Az ingyenesen letölthető piackutatási jelentés többek között a következő kérdésekre ad választ:
• Melyek az aktuális trendek?
• Milyen irányba változott a döntést támogató információs csatornák használata és a technika legújabb vívmányainak alkalmazása a mezőgazdaságban?
• Növekedett-e az okostelefont és táblagépet használó gazdák aránya?
• Melyik szakmai információforrást tartják a leghitelesebbnek az agrárvállalkozók?
• Látogatják-e a közösségi portálokat a termelők, és gyűjtenek-e onnan szakmai információkat?
• Mennyire mozognak otthonosan a virtuális térben, ha terményt értékesítenek, alapanyagot és alkatrészt szereznek be, vagy éppen a pénzügyeiket intézik?
• Milyen a jövőképük, és terveznek-e beruházásokat a gazdaságban?
• Elkezdődött-e már a generációváltás, és milyen lesz a jövőbeni üteme?

Az AgroStratéga 2015-ben már negyedik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató gazdálkodók, cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésnek idén is szakmai partnere az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége) és a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., a NUFARM Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatja a kezdeményezést.

Pólya Árpád"A hiánypótló kutatást az hívta életre, hogy gyakorlati marketingszakemberként és tanácsadóként válaszokra volt szükségünk. Olyan válaszokra, melyeket az elérhető ágazati elemzésekből, a szektorral kapcsolatos tanulmányokból és szekunder piackutatási adatokból nem kaptunk meg. Az üzleti, a marketing- és a kommunikációs tervek elkészítésekor nem feltételezésekre hagyatkozunk, hanem mért adatokra, tényekre támaszkodunk. Mivel ezek az adatok más forrásból nem álltak rendelkezésünkre, magunk állítottuk elő őket. A feladat megoldása nem volt egyszerű, de különösebb akadálya nem volt, hiszen 15 éves gyakorlattal rendelkezünk a kvalitatív és kvantitatív piackutatások területén. Egy online felmérést végeztünk 2010-ben, melyet a jelenlegihez hasonló formában megismételtünk 2012-ben, majd azt követően minden évben elvégeztünk. Így jutottunk el az idei kutatáshoz, melynek eredményeit tartalmazza az ingyenesen elérhető kiadvány" – tájékoztatott a kutatás hátteréről Pólya Árpád, AgroStratéga tanácsadó.

AgroStratéga

"A kutatás 79-84%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12-15%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Az adószám nélküli őstermelők, az önellátásra termelők és a hobbigazdálkodók válaszait nem vettük figyelembe az értékeléskor. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő és területalapú, illetve zöldítési támogatásban részesülő több mint 170 ezer gazdaságot reprezentálja. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege több mint negyedmillió hektár, átlagos birtokméretük pedig 179 hektár. A válaszadók 14%-a gazdasági szervezetet képvisel, 15%-uk egyéni vállalkozó, többségük pedig őstermelő és családi gazdálkodó. A minta nagysága 1448 fő. A piackutatás országosan reprezentatív" – mutatta be az eredményeket Varanka Mariann, AgroStratéga tanácsadó.

Az országos felmérés idei eredményeit bemutató kiadvány INNEN letölthető!