A cseh Zetor, a Lengyel Ursus-sal 1962-ben kötött gyártási és fejlesztési együttműködését követően a hatvanas évek közepén határozta el, hogy a középnehéz erőgépkategóriában egy teljesen új fejlesztésű sorozatot készít. Az új széria dizájnjának megtervezésére a járműiparban elismert cseh formatervezőt, Otakar Diblik-et kérték fel. A dizájntervező elképzelése szöges ellentétben volt a korábbi Zetor traktorok formavilágával. A tágas, hatalmas üvegfelületekkel rendelkező, jó kilátást nyújtó fülkével szerelt szögletes vonalvezetésű erőgép megjelenésében, európai szinten is ritkaság volt abban az időben.

Zetor Crystal 8011 - Fotó: Zetor Tractors a.s.

Az 1968-ra kifejlesztett prototípusokba Lengyel és Csehszlovák részegységeket egyaránt beépítettek, és a ZETOR verzió a CRYSTAL URII (UR = Unified Range) családnevet kapta. 1968-ban indult a gyártása, a négyhengeres Zetor Crystal 8011 modellel. A belföldi ipari szakvásárok mellett, nemzetközi szinten 1969-ben, a Párizsi SIMA kiállításon debütált. A félkeretes alvázmegoldású, önhordó vázszerkezetű, hátsókerék meghajtású traktor, 4,56 literes, négyhengeres, vízhűtéses, szívódízel motorjától a nyomaték egytárcsás száraz tengelykapcsolón jutott el az erőátvitelről gondoskodó, szorzó rendszerű 8/4 fokozatot biztosító sebességváltóig.

A műbőr borítású, párnázott vezetőülése, légrugós lengéscsillapítással, állítható háttámlával és kartámasszal rendelkezett az első generációban - Fotó: farmersjournal.ie

Szervorendszerű kormányzással, rugózott mellső kerekekkel, hidraulikus fékkel rendelkezett, a hátsó differenciálzárat pedig pedállal lehetett kapcsolni. A hidraulikus hárompont függesztését működtető rendszer helyzet, erő és kombinált szabályozású volt. A fűthető vezetőfülkéje teljesen zárt és üvegezett, borulás biztos kivitelű volt, nyitható tetővel, oldal illetve hátsó ablakokkal. Akkoriban ez a kabin volt a legcsendesebb az európai traktorpiacon 85 dB alatti zajszintjével.

Zetor Crystal 8045 - Fotó: Zetor Tractors a.s.

Az új fejlesztésű, műbőr borítású, párnázott vezetőülése, légrugós lengéscsillapítással, állítható háttámlával és kartámasszal rendelkezett, sőt még egy párnázott pótülést is találhattunk a fülkében. Időközben a gyártó már a segédmellsőkerékhajtású változatot is bemutatta 8045-típusjelzéssel.1972 őszén a brnoi gyártó szűk körben, a „szocialista testvér államok” agrárműszaki vezetése előtt rántotta le a leplet a nagyobb teljesítményű, hathengeres motorral szerelt prototípusokról. Itt ismerhették meg először a széria leendő 120 lóerős hátsókerék hajtású, és 140 lóerős segédmellsőkerékhajtású változatait.

Zetor Crystal 12045 - Fotó: Zetor Tractors a.s.

Alapjaiban nem tértek el túlzottan az alaptípus Crystal -nál megismert felépítéstől, de a kísérleti 12011, illetve a 12045-ben egy 6,84 literes, míg a 14045-ben egy 7,47 literes hathengeres motor szolgált erőforrásul. A nagyobb típus robusztus román gyártású mellsőhajtással rendelkezett, amelyet terhelés alatt is kapcsolhatunk. A gyártó jelezte, hogy ez a 140 lóerős modell, csak kísérleti jelleggel készült és a 160 lóerős, 16045-ös típus fejlesztését készítették elő vele.

