Változott alvázkonstrukció, 300 mm-rel hosszabb lett a tengelytáv, új motorok és könnyebb kivitelű RT, fokozatnélküli sebességváltók kerültek a traktorokba, nagyobb teljesítményű lett a hidraulikus rendszerük új generációs fedélzeti elektronikát építenek be a növelt komfortú vezetőfülkékbe. A Xerion 3300, 3800, 4500 és 5000-es szériát váltotta fel az új Xerion 4000, 4500 és 5000-es széria. A traktorok alvázát ezután hegesztés helyett csavarozással állítják össze ezáltal az rugalmasabbá vált. Az új alváz lehetővé tette a tengelytáv meghosszabbítását, amely a Trac kivitelnél az alváz fogadófelületének a megnövelésével is járt így nagyobb méretű adapterek (pl. hígtrágya szállító) fogadására képes. Az új típus a Xerion 4000-es háromféle, a másik két típus kétféle konstrukciós felépítésben készül. Ezek a következők:

Trac – Középső fix vezetőfülkés kivitel

Trac VC – Forgatható vezetőfülkés kivitel

Saddle Trac – Elülső fix vezetőfülkés kivitel


A Xerion 4000-est mind a három kivitelben, a Xerion 4500-ast és az 5000-est csak Trac és TracVC kivitelekben gyártják. A konstrukciók függenek a beépítésre kerülő ZF sebességváltók típusától is. A traktorokba beépített új motorok a Mercedes Benz legújabb fejlesztésű OM-LA motorcsaládjából kerülnek ki. A Xerion 4000-es típusba MB OM470LA típusú 10,6 liter lökettérfogatú, elektronikus vezérlésű Common Rail befecskendezési rendszerű US TIER 4 final/EUR Stage IV levegőtisztasági normájú második generáció SCR II./AdBlue katalizátoros motor kerül beépítésre 419 LE névleges és 435 LE maximális teljesítménnyel. A másik két típusba MB OM471LA típusú, 12,8 liter lökettérfogatú az előzővel azonos felépítésű motorokat építenek be, a Xerion 4500-as típusba 479 LE névleges és 490 LE maximális teljesítménnyel, a Xerion 5000-es típusba pedig 520 LE névleges, ill. 530 LE maximális teljesítménnyel. A traktorokhoz kétféle ZF Eccom 4.5 és ZF Eccom 5.0 fokozatnélküli sebességváltó áll rendelkezésre 40 vagy 50 km/h maximális sebességgel. A ZF Eccom 4.5 változat a Trac VC típusokba szerelhető és opciósan választható még a 4000-es és az 5000 típusoknál a Trac kivitelekhez is. A ZF Eccom 5.0 hajtómű az összes Trac és a 4000-es Saddle Trac kivitelekbe szerelhető be, ill. azokhoz áll rendelkezésre. A fokozat nélküli sebességváltók elő- és hátra menetben azonos teljesítmény átvitelére alkalmasak, a ZF Eccom 4.5 mindkét haladási irányban ugyanakkora sebességgel üzemeltethető, a ZF Eccom 5.0 váltóval szerelt Xerionok rükvercben csak max. 30 km/h sebességgel haladhatnak. A hajtóművek magukba foglalják az 1000 f/min fordulatszámú TLT hajtást is, annak tengelykapcsolójával együtt.

A traktorokhoz különböző mellékhajtásokról üzemeltethető 224 l/min ill. 250 l/min szállítási teljesítményű axiáldugattyús hidraulika szivattyú áll rendelkezésre, amelyek képesek kiszolgálni a traktorok belső- és a hozzájuk kapcsolódó munkagépek külső hidraulikus köreit. A Xerion 4000-es hátsó ISO IV kategóriájú függesztő szerkezete 15.000 kg tömegű munkagépek felemelésére képes. A megerősített alváz, az öszkerékhajtású és összkerékkormányzású erősített kivitelű hidak révén az alvázak terhelhetősége is megnövekedett 17, ill. Trac verzió esetében 24 tonnára. Megnövelték a traktorok üzemanyagtartályának befogadó képességét is. A Xerion 4000-es típus alapkivitelben 740 liter gázolajat és 120 liter AdBlue folyadékot képes magával hordozni, de opcióban +190 literes kiegészítő üzemanyagtartály is kérhető hozzá. A Xerion 4500 és 5000 típusok üzemanyagtartálya alapból 930 literes az AdBlue tartályuk pedig 120 literes. Mindhárom típusnál és kivitelnél standard felszerelés a CEBIS monitor által központilag vezérelt gumiabroncs-nyomás szabályzó berendezés, amely 0,8 és 2,5 bar nyomások közé programozható be. A kétvezetékes levegőellátó rendszer kézi- vagy automatikus üzemben működtethető. Teljesítményére jellemző, hogy a Xerionok 710/75 R 42 méretű gumiabroncsait képes 11 perc alatt feltölteni levegővel. A traktorok új formatervezésű (amely összhangban van a motorburkolattal) magas komfortú, tágas vezetőfülkéit semiaktív fülkerugózással látták el, amely három – lágy, kemény és országúti – csillapítási fokozatban üzemeltethető. Új ergonómikusabb kezelőelemek és pedálok kerültek kialakításra. A vezetőfülkék felszereltsége is gazdagabb lett. A komplett fedélzeti kezelő- és ellenőrző rendszer az Easy (Efficient Agriculture System) elvárásokat követi. A CEBIS fedélzeti termináljuk ISOBUS kompatibilis, a traktor vezérlése CMOTION egykezes kezelőpulton keresztül végezhető. A fülke elektronikus kiépítettsége lehetővé teszi a Telmatics, TONI és ICT informatikai rendszerek fogadását, a műholdas nyomonkövetést és a teljes kommunikációt a kapcsolt munkagépekkel. A traktorok sokoldalúsága lehetővé teszi a használatukat, a nehéz talapművelési munkáktól, a felszíni és szállítási munkákig, valamint a silótaposásig ill. erdészeti és kommunális feladatok ellátására.

Az új Claas Xerion szisztemtraktor-család
főbb műszaki jellemzői

 

Jellemzők

Xerion

4000

Xerion

4500

Xerion

5000

Konstrukciós kivitel

Trac, TracVC

SaddleTrac

Trac

TracVC

Trac

TracVC

Motor:

 

 

 

- típusa

Mercedes Benz

Mercedes Benz

Mercedes Benz

- lökettérfogata

OM 470LA

OM 471 LA

OM 471 LA

- névl.teljesítménye

308 kW/419 LE

352 kW/479 LE

382 kW/520 LE

- max. teljesítménye

320 kW/435 LE

3600 kW/490 LE

390 kW/530 LE

- max. nyomatéka

2100 Nm

2300 Nm

2450 Nm

Fokozat nélküli sebességváltók

 

 

 

- ZF Eccom 4.5 (40/50 km/h)

Trac VC

Trac opció

Tra VC

Trac VC

Trac opció

- ZF Eccom 5.0 (40/50 km/h)

Trac

Saddle Trac

Trac

Trac/max 40 km/h)

Hidraulika szivattyú teljesítménye

224/250 lit/min

224 lit/min

224 lit/min

Üzemanyag/Ad Blue tartálytérfogat 740+190/120 lit  930/120 lit  930/120 lit

Dr. Hajdú József