Ki ne ismerné a GAZ autógyárat (Gorkij Avtomobil Zavod), amelyhez a Volga és Csajka személyautók is kapcsolódtak, nemcsak a katonai és polgári teherautók, autóbuszok és motorok, bár a termelés 58%-a a haszongépjármű-kínálatot képviselte. A központ ma is az oroszországi Nizhny Novgorodban van, a profil továbbra is a könnyű és közepes tehergépkocsikból, városi mini- és midibuszokból áll.

autó

fotó: www.gazglobal.com

Népszerű volt idehaza is

A GAZ GAZelle kapcsolható, 4x4-es meghajtású, könnyű, 3,5 tonna össztömegű terepes tehergépkocsik első modelljei 1994-ben érkeztek Magyarországra. A kedvező ár, a robusztus konstrukció és kiváló terepjáró-képesség hamar meghozta a népszerűséget a gazdálkodók, méhészek, erdészetek, de közműszolgáltatók körében. Így volt ez egészen 2013-ig, amikor bemutatták az első Cummins motoros, Euro 5-ös normának megfelelő változatot, de az már nem került forgalomba nálunk, s ezzel megszűnt a magyarországi forgalmazás is.

Ettől függetlenül a GAZ cég ma is él, fejlődik, 2018 óta vannak Euro 6d emissziós besorolású motorjaik is néhány típushoz. A Sadko NEXT modell első európai premierje az IAA 2018 kiállításon volt – mégsem tért vissza a magyar piacra.

Ezzel szemben a világ sok más pontján, például Ausztráliában is van iránta érdeklődés, sőt 2021 novemberében a GAZ Group aláírta a kereskedői megállapodást is a Brisbane-i székhelyű, AAV 4X4 (Australian Adventure Vehicles) családi vállalkozással. Természetesen előtte a gépkocsit be kellett vizsgálni a homologizációhoz, a forgalmazáshoz és forgalomba helyezéshez. Ausztráliában ma is elegendő az Euro 5-ös emissziós besorolás a gyártók részéről, ettől függetlenül számos cég ide is már Euro 6-os motorokkal szállít.

GAZ terepjáró

Leonyid Dolgov, a GAZ Group exportigazgatója (balról) és Brett Bolton, az AAV 4x4 ügyvezetője (jobbról) – fotó: www.gazglobal.com

Újabb piacon

Tavaly novembertől a GAZ-csoport megkezdte a Sadko NEXT modelljének értékesítését Ausztráliában, ott, ahol addig legfeljebb az interneten vagy szaklapokban találkozhattak ezzel a gépkocsival, és ez az első, az ausztrál piacon elérhető termékük.

A Sadko NEXT – az ausztrál piacon Trackmaster néven forgalmazzák – egy vérbeli terepes, 4x4-es teherautó, elsősorban szerelő-karbantartó cégekre, bányavállalatokra, vízügyi szakemberekre és közműszolgáltatókra, erdőtűzoltókra gondoltak mint lehetséges vevőkör, de nem kizárt a kutatók, túrázók számára lakóautó-jellegű felépítménnyel ellátott változatok sem. 3 személyes rövid fülkével és 4 ajtós, 7 személyes duplafülkével egyaránt kapható. A felépítményhossz mindkettőnél azonos, a különbség a 3770 és 4515 mm-es tengelytávban van.

Az értékesítést és szervizelést az AAV 4x4 ausztrál karosszériaépítővel és terepjáró járművek kereskedőjével közösen végzik.

A Trackmaster a GAZ ikonikus terepjáró teherautójának új generációját képviseli, amely odahaza, Szibériában már bizonyított, magas szintű kényelemmel, funkcionalitással és modern műszaki megoldásokkal ötvözve. A mostoha terepen való haladást a nagy csavarószilárdságú alváz, nagy hasmagasság, állandó összkerékmeghajtás, osztómű, a zárható differenciálművek és széria-abroncsnyomásszabályozó rendszer biztosítja.

A járművet az ausztrál tervezési szabályoknak való megfelelés szempontjából tanúsították és tesztelték, ami nagyon hasonló az európai uniós tanúsítási szabványokhoz. Emellett az AAV 4x4 magát az új járművet is tesztelte, hogy ellenőrizze az elektromos berendezések, a biztonsági övek, az ABS és más egységek megbízhatóságát mind megrakott, mind üres járművön.

Távoli elődjének leginkább a GAZ-63-as tekinthető, de köztudott, hogy az ilyen és hasonló polgári célú volt szovjet és mai orosz járművek azért több-kevesebb katonai célú fejlesztéssel is rendelkeznek.