A 120 lóerős modellekben már egy 5,65 literes, 6 hengeres, vízhűtéses álló, soros elrendezésű, szívó dízelmotor szolgált erőforrásul. Szorzó rendszerű sebességváltójuk, terhelés alatt kapcsolható nyomatéknövelővel, 16 előre és 8 hátrameneti fokozatot biztosított.Bár kedvezőnek bizonyult a traktor üzemanyagfogyasztása, ennek ellenére az egész napos munkához – főleg talajelőkészítésnél – kicsinek bizonyult a 130 literes üzemanyagtank.

Zetor Crystal 16045 - Fotó: Zetor Tractors a.s.

A 68. OMÉK-on is megismerhette már a nagyközönség a csehszlovák standon az erőgépújdonságot.A következő évben, az első szállításban érkezett 120 lóerős típusokkal szerzett tapasztalatok után, a pozitív tulajdonságai mellett néhány gyerekbetegségére is fény derült. A hidraulikaszivattyúja konstrukciós és anyagminőségi hiba miatt szinte mindnek meghibásodott, a kompresszor hasonló okok miatt ugyancsak mindegyiknél cserére szorult, valamint a kormányrendszer egyes alkatrészeinek gyenge minősége is többször okozott meghibásodást. A ZKL-Brno a típushibákat jobb minőségű, bevált egységek alkalmazásával orvosolta. A gyártó, a 150 lóerős, 16045-ös és a 100 lóerős 10011/10045 típusok bevezetésével jelentősen bővítette a széria modellkínálatát.

Zetor Crystal 16045 másik színárnyalattal - Fotó: Zetor Tractors a.s.

Az 1979-es Agromashexpo kiállításon itthon is megismerhettük a 150 lóerős 16045-ös típust, a premiert követően pedig megérkezett az első 4 darab 16045-ös hazánkba is. Többek között egy új Motorpal adagoló szivattyúval, és turbófeltöltő alkalmazásával 150 lóerősre emelték a korábbi 120 LE teljesítményű motort. Ennek a típusnak a megjelenésével új korszak nyílt a Crystal sorozat életében. Ezzel a modellel lépett be igazán a nehéz univerzális traktorok kategóriájába.

A jobb pótsúlyozásnak, a kedvezőbb súlyelosztásnak és a magasabb teljesítménynek köszönhetően sokkal jobb vontatási képességekkel bírt mint 120 lóerős testvére. Növelték a hátsó hárompont függesztő szerkezet emelőképességét és a hidraulikus rendszer nyomását. Ballonosabb kerekekkel szerelték fel a mellső hajtott hidat. A sebességváltó itt is hasonló működésű, mint a 12045-ösnél, de már egy 12/6 fokozatú sebességváltó gondoskodott az erőátvitelről. A 16045-ös a nyugati célországokban is kedvelt típus lett.

A Zetor Crystal amerikai export verziója - Fotó: Zetor Tractors a.s.

Ezeken a területeken megjelentek a fülke nélküli, illetve a légkondicionált fülkével és ikerkerékkel szerelt verziók is.Mintegy 44 ezer Crystal gyártása után, 1981-ben az csehszlovák állami szakirányítás szerkezetátalakítást végzett a mezőgépiparán, és a Zetor Crystal traktorok  gyártását – márkanevük megtartása mellett – áthelyezte a korábban a traktorok motorjait gyártó Martin-ban található ZTS (Závody Tažkého Strojárstva) gyárba. 1983-ban az új gyártó generációváltásba kezdett, amely leginkább az ergonómiát érintette.

A Martinban készült Zetor Crystal 16045 vezetőfülkéje - Fotó: Agrotröszt

Maga fülke váza jelentősen nem módosult, de kissé megváltoztak az ajtók, és az oldal illetve hátsó ablakok, melyeknek üvegei keret nélkül voltak nyithatóak, hidraulikus kitámasztóval, ami abban az időben még elég ritkaságnak számított. A hátsó ablaküveget ennél a szériánál már fűtőszállal látták el. Megváltoztatták a fülketető kialakítását is, így most már nem az egészet kellett felnyitni, hanem egy külön tetőablak biztosította a megfelelő szellőzést, emellett mind előre, mind pedig hátra új munkalámpákat integráltak a fülke tető részébe.A kényelemről sokkal ergonomikusabb vezetőülés gondoskodott. A munkaterületre való jobb rálátás érdekében a motorháztető alakján is változtattak.

