Családi gazdaságukban Tóth Ákos a Győr-Moson-Sopron megyei Rábasebes környékén 160 hektárnyi földterületen irányítja a mezőgazdasági munkálatokat. Mivel az 55 egyedet számláló holstein fríz tejelő tehénállományuk (és azok szaporulatának) ellátásáról is gondoskodniuk kell, a területek jelentős részén lucernát, kukoricát, silót és szemestakarmányt termesztenek, illetve jelentős helyet foglalnak el kaszálóik is. Kisebb arányban repce, búza és kukorica is terem a gazdaságban, főként eladásra.

Több erőgéppel dolgoznak, de szükség mutatkozott egy olyan traktorra is, amely szinte bárhol, bármilyen munkálatra bevethető.

Fendt

Amióta Tóth Ákos megvette a Fendt 312-es traktort, számos területen kizárólag ezt az erőgépet használják – fotó: Agroinform.hu

„Egy évvel ezelőtt vettük a Fendt 312-es traktorunkat az AXIÁL Kft.-től, azóta már 900 órát dolgozott. Nemcsak a fiaim és a kollégám, de én is abszolút elégedett vagyok a teljesítményével, azóta számos területen kizárólag ezt használjuk, jóformán csak kocsmázni nem járunk vele… Könnyű bármilyen gépet hozzákapcsolni, nagyon erős, bármit elhúz, így a Fendt 312-esünk permetez, műtrágyáz, behordja a gabonát, kukoricát vet, kaszál, pótkocsizik, hengerezik, és nyáron még báláz is.”

A Fendt 300 Vario gépcsaládot a tervezők úgy álmodták meg, hogy egyszerre legyen mozgékony, fordulékony, illetve rendkívül erős. Ennek köszönhetően felhasználási lehetőségei igen sokrétűek: a zöld területek, szántók és különleges kultúrák műveléséhez, a szállításhoz, az ápolási és kommunális munkák végzéséhez, valamint az állattartáshoz kapcsolódva háztáji traktorként is egyöntetűen alkalmazható.

„Több Fendt traktorunk is van, sosem csalódtunk bennük. Ezekből sehol nem folyik az olaj, bezzeg a konkurencia gépei alá betehetnénk a vödröt, némelyikből úgy ömlik, ha egy helyben áll. Ez a márka viszont nagyon megbízható.

A Fendt 412-es traktorunkban már 7000 munkaóra van, jóformán soha, semmi baj nem történt vele, nem kellett javítani.

Jelképesen azt mondhatnám, hogy azt sem tudom, hol van benne a motor. Ha kíméletesen bánunk velük, és megfelelően használjuk ezeket a gépeket, nem romlik el sem a váltó, sem a motor, sem a turbó. És ami még hatalmas érték és előny egy családi (de akár nagy gazdaságban is): nagyon jó a fogyasztásuk, főleg a 312-es traktorunké.”

Fendt

A gazdálkodó elmondta, a Fendt Vario traktorok fogyasztása rendkívül jó – fotó: Agroinform.hu

300-as gépcsalád tagjaiba épített robbanékony négyhengeres motor és a fokozatmentes Vario hajtómű éppen ezt hivatott szolgálni. A 4,4 literes AGCO Power motorral felszerelve ezek a traktorok magas forgatónyomatékukkal és a még nagyobb húzóerejükkel tűnnek ki az erőgépek világából. A fokozatmentes Vario sebesség-beállítás precízsége okán könnyűvé teszi a traktor vezetését.

„Észrevettem már az elején, hogy amikor a 312-essel kiérek a dűlőre vagy az adott táblán belül egy nehezebb terület következik, ez sosem fullad le. A Fendt-tel nem kell figyelnem ezekre, nem pörög a homokban a motor, nem fullad le a széleknél. Csak beállítom egy állandó sebességre, és végzi a dolgát. Ha nem figyeltem oda kellőképpen, más erőgépek esetében mindig lefulladt a traktor, amikor a szántás során elértem egy kötött talajú részhez. A Fendt 312-es visszalassít, felpörög a motor, és már megy is tovább. Rendkívül jól kapaszkodik, jól húzza a pótkocsit, sosem akadunk el vele.”

A fokozatmentes Vario hajtóműnek köszönhetően akár 10 százalékkal jobb területteljesítmény érhető el a terhelés alatt kapcsolható hajtóművekkel szemben. Ezzel a tulajdonos nem csupán időt, de jelentős energiát, így pénzt is megtakarít. A fokozatmentes haladás eredményeként megszűnik a rángás, így a traktorokhoz csatolt munkagépek nem amortizálódnak, nem kopnak.

Fendt

A 4,4 literes AGCO Power motorral felszerelve ezek a traktorok magas forgatónyomatékukkal és a még nagyobb húzóerejükkel tűnnek ki – fotó: Agroinform.hu

A 312-esben is megtalálható a Vario Joystick, melynek használatával fogásváltás nélkül irányíthatja a gépet a vezető. A TMS-rendszernek köszönhetően pedig optimalizált a motorfordulatszám és a hajtóműáttétel, vagyis még kisebb lesz a fogyasztás. TMS esetében két tempomatsebesség menthető el a memóriába, így rögzíthetjük, majd bármikor előhívhatjuk a munkavégzés közbeni és a közutakon használt sebességünket is. A motor munkáját segíti a TLT automatika is: óránként 20 métertől 40 km/h sebességig tetszőleges sebesség állítható be, mely a TLT fordulatszámtól független.

Fendt

A Vario Joystickkal fogásváltás nélkül irányíthatja a gépet a vezető – fotó: Agroinform.hu

„Szeretem, hogy közutakon is nagyon jól tudok haladni vele. Ez egyértelműen a rugózott hídnak köszönhető. Azt szoktuk mondani egymás között, hogy míg a régi gépekkel kiértünk a kapuig, ugyanannyi idő alatt a 312-essel már a falu határában vagyunk. Mivel a 160 hektárnyi (jelentős részben egyébként bérelt) területünk szétszórva helyezkedik el a környéken, nem elhanyagolható a kényelem sem.

Ez pedig szerencsére olyan kényelmes traktor, mintha személyautóban ülnék.

Az előző erőgépünkkel, amin nem volt rugózás, rémálom volt eljutni egyik földterülettől a másikig 12 mázsa műtrágyával. Ebbe csak beülök, 43 km/órával tudok végighaladni, és gyakorlatilag észre sem veszem, hogy van utánam kötve valami. Pedig még orrsúly sincs az elején. Nem is volt soha, annyira jó a súlyelosztása. Az ember örömmel dolgozik benne. Nagy benne a hely is, ami pedig azért is előnyös, mert valamelyik fiam általában úgyis velem jön. Ráadásul nagyon kezelhető is. 12 éves Levente fiam is azonnal megértette a rendszerét.

Fendt

A fülke tágas és rendkívül kényelmes, amit a fülkerugózás, az aktív légrugós ülés és a digitklíma is szolgál – fotó: Agroinform.hu

Míg más márka esetében akár 5 órát is igénybe vett az elektronikai rendszer frissítése (és állandóan teli volt hibakódokkal), a 312-es esetében 15-20 perc alatt végeznek az AXIÁL Kft. munkatársai. A monitoron is nagyon könnyen el lehet igazodni, nem szükséges állandóan segítséget kérni a szakemberektől, hiszen gyakorlatilag olyan, mint a korábbi szériáké, csak sokkal modernebb a kivitelezés.”

A kényelmes vezetést több technikai megoldás is szolgálja a traktorban. Ilyen a szintszabályozott, rugózott mellső híd, hidraulika, aminek következtében nagyobb vonóerő vihető át a talajra, kisebb az üzemanyag-fogyasztás, illetve sokrétű és pontos munkavégzésre is alkalmassá válik a kikapcsolható rugózás miatt.

A Fendt Reaction kormányrendszer egyszerre biztos és érzékeny. Egyenesben kiváló a nyomhűség, kanyarodás után pedig a traktor magától egyenesbe áll, nem kell visszakormányozni. A VarioActive kormányt (Profiplus) változó kormányáttéttel alakították ki, mely segíti a táblavégi gyorsabb megfordulást.

Fendt

"50 hektár felett minden gazdaságba szívből tudom ajánlani, hiszen rendkívül jó kihasználtsággal működik.” – fotó: Agroinform.hu

A munkavégzés közbeni luxusérzetet segíti a mechanikus vagy pneumatikus fülkerugózás, az innovatív, keresztben világító munkafényszórók központi világításkapcsolóval, az aktív légrugós ülés, a digitklíma, az éjszakai fülke- és terminál-megvilágítás, a nyomógombos terminál, a fűthető és ragasztott biztonsági szélvédő, vagy például az AUTO funkciók (diffizár, összkerék kapcsolás, TLT).

„Örültem neki, hogy a Fendt-ben nincs kuplungpedál, így az előző, a gépeimet nem igazán kímélő kollégák sem tudták leégetni, tönkretenni... Eredetileg 100 lóerős traktort szerettünk volna, ehelyett lett egy 120 lóerős Fendt 312-esünk. De nem bántam meg! Kényelmes, ügyes, sok hely van benne. A fogyasztása pedig tényleg kiváló: két gumihengeres kaszával is csupán 10 litert fogyaszt üzemóránként! És a fogyasztáson azt sem lehet észrevenni, ha a bálázót csatlakoztatom hozzá. 50 hektár felett minden gazdaságba szívből tudom ajánlani, hiszen rendkívül jó kihasználtsággal működik.”