Tudatos fogyasztóként lehetőleg hazai termékeket vásároljunk, hiszen ez a hazai gazdaságot erősíti. Ehhez az is hozzátartozik, hogy ha drágább is egy helyi termék, de egészségesebb, jobb minőségű, akkor azt választjuk. Ezzel együtt is kell érni, hogy a magyar áru ne attól legyen magyar, hogy sokszor lényegesen drágább, mint a multik által kínált cikkek – mondta Gyuricza Csaba, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) elnöke. Az ágazati támogatások elbírálásával foglalkozó szervezet vezetője hozzátette, ehhez nyilvánvalóan fizetőképes kereslet is kell.zöldség

Az alapanyag előállítása kevesebb hozzáadott értékkel jár – fotó: Illyés Tibor

Nagy nemzetközi cégek által forgalmazott dömping-, illetve szezonális termékek – például a dinnye vagy az alma esetén – nagyon sok kormányzati módszerrel, intézkedéssel lehet segíteni azon, hogy a multik ne törjék le az árakat. Az MVH elnöke azt is hangsúlyozta, a magyar mezőgazdaság egyik legnagyobb versenyhátránya, hogy az alapanyag-előállítás és a feldolgozás – valamint a marketing – nincs egyensúlyban, az ágazat túlzottan az előbbire koncentrált. Némi túlzással az mondható, hogy az elmúlt évekre a magyar élelmiszeripar szinte megszűnt, de legalábbis nincs arányban az alapanyag-termelői kapacitással.

A magyar mezőgazdaság ugyanis akár 25-30 millió ember számára képes élelmiszer alapanyagot előállítani. Kevés olyan ország van Európában, ahol olyan nagy a mezőgazdasági termelésre kiválóan alkalmas területek aránya, mint Magyarországon. Teljesen nonszensz és elfogadhatatlan, hogy eközben import termékek garmadája jelenik meg a magyar piacon – tette hozzá.

Gyuricza Csaba hangsúlyozta, az alapanyag előállítása kevesebb hozzáadott értékkel jár, és kevesebb munkahelyet teremt, mint a feldolgozás. Példaként említette, hogy bár Magyarországion nagyon jó minőségű almát tudnak előállítani a gazdák, de a feldolgozó kapacitás nem mindig elegendő. Nyugat-Európában a dömping időszak árubősége esetére is nagyon jól kifejlesztett értékesítési módszerek vannak, így akár darabonként is el tudják adni az almát a magyarországinál tízszer, hússzor magasabb áron. Ehhez nem kell sok, csak egy kis csomagolástechnika, innováció, fejlesztés – fogalmazott.

Az állami szervezet vezetője szerint Magyarországnak a minőségi termékek előállításával kell foglalkozni, mert ma már nem igaz, hogy akár csak keletre is el lehet adni nagy mennyiségű tömegárut. Ez csak a prémiumtermékekre igaz, mert az igényes vevői kör már mindenhol megjelent. Az MVH elnöke arról is beszélt, hogy a hazai mezőgazdaság helyzetét nehézzé teszi, hogy az Európai Unió többi tagállama, elsősorban a nyugat-európaiak adott esetben versenytársnak tekintik Magyarországot, és nem érdekeltek abban, hogy segítség a feldolgozás fejlődését. Ez a gondolkodás megjelenik a vidékfejlesztési programmal vagy az agrártámogatásokkal kapcsolatos tárgyalásokon – mondta.