A Zetor ZTS 12145 - Fotó: Motokov

A motoron jelentős módosításokat nem hajtottak végre, inkább csak apróbb korszerűsítések történtek. A márkanévből kikerült a Crystal megnevezés, viszont a traktor „Zetor” mellett „ZTS” emblémát is viselt már. Az új modellek 1984-ben debütáltak. 1985-ben megindult az új generáció importja, de ennél a szériánál már a legnagyobb teljesítményű változat volt a népszerűbb. Az első év üzemi tapasztalatai vegyes képet mutattak. A 12145-ös mellső pótsúly alkalmazása nélkül, a teljes hátsó hidraulikus emelőképesség kihasználásakor hajlamos volt a hátrabillenésre, viszont a 16145-ös már sokkal jobb súlyelosztással rendelkezett és pótsúlyozhatósága is kedvezőbb volt.

A Zetor ZTS 16145 - Fotó: Motokov

Alapvetően az ergonómiában történt változtatásokat nagyra értékelték és kedvezőnek ítélték a felhasználók, viszont a karbantarthatóság szempontjából jó néhány elmarasztaló észrevétel fogalmazódott meg .Amennyiben a traktor poros szántóföldi körülmények között végzett munkát, akkor a levegőszűrőt a vízhűtő elé tették, műszakonként 3-4-szer kellett tisztítani, ami a vízhűtő eltömődését is eredményezte. Ezt a problémát a szériagyártás következő éveiben a gyártó a levegő előszűrő motorháztető fölé való emelésének lehetőségével szüntette meg.

A Zetor ZTS 8145 Angol export verziója - Fotó: Motokov

Továbbra is nehezményezték a gazdaságok, hogy a hidraulika és az erőátvitel közös olajtér kialakítása miatt és azt is kifogásolták, hogy a váltó olajszintjének az ellenőrzése nehézkes. A leggyakoribb meghibásodás az alsó egytengelyes pótkocsi vonóberendezésnél történt, amit az alkatrész hiány miatt, hegesztéssel és erősítéssel javítottak meg a gazdaságok. Időszakosan mindig hiány volt az ékszíjjakból, szimmeringekből, vízszivattyúkból, önindítókból. Azon gazdaságok, amelyeknek földrajzi adottságai megengedték, azok Csehszlovákiából próbálták meg pótolni a hiányzó alkatrészeket. Mindemellett nagyon sokan panaszkodtak a traktor igen nehézkes szerelhetőségére. Bár a traktor család időközben 90 és 140 lóerős 9111/9145 és 14145 típusokkal tovább bővült. Hazánk továbbra is a 120 és 160 LE teljesítményű változatokat importálta.

A Zetor ZTS 12245 - Fotó: ZTS Tees

Közben a szlovák gyár mérnökei tovább dolgoztak a traktor ergonómiájának növelésén. Öt évvel az első generációváltást követően mutatkoztak be az újabb fejlesztésű sorozat képviselői, illetve azok közül is a 12245 és a 16245 traktorok, még akkor is Zetor-ZTS márkanév alatt. 1989 őszén megérkeztek a harmadik generáció első képviselői, melyeket a nagyközönség is megismerhetett az őszi nagy bábolnai szántóföldi bemutatón. Ekkor már elődeiből fele-fele arányban összesen 2000 darab dolgozott a hazai nagyüzemekben.A legnagyobb változás az ergonómiát érintette, hiszen egy új tervezésű, bővített belterű, nagyobb üvegfelületű fülkére váltottak, új műszerfallal és kényelmesebb beszállást biztosító nagyobb ajtókkal. A vezetőfülkéből az akkumulátorok is kikerültek a beszálló lépcsők jobb és bal oldalára, a lépcsőfokok közzé.

ZTS-16245 - Fotó: Agroinform.hu

A diesel motorokon is korszerűsítést hajtottak végre, amelynek köszönhetően a turbófeltöltéses modellek üzemanyag felhasználása csökkent, miközben a motor nyomaték rugalmassága a 20 %-ot is elérte. A külön kérhető, száraz rendszerű Donaldson levegőszűrő és a nagyobb méretű hűtőradiátor növelte a motor élettartamát. Módosítottak a hátsó függesztő szerkezeten, illetve nagyméretű mellső és hátsó kerekeket kaptak a 120 és a 160 lóerős modellek.Megjelentek a magyar kínálatban a 4 hengeres, 80/90/100 lóerős változatok is.

Az UR II traktorok Csehszlovákia szétválásáig, 1992 végéig még Zetor-ZTS márkanév alatt gördültek ki a szerelőszalagról, majd Szlovákia önállóvá válását követően már csak a gyártó ZTS emblémája maradt meg ebből. A mellső futóművek gyártását a Vlkanovské strojárne, a.s. vette át. A legnagyobb modell népszerűségét kihasználva egy 16245 Super verziót is bevezetett a martin-i gyár. Ez külsőre csak nagyobb kerékméreteiben és az új pótsúlyozásban tért el az alaptípustól, de persze ennél sokkal több változás érintette.

A ZTS 16245 SUPER M98 szerkezeti metszete - Fotó: met-agro.sk

Új mellső és hátsó futóműveket kapott, megváltozott az alap áttétel, elektro-hidraulikus kapcsolású differenciálzárak kerültek alkalmazásra, de a mellső tengely hajtásának kapcsolása is elektro-hidraulikus rendszerrel történt.Új hatékonyabb olajfürdős, tárcsás fékrendszer lassította a traktort. Növelt emelőképességű, új gyorskapcsoló fejekkel szerelt hárompont felfüggesztést alkalmaztak, de a pótkocsi illetve a munkagép vontatáshoz is modernebb vonóberendezések álltak rendelkezésre.

A vezetőfülkében a műszerfal újabb visszajelző lámpákkal bővült, és új indexkapcsolót alkalmaztak. Három féle maximális sebességű (25, 30 és 35 km/h) változatban lehetett rendelni a Super-t. A Super-ek alkalmazási köre jó néhány kiegészítő opciós tétellel is gazdagítható volt úgy, mint a Walterschied gyorskapcsolók vagy a mellső hárompont felfüggesztés és TLT kivezetés. A megbízható, egyszerű felépítésű erőgép, a nyugati nehéz-univerzális modellekhez képest igazán kedvező beszerzési árával meghatározó szereplője volt a hazai traktorkínálatnak a 90-es években.

ZTS 16245 SUPER M98 - Fotó: ZTS Tees

1998-ban újabb generáció váltáson esett át a széria, amely leginkább a külsőt érintette és a "C-M98" megkülönböztető jelöléssel látták el. Elhagyták a négyhengeres modelleket. Kívül és belül egyaránt tovább korszerűsödött a vezetőfülke, ami természetesen az ergonómia fokozásával járt együtt. Új Grammer ülés fogadta már a felhasználókat, és jelentősen módosult a műszerfal is.A kétoldali beszállást biztosító ajtók már keret nélküli üvegajtók voltak. Az új vonalvezetésű motorháztető, sárvédők és fülketető már teljesen üvegszálas poliészterből készültek.

ZTS 16445 SUPER műszerfala - Fotó: ZTS Tees

A traktorcsalád ekkor még a korábbi típusjelzéseket viselte, de egy évvel később 1999-től – a párhuzamosan futó UR IV széria motorjait és futóműveit megörökölve – a 16245-ösből 16445-ös lett és a kisebb modellekben is 4-esre változott a korábbi "2"-es jelölés (M99).

Hosszú időre ez volt az utolsó generáció a klasszikus Crystal sorozatból, hiszen többszöri szerencsétlen tulajdonosváltást követően a Zetor-t is birtokoló HTC Holding vásárolta meg a ZTS-Tees Martin-t és azonnal leállította a konkurens ZTS traktorok gyártását. Sokáig azt hittük végleg süllyesztőbe küldték a népszerű, elérhető árú traktorcsaládot, mígnem 2015 nyarán bemutatkozott a születési, vagy ha úgy tetszik "leánykori" nevét újra viselő Zetor Crystal, amelyből azóta már idén augusztusban az újabb generációt is megismerhettük.