Minden üzletben találni lehet akciós terméket, a legtöbb bolt hetente megújuló akciókat hirdet, azonban nem minden kedvezményes, ami annak látszik.


A fogyasztóvédelmi felügyelők az árfeltüntetések gyakorlatát vizsgálva az akciókra koncentráltak a nyugat-dunántúli régióban: azt ellenőrizték, valóban árengedmény-e az árengedmény. Egy hónap alatt 63 helyen jártak és 26 üzletben fedeztek fel hibát, minden esetben a kedvezményekkel kapcsolatosan. Ez 41 százalékos kifogásolási arányt jelent. Az élelmiszerüzletekben kedvezőbb a helyzet e téren, 30 százalékos volt ez az arány, a drogériákban viszont 50 százalékos.

Pőczéné Sáhó Márta, a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségének főtanácsosa elmondta: az egységárak feltüntetésével sok a gond, pedig ez teszi lehetővé, hogy a vevők könnyen összehasonlíthassák, hogy az előre csomagolt, különböző kiszerelésű, súlyú termékek közül melyik az olcsóbb. Arra is példát találtak a fogyasztóvédelmi szakértők, hogy az akciós terméket több helyre is kirakták a boltban, de nem azonos árat írtak alájuk. Többször kiderült: összecsomagolva, akciósnak jelölve két termék együtt többe került, mintha külön vették volna meg azokat. Amiatt is többször büntetniük kellett, hogy az ajándéknak feltüntetett termék nem volt ingyenes. Pedig ha az van ráírva a termékre, hogy "plusz 20 százalék ajándék", akkor annyiért kell adni, mint a 20 százalékkal kevesebbet.

Ha valamire ráírják, hogy akciós, még nem biztos, hogy megéri megvenni. Gondoljuk meg, hogy szükségünk van-e rá és lehetőleg hasonlítsuk össze a kedvezményesnek feltüntetett árat más üzletek áraival. A háziasszony jó, ha fejben tartja, mi mennyibe kerül átlagosan, akkor tudja, hogy ahhoz képest akciós-e, amire ezt írják. Így lehet spórolni.

A fogyasztóvédelem emberei 26 próbavásárlás során összesen 1300 forintnyi megkárosítást tapasztaltak, ennyivel többet számoltak fel nekik az árukért a pénztárnál a polcokon kiírtakhoz képest. A legtöbb esetben kötelezésre szóló határozatot hoztak a kereskedő ellen, akinek mielőbb javítania kell az árjelölést és ezt vissza kell jeleznie a hatóságnak. Emellett egymillió forintnyi büntetést is kiszabtak egy hónapos, akciókat ellenőrző' akciójuk során. Korábban pedig 20 millió forintra büntettek egy országos üzletláncot, mert a plusz 50 gramm ajándékot tartalmazó, 250 grammos kávéízesítőt magasabb áron kínálta, mint a 200 grammosat. Ez megtéveszti a vevőket, kimeríti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát. (Agrárkamara)