A Zetor traktor 70 éves évfordulója kapcsán az ugyancsak jubileumát ünneplő Super traktorokra emlékeztünk korábban, ez alkalommal pedig az UR-I traktorcsalád történetét idézzük fel.

1957-ben a Brnói ZKL gyár, hogy a Zetor 25 és Zetor Super szériákat egy új, egységes, több teljesítménylépcsős traktorcsaláddal váltsa fel, egyszerűsítve ezzel a gyártástechnológiát, a fejlesztésnél szem előtt tartotta a nagy arányú alkatrészközösséget és azt, hogy itt is többféle felszereltséggel szolgálják ki a speciális igényeket.

zetor

A háromtagú önhordó vