Spanyolországban egyre inkább divatba jönnek a nulla kilométeres, azaz a helyben termelt élelmiszerek, amelyek tartósító anyagokat sem tartalmaznak – írja az agroinformacion.com, spanyol hírportál. Ez a mozgalom azt fogyasztói magatartást kívánja visszaszorítani, amely a messziről szállított élelmiszereket előnyben részesíti a helyben termeltekkel szemben.

Az ugyan a fogyasztók érdekeit szolgálja, hogy Európában is lehet kapni olyan friss halat, amely egy-két nappal korábban még Chile partjainál úszkált, és a téli időszakban örülünk az ellentétes féltekéről származó friss gyümölcsöknek. Időnként azonban a felesleges „terméksétáltatás“ drágítja az élelmiszereket, és elveszi sokak munkahelyét, akik korábban hasonló termékeket állítottak elő a vidéki térségekben.

A gyakorlatban ezt nem könnyű megvalósítani, mivel nem mindig a helyben előállított élelmiszerek a legolcsóbbak, sőt a külföldi termékek minősége jobb is lehet, bár nem biztos, hogy azok a helyi ízlésnek is jobban megfelelnek.

termelő

A vásárló kezében a döntés – fotó: Shutterstock

Különböző spanyol körzetekben feldolgozó központok alakulnak a helyben készített termékek forgalmazására. Az egyik ilyen központ, a Barcelona környéki Casa Amella tulajdonosa a következők szerint fogalmazta meg törekvésük lényegét: „Úgy gondoljuk, hogy ha a szomszédban is megkapjuk azt, amit vásárolni akarunk, akkor nem kell elmenni a világ másik végére“. Egy másik, galiciai központ bio-joghurtja az egész országban keresetté vált, mivel egy gazdaság teheneinek tejéből, ellenőrzött körülmények között és frissen állítják elő.

Magyarországon is örvendetes, hogy a szupermarketek kínálata 25-30 év alatt számos külföldi termékkel bővült. Az viszont túlzás, hogy boltjaink tejtermék választéka – még az egyszerű termékekből is – mintegy 50 százalékban külföldi eredetű. 50 évvel ezelőtt a mostaninál kétszer több juhot tartottunk, és azok tavasztól őszig a ma is rendelkezésre álló gyér legelőfüvön kívül más takarmányt alig kaptak. Ma több nagyáruházunkban kapható új-zélandi fagyasztott juhhús 5000-6000 Ft körüli kilónkénti áron.

Ezzel kapcsolatban két dolgon érdemes elgondolkozni: Nehéz elképzelni, hogy a korábbi magyar juhtartó gazdáknak ilyen ár mellett nem lett volna érdemes megmaradni a juhászatnál, másrészt hogyan szökhet fel ilyen magasra az ára egy olyan országból származó juhhúsnak, ahol a hat hónapon túl tárolt fagyasztott hús egy részét műtrágyába keverik, mert az fogyasztásra már nehezen eladható.