, 6-13 tonna teherbírással, fix vagy forgó felsővázas kivitelben, amit itt is „R” betű jelöl (Rotation), továbbá normál, 2 személyes vagy 1 fős keskeny fülkével szintén rendelhetők. A gumihevederes szállítójármű egyedi (darus, emelőkosaras) felépítménnyel is szerelhető.

A legnagyobb Panther T14R billenős kivitelű, forgó felsővázzal, önsúlya 16,68 tonna, hasznos teherbírása 13,2 tonna, a puttonyméret púpozva 7,3 köbméter. Hossza 5728 mm, szélesség tükrök nélkül 2570 mm, magasság 3214 mm, szabad magasság 565 mm, a gázlóképesség 1,2 méter. A kapaszkodóképesség és oldaldőlés egyaránt 15 fok, a terepszög elöl 43, hátul 45 fok. Motorja 7,01 literes, 275 lovas, 1275 newtonméteres, legnagyobb sebesség 13 km/óra.

PantherPanther

Panther

Panther T14R