A JCB-nek 1948-ban még csak 6 alkalmazottja volt, de elkészült az első agrárcélú, egytengelyes, hidraulikusan hátrabillenő traktor pótkocsija. Az első kotró-rakodót 1953-ban mutatták be.

A cég szintén kotró-rakodóival lett népszerű Magyarországon, ahol addig csak a szovjet MTZ alapokra készült EO volt hasonló, de elöl csak tolólappal. A számtalan építőipari gép mellett ma már az agárcélú rakodógépek egész seregét kínálják, s nem utolsó sorban az 1991-ben bevezetett Fastrac traktorszériát, amely jövőre lesz 20 éves és már a sokadik generáció van gyártásban.

JCB Fastrac 4000-es munka közben.

Az idén azonban a cégalapítás 75. évfordulója áll a középpontban. Ez alkalomból, 8 mérföldre a cég központjától, egy óriási, kb. 4 focipálya méretű 75-ös számot tárcsáztak a földbe, a már learatott gabona helyén. Az erőgép egy Fastrac 4000-es szériás traktor volt, amely állandó összekrék-hajtással és kapcsolható 2 vagy 4 kerék kormányzással rendelkezik, de oldalazásra is képes.

A művelet során automatikus kormányzással üzemelt, az óriási számot előre megrajzolták digitálisan, GPS kooridáltákat rendeltek hozzá, amit a gép, a fülketetőn lévő egységgel követett, +/- 2 centiméteres pontossággal. A traktor vezetőjének csak emelni- és süllyeszteni kellett a munkaeszközt a fordulóknál.

JCB fastrac nadártávlatból

A logó madártávlatból.

Sőt, kiegészítették a rendszert egy második jeladóval is a hátsó tengely fölött, amely a hétköznapokban például burgonya, hagyma, répa és saláta kultivátorozásánál nagy segítség, a termény megóvása érdekében. Valamint átlósan lejtős területeken teszi precízebbé az iránytartást, mert a vontatott eszköz ilyenkor hajlamos oldalra kicsúszni.

Forrás: www.jcb.com