Kombájnfejlesztéseik egy részének gyártását az egyik fehérorosz gépgyártó vette át és folytatja, sikeres szögletes kisbálázóit saját szülőhazájában támasztották fel és gyártják újra, míg a nagy sorozatot megélt önjáró rendrevágóit nemrég az oroszok támasztották fel korszerűsítve.

A legendás E-281 C vagy későbbi nevén Maral 125 járvaszecskázók gyártását elsőként az orosz KZG Group vette át az ezredforduló környékén. Idén pedig az itthon is jól ismert és egykoron a hazai nagyüzemi mezőgazdaságban széles körben alkalmazott kelet-német betakarítógép Kínában reinkarnálódott, immár jelentősen modernizálva.

gép

Az egykori kelet-német Fortschritt E-281 C silózó újragondolásával alkottak egy kisgazdaságok számára szánt önjáró silózót – fotó: zoomlion-hm.com

A  ZOOMLION márkanév már a hazai mezőgéppiacon sem ismeretlen, hiszen két éve itthon is elérhetők a kínai Zoomlion Heavy Machinery Co., Ltd. erőgépei. Viszont a cég kínálata mezőgazdasági gépek terén saját hazájában sokkal szélesebb ettől.

Idén bővítették termékskálájukat az önjáró silózókkal, amelyben két különböző konstrukciót mutattak be. A nagyobb modell a nálunk Gomselmash FS 8060 néven elérhető silózó, ZOOMLION-színben, viszont a kisebb típus, az FL3000A a fentebb említett NDK járvasilózó feltámasztása.

gép

Silókukorica-betakarítás közben az új silózó – fotó: zoomlion-hm.com

Az egykori kelet-német Fortschritt E-281 C silózó újragondolásával alkottak kisgazdaságok számára szánt, egyszerű önjáró silózót. A kínai gazdaságok számára nem ismeretlen a típus, hiszen jelentős exportkereskedelem zajlott a kelet-német jármű- és mezőgépipar termékeiből Kína számára.

Bár a '90-es években, a vasfüggöny leomlása után a silózógyártást végző schönebecki traktorgyár önállósulva továbbfejlesztette a legendás szériát (Maral 150 és 190), de a kisszériás gyártás és az ehhez kapcsolódó előállítási költségek, illetve a magas beszerzési ár hatására csakhamar megpecsételődött a felfrissített verzió jövője.

gépAz új, hosszabb kidobó ív a gyorsító dobnak köszönhetően sokkal távolabbra dobja az aprított takarmányt – fotó: zoomlion-hm.com

A világ hetedik legnagyobb gyártójaként számon tartott kínai cég sokkal merészebben nyúlt hozzá a bázismodellhez, s bár felépítésben elrendezésben követték a konstrukciót, de kívül-belül teljesen átdolgozták, a mai igényekhez korszerűsítették a gépet.

Modernizált, tágasabb, légkondicionált vezetőfülke várja a kezelőt, ahol már számos funkciót elektrohidraulikusan, gombnyomásra aktiválhat, illetve szabályozhat. A kormányoszlop is a vezető legkényelmesebb testtartásához állítható be.

A járószerkezet hajtása is hidrosztatikus lett, így a sebességváltoztatás fokozatmentesen történhet. Teljesen új, sokkal hosszabb, 180 fokban körbeforgatható kidobó ívet kapott a silózó, és az aprított takarmány nagyobb sebességgel halad végig a terménytovábbító rendszeren, mivel gyorsító dobbal is ellátták, sőt szemroppantó berendezés is beiktatható opcióban.

A meghajtáshoz is végre a betakarítási teljesítményéhez megfelelő méretű, 330 lóerős dízel erőforrást kapott, amely a legszigorúbb emissziós erőforrásokat is teljesíti.

gép

Az alapkivitelben elérhető silókukorica-adapter régi ismerős a magyar felhasználóknak – fotó: zoomlion-hm.com

A motorral együtt új a hűtőrendszer és a levegőszűrő is. A szecskázódob átmérője, fordulatszáma, illetve a terménycsatorna szélessége és az előtömörítő, etető rendszer nem változott érdemben, a szecskahossz viszont csak háromféle fokozatban állítható 10-45 mm között, az idegen fémtárgyak ellen pedig fémdetektor nyújt biztonságot.

Alapkivitelben a régi, jól bevált motollás sorfüggetlen silókukorica-adaptert kínálják, amelyet itthon E-299 típusjelzéssel ismerünk. Külsőleg is új formatervezett burkolatot kapott, az éjszakai munkavégzéshez pedig számos kiegészítő munkalámpával látták el. Az új modellt idén nyáron mutatták be a helyi agrárseregszemlék alkalmával a nagyközönség előtt.

Apróhirdetés rovatunk járvaszecskázó kategóriájában számos Fortschritt / Maral silózó várja új gazdáját.

A Zoomlion traktorokról és a márkáról pedig ITT olvashat cikket.