GAZ-63, a távoli előd

GAZ-63, a távoli előd – fotó: Wikimedia Commons, ShinePhantom

GAZ terepjáró új modellje

GAZ Sadko NEXT, a katonai fejlesztés lépten-nyomon sejthető – fotó: www.gazglobal.com

Brett Bolton, az AAV 4x4 ügyvezető igazgatója:

„Brisbane-ben, Ausztrália keleti partvidékén található a székhelyünk, amely természetéből és éghajlatából adódóan a 4x4 fővárosának is nevezhető. Oroszország is közismert kihívást jelentő út- és terepviszonyairól, ezért a hazai piacra tervezett járműveik igazán jó tulajdonságokat mutatnak ebben a környezetben. A GAZ Trackmaster igazán jó alapfelszereltséggel, masszív felfüggesztéssel és nagy kerekekkel rendelkezik. Az új jármű első célközönsége az utazást, felfedező túrázást kedvelők, de természetesen szeretnénk áttérni az állami megrendelésekre, és megismertetni a GAZ járműveket a nagyobb vállalati ügyfelekkel is. Tudjuk, időbe telik, amíg egy új terméket jól elfogad a piac, és az emberek felfedezik azok előnyeit. De már most is nagyon jó visszajelzéseket kapunk az ügyfeleinktől. Más ausztrál karosszériaépítők is érdeklődnek a GAZ teherautók iránt."

Leonid Dolgov, a GAZ Csoport exportigazgatója:

„A Sadko NEXT egyedülálló terepjáró teljesítménye garantálja a típus sikerét Ausztráliában, ahol a terepjárók számos régióban népszerűek. Az AAV 4x4-gyel való partnerségünk – amely évek óta a 4x4-es járművek népszerűsítésére összpontosít Ausztráliában. és mindent tud a terepjárókról – segíteni fog a márka népszerűsítésében e távoli piacon. Terepjáró teherautónk érdekes termék lesz a magánvásárlók, valamint a vállalkozások, önkormányzati szervezetek és mentőszolgálatok számára. A Sadko NEXT már a világ különböző távoli régióiba is eljutott, ahol árvizek és földcsuszamlások után, dzsungelben és hegyvidéken egyaránt használják mentésére. A jármű a legnehezebb körülmények között is képes terheket és embereket szállítani."

A teherbírása (fülkés alváz) akár 3 tonna, és akár 2,56 tonna össztömegű pótkocsit vontathat. A rendkívül rugalmas YMZ-534 dízelmotor nagy forgatónyomatékkal rendelkezik, minimális sebességgel történő haladás közben is. A motor maximális teljesítménye 149 lóerő, a maximális forgatónyomatéka 490 Nm.

A kormánymű és a vékony laprugókkal szerelt új első felfüggesztés jó visszajelzést, komfortos vezethetőséget és stabilitást biztosít. A teljesen sűrített levegős fékrendszer off-road ABS-szel szerelt, a fékerő precízen adagolható. A kompresszor kapacitásának köszönhetően a rendszer még kisebb szivárgások esetén is működőképes marad, sőt a sűrített levegő felhasználható a különböző eszközök működtetéséhez, a fokozatmentes és menet közben is működő gumiabroncsnyomás-szabályozáshoz, valamint a pótkocsi fékrendszerének működtetéséhez is.

A Sadko NEXT tágas fülkével rendelkezik, anatómiai rugózott vezetőüléssel, amely a súlytól függően állítható, elektromos ablakokkal és fűthető tükrökkel, amelyek a szériafelszereltség részét képezik.

GAZ terepes teherautó

GAZ terepjáró teszt

A forgalmazás előtt kemény teszteken kellett átmenni – fotók: www.aav4x4.com.au

Főbb műszaki jellemzők

A GAZ Sadko NEXT / Trackmaster megengedett össztömege 7450 kg. A fülkés alváz teljes hossza 6540 és 7290 mm, a maximális felépítményhossz egyaránt 3565 mm, az alvázterhelhetőség 2950 és 2770 kg. Szélessége 2335 mm tükrök nélkül, magassága a fülke tetejéig 2600 mm. Az első túlnyúlás 1220, a hátsó 1550 mm.

Az első terepszög 45, míg a hátsó 35 fok, szabad magassága 315 milliméter. A gázlóképesség 1,2 méter, maximum 31°-os (60%) emelkedőre képes felkapaszkodni. A lépcsőmászó képesség 40 cm, az árokáthidaló képesség 70 cm. A maximális gumiabroncs-átmérő 42 coll, 18 collos acélfelniken, az elektromos rendszer 12 voltos. Az üzemanyagtartály 2 x 95 liter.

Motorja YMZ-534 típusú, 4433 köbcentiméteres, soros, 4 hengeres, közös nyomócsöves, Euro 5-ös (EGR, DOC+DPF), teljesítménye 149 lóerő, 2300-as fordulaton, forgatónyomatéka 490 newtonméter, 1200-2100 fordulat/perc tartományban. A turbófeltöltő fix geometriás, megkerülő szelepes.

A sebességváltó 5+1 fokozatú, kézi kapcsolású, az 1. fokozat kivételével szinkronizált és opcióban mellékhajtással, de Allison automata váltó szintén rendlehető. Az osztómű kétfokozatú, 1:0; 1,982 áttétellel, a tengelyáttétel 5,125:1, szériában elektropneumatikus működtetésű, tengely- és központi differenciálzárakkal. A maximális sebesség közúton 110 km/ó.

Duplafülkés terepjáró

Trackmaster, a duplafülkés változat – fotó: www.aav4x4.com.au

Szöveg és fotók: GAZ Group in Australia (gazglobal.com); www.aav4x4.com.au