A Syngenta a világ második legnagyobb növényvédőszer-gyártója és -forgalmazója, míg a vetőmagpiacon az előkelő harmadik helyet birtokolja. Ebben az összefüggésben különösen fontos, hogy ez a nagyvállalat már évtizedek óta túllépett a kutatás–fejlesztés–termék-előállítás–termékeladás üzleti modellen, s felelősséggel tekint mind globálisan, mind hazánkban a fenntartható mezőgazdaság kihívásaira. Ennek a felelősségvállalásnak és tenni akarásnak aktuális megnyilvánulása volt a fenntarthatósági fórum is.

A meghívottakat Matthew Pickard, a Syngenta Kft. ügyvezetője köszöntötte, aki röviden ismertette a programot. A szervezők már előre jelezték, hogy a résztvevőktől aktív közreműködést várnak, a rendezvény harmadik szakaszában konkrét javaslatokat kérnek a „World café” keretében.

Syngenta

Matthew Pickard, a Syngenta Kft. ügyvezetője – fotó: Syngenta

A Syngenta több mint 90 országban van jelen, 28 000 munkatársat foglalkoztat, és nagyságrendileg 1,3 milliárd USD-t fordít kutatásra, fejlesztésre (pl. növényvédőszer-kutatás, vetőmag-előállítás, biotechnológiai kutatások). Magyarországon is jelen van a fejlesztés, így kutató állomásuk működik Gödöllőn, Karcagon és Ócsán. A Syngenta legnagyobb európai vetőmagüzeme Mezőtúron található.

A gyakorlatba átültethető eredményeket a dióskáli Interra farmon jelenítik meg, amely így a fenntartható gazdálkodás gyakorlati bemutatóhelye lett, s nyitott a termelők és más érdeklődők előtt is. A globális fenntarthatósági vezető videóüzenetben köszöntötte a rendezvény résztvevőit.

Syngenta

Meghatározásra kerültek a felelős és fenntartható mezőgazdaság alapelvei – fotó: Syngenta

A Syngenta az elmúlt évben 90 országban, köztük Magyarországon is 150 érintetti fórumot szervezett, amelynek eredményeként meghatározták a felelős és fenntartható mezőgazdaság alapelveit:

• A fenntarthatóság közös ügy, közös feladat, ezért a közös értékek mentén való együttműködést támogatják, s ezt kommunikálják.
• A biztonságos és tápláló élelmiszer alapvető fontosságú.
• Az éghajlatváltozáshoz alkalmazkodó mezőgazdaságra van szükség, s ennek keretében a talaj egészségi állapotát, termőképességét helyre kell állítani.
• A mezőgazdaságnak mind a termékeivel, mind a termelési módszerével az emberi egészséget és a jólétet kell támogatnia.
• A természeti értékek védelme elsődleges fontosságú.

Syngenta

A fórum célja az volt, hogy segítse a Syngenta új fejlesztési irányának kialakítását – fotó: Syngenta

Az eddigi munka eredményei és az érintettek visszajelzései alapján a cég arra az álláspontra jutott, hogy a mezőgazdaságban fel kell gyorsítani az innovációt, s ennek 3 fő területét jelölte ki:

• a társadalom és a természet vezérelte innováció,
• a lehető legkisebb környezeti és természeti hatással védik a haszonnövényeket,
• befektetéseiknél a termelők és a természet érdekeit tartják szem előtt.

Ezek voltak azok a témák, amelyekhez kapcsolódóan konkrét javaslatot vártak a szervezők. A résztvevők három csoportban, forgószínpad-szerűen a csoportok egymást váltva mondták el véleményüket, javaslataikat. Ezek röviden összefoglalva a következők:

drón

A mezőgazdaságban fel kell gyorsítani az innovációt – fotó: Shutterstock

1. Társadalom és környezet vezérelte innováció
A fogyasztó és a cég az élelmiszerlánc és így a kommunikációs lánc két végén foglalnak helyet, nincs kapcsolat köztük, így ha a vállalat kommunikálni akar a fogyasztóval, akkor be kell vonnia a vele közvetlen kapcsolatban álló szereplőket (pl. élelmiszer-feldolgozók, kereskedők, kistermelők, vendéglátósok) és a többi szektor – civilek, oktatás, kutatás, stb. – szereplőit is, és segíteni őket, hogy minél több és hitelesebb információt tudjanak adni a fogyasztóknak arról, hogy az egyes termékek mit tartalmaznak, mennyire biztonságosak stb.

Innovatív és jövőbe tekintő vállalatként érdemes együttműködést kialakítani ígéretes és fenntartható mezőgazdasági területen induló vagy már működő start-up cégekkel.

2. Növényvédelem a lehető legkisebb környezeti és természeti hatással
Két fő terület, ahol a Syngentának szerepet kell vállalnia: 
• Tájékoztatás, informálás (pl. termelők hatékony, proaktív informálása a termékekről, elérhető és környezetkímélő technológiákról, több, szektorközi partnerség kialakítása ezen a területen stb.)
• Komplett technológiát, átfogó megoldásokat kell nyújtani a termelőknek (pl. precíziós gazdálkodást segítő technológiák és megoldások, talajvédelmi /forgatás nélküli technológiák további vizsgálata stb.)

3. Termelők és a környezet (természet)
A cég üzleti teljesítménymutatóinak átalakítása a fenntarthatósági stratégiával összhangban, invesztálni kell olyan, hosszú távon megtérülő programokba, amelyek a környezeti hatásokat csökkentik, illetve pozitív társadalmi hatást eredményeznek. Vízmonitoring, talajmonitoring, terményekben és élelmiszerekben szermaradék-monitoring elősegítése, együttműködve a hatóságokkal, más vállalatokkal és civil szervezetekkel, akár állampolgárok bevonásával is.

A jó hangulatú és szakmailag értékes fórum során számos ötlet és javaslat született, amelyeket következő lépésként a vállalat megvizsgál, és lehetőségei szerint hazai fenntarthatósági tevékenységébe beépít. A fórum összefoglalóját honlapjukon is közzéteszik.