Konferencia Taszár jövőjéért

 

Konferenciát hívott össze Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter, a taszári repülőtér fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott a taszári repülőtér hasznosításával kapcsolatban a Kaposvár melletti településre. A workshop résztvevői – szakemberek, helyi és országos vezetők, potenciális befektetők – a légikikötő és a katonai bázis kapcsolódó létesítményeinek újrahasznosításáról, a lehetőségekről és megoldási alternatívákról tárgyaltak a csütörtöki fórumon.

 

A hasonló hazai légibázisok közül Taszár van a legjobb állapotban, köszönhetően annak, hogy a magyar és az amerikai hadsereg a közelmúltig használta, így nem jellemzi a nagy mértékű állagromlás, ami a többi hasonló bázist sújtja.

 

A mostani konferencia célja a reptér hasznosításában szerepet játszó helyi és kormányzati szereplők, valamint szakértők és befektetők szándékainak, elképzeléseinek, véleményeinek ismertetése, egyeztetése volt. Taszár a dél-dunántúli régió központjában fekszik. Ez a tény, és infrastrukturális feltételei is alkalmassá teszik arra a bázist, hogy rövid időn belül a térség gazdasági központjává váljon. Fejlődése az egész régió gazdaságára kedvező hatással lehet.

 

Kolber István még 1995-ben, a Somogy Megyei Közgyűlés elnökeként kezdeményezte a taszári repülőtér polgári hasznosítását. Március elseje óta miniszterelnöki megbízottként kezeli a reptér hasznosításával összefüggő feladatokat, koordinálja a kormányzat, a megyei és települési önkormányzat feladatait. Kolber elmondta: az elmúlt hónapokban folyamatosan tárgyalt tőkeerős hazai és külföldi befektetőkkel. A miniszter ismertette: a kormánynak nem célja a repülőtér eladása. Sokkal inkább a régió fejlesztésére, dinamizálására, a foglalkoztatás bővítésére szeretnék felhasználni. Erre Kolber a „komplex gazdaságfejlesztés” kifejezést használta. Örömtelinek nevezte, hogy a helyiek is látnak fantáziát a légibázisban, amely a jövőben egyaránt szolgálhatja a polgári légiközlekedés, a szállítás, az ipari termelés vagy a logisztika céljait. Örömét fejezte ki, hogy Taszár ügyét szolgálja a jövőben a Nemzeti Stratégiai Referencia Keretben (a Nemzeti Fejlesztési Terv) szereplő közlekedési és területfejlesztési tételek megvalósítása.

 

 

A workshopon jelenlévő kormányzati, önkormányzati és befektetői résztvevők észrevételeket, javaslatokat tettek a repülőtér hasznosítását illetően. Egyetértés volt abban, hogy megvalósíthatóak az elképzelések. Közép-európai méretekben is jelentős cargo bázis jöhet létre Taszáron. A javaslatok megfogalmazásánál figyelembe kell venni a transzkontinentális lehetőségeket. (Az elmúlt 10 évben évente 10%-kal nőtt a cargo forgalom Európa és Ázsia között.)

 

Az Új Magyarország Program jelentősen elősegíti a repülőtér hasznosítását. (A Program három prioritást jelöl meg: korszerű ipar, turizmus, Magyarország logisztikai szerepének erősítése).

 

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a fejlesztés helyi erőforrásból nem oldható meg, szükség van a kormányzati részvételre, befektetők bevonására, az önkormányzatok támogatására. A készülő befektetői tanulmány vázolja fel, hogy milyen lehetőségeket biztosít a bázis, vegye figyelembe a nemzetközi tendenciákat, tapasztalatokat.

Megfogalmazódott, hogy megfelelő befektető esetén kerüljön sor állami támogatás biztosítására.

 

A részvevők hangsúlyozták, hogy fontos az időtényező, hogy a különböző operatív programokba beépülhessenek az elképzelések.

 

A szakemberek vállalták, hogy a május végére elkészülő nemzetközi befektetői dokumentum előkészítésében közreműködnek.

 

Miszler Miklós, a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség képviseletében a közúti és vasúti közlekedés, és egyéb infrastrukturális beruházások szükségességéről beszélt. Elhangzott: a jövőben uniós pénzeket is felhasználnak a gazdaságfejlesztéshez. Európa szerte felfutóban vannak az úgynevezett „barnamezős” beruházások: volt ipari és katonai létesítményeket hasznosítanak polgári, gazdasági célok érdekében, kihasználva a meglévő, kiépített infrastruktúrát és a helyben lévő szakképzett munkaerőt.

 

Molnár István, a megvalósíthatósági tanulmányt készítő TMB Hungary Kft. képviselője a repülőtér logisztikai hasznosítását vetette fel. Az afrikai, távol-keleti, vagy akár a nagyléptékben fejlődő kínai piac elosztó-központja lehet Taszár, kontinensközi teherszállító bázis – hangzott el.

Molnár szerint az uniós piac kapujaként funkcionálhatna elsősorban a reptér. Közép-Európában jelenleg nincs nagyméretű, kiépített cargo-bázis, de éles a verseny, többen is pályáznak erre a posztra hazánkban és a szomszédos országokban egyaránt. Lehetőség van emellett repüléstechnikai hasznosításra (repülőgépek javítása, átalakítása) is. Molnár rövidtávon legalább háromezer, hosszú távon még több új munkahely létrejöttét valószínűsítette.

 

 

2006. március 23.

 

RFF TNMH