Ezzel időt nyer a traktoripar az ültetvényekben egyébként vitatott motoroldali szigorítás bevezetésénél. Az ilyen traktorokat gyártó olaszok – különösen a FederUnacoma egyesülésen belül Assotraktorri, illetve az európai CEMA érdekképviselet – különösen örülnek az Elisabetta Gardini, Európa parlamenti képviselő által előterjesztett halasztó hatályú módosításnak, amely lehetőséget kínál a helyzet pozitív megoldására. A képviselő három módosító javaslata közül kettő elérte célját. A harmadik javaslat határozatképtelenség miatt nem volt keresztülvihető.

kistraktor

A szőlő- és gyümölcsültetvények különleges traktorainál egyelőre nem kell bevezetni a szigorúbb emissziós előírásokat. – fotó: ferguson-traktor.hu

Az első, elfogadott módosító javaslat kötelezi az Európai Bizottságot arra, hogy végezzen további elemzéseket az előtt, mielőtt a motortérben nagyobb helyet igénylő, drága változtatásokat az egyszerűbb keskeny ültetvénytraktoroknál is kötelezővé tenné. Az ilyen rendszerek beépítése kistraktorokba ma még a gazdák részéről értetlenséget vált ki, hiszen az ültetvények nagy légtere és csekély jövedelmezősége nem indokolja a túlzott műszaki finomítást.

A második javaslatot elfogadva az európai honatyák egyetértettek abban, hogy a kérdést akkor tűzzék ismét napirendre, amikor a keskeny nyomtávú ültetvénytraktorok teljes áttervezésére lehetőség lesz, és nem erőltetik a rövid átmeneti időszakban a más traktoroknál egyébként életbe lépő szigorítások azonnali bevezetését.

A szigorító intézkedések bevezetését hosszabb időre elnapoló módosító javaslatot nem fogadták el. A most Brüsszelben elért eredményekkel evidenciában tartható a gépgyártók reális és fenntartható szabályozás iránti igénye.

Ettől kezdve a törvényalkotási eljáráshoz az Európa Parlament, az Európai Unió Tanácsa és az Európai Bizottság háromoldalú egyeztetésére lesz szükség. A vitákat várhatóan 2015 decemberében zárják le, akkorra várhatók a nem közúti – off-road – erőgépek motorjaira vonatkozó újabb rendelkezések megfogalmazása. Ez annyit jelent, hogy a kertészeti és ültetvénytraktorok gyártói még három hónapig lobbyzhatnak azért, hogy elkerüljék az elkerülhetetlent: a kisebb, keskeny nyomtávú traktorok motorjainál a károsanyag-kibocsátás bonyolult, költséges csökkentését.