Helyi, regionális vagy országos? A kérdést gyakran teszik fel azok, akik mezőgazdasági kiállítást, konferenciát vagy bemutatót szerveznek. Azok fejében is felmerülhet viszont, akik szakmai információszerzés céljából tervezik a részvételt az adott eseményen. Egy rendezvény sikere szempontjából tehát egyáltalán nem mindegy, hogy az helyi, regionális vagy országos. Sok a szakmai érdeklődő vagy kevés, megéri-e a többletráfordítást vagy sem? – mérlegel a szervező.

A program hasznos vagy érdektelen, megéri-e a hosszabb utazással járó fáradságot vagy sem? – latolgat a résztvevő. A fenti kérdések megválaszolásához szeretnénk segítséget nyújtani néhány piackutatási adattal.

Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza.

Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók 73 százaléka vett részt szántóföldi, kertészeti bemutatón, 83 százalékuk szakmai kiállításon, vásáron és 65 százalékuk egyéb szakmai rendezvényen, konferencián.

Jellemzően 1-2 alkalommal látogatták meg a különböző típusú szakmai rendezvényeket tavaly, viszont 22-24 százalékos arányt képviselnek azok, akik három vagy több alkalommal vettek részt ilyen eseményeken típusonként.

kép

Rákérdeztünk arra is, hogy az előző évhez képest változott-e a rendezvények látogatási gyakorisága. A válaszadók kétharmada ugyanannyi szakmai rendezvényen vett részt 2016-ban, mint 2015-ben. A három rendezvénytípus közül a beltéri szakmai rendezvény, konferencia látogatottsága csökkent a leginkább. Jelzésértékű viszont, hogy mindhárom esetben többen voltak azok, akik a látogatási gyakoriság csökkenéséről számoltak be, mint akik a növekedéséről.

A válaszadók 5-18 százaléka csak helyben megrendezett szakmai programra látogat el, 10-21 százalékuk viszont külföldre is hajlandó elutazni, ha a szakmai programot hasznosnak ítéli. A három rendezvénytípus közül a szakmai kiállítás, vásár meglátogatása érdekében hajlandók a legmesszebbre elutazni a gazdálkodók. Többségük akár 200 kilométerre is ellátogat, ha a látnivalókat érdekesnek, hasznosnak találja.

kép

A kutatás 79-86 százalékban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12-16 százalékban a döntést befolyásoló személyeket érte el.

Az 1665 fős mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. A felmérés így nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő, egységes agrártámogatási kérelmet benyújtókra nézve reprezentatív. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege közel háromszázezer hektár, átlagos birtokméretük pedig 176 hektár.

NAK Szántóföldi Napok

A megkérdezettek többsége akár 200 kilométerre is ellátogat, ha a látnivalókat érdekesnek, hasznosnak találja – fotó: Agroinform.hu

Az országos felmérésnek tavaly is szakmai partnere volt a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) és a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., az AGRO.bio Hungary Kft., a Hardi International AS, a RAPOOL Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatta a kezdeményezést.

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány letölthető ide kattintva.

Pólya Árpád – Varanka Mariann
www.agrostratega.blog.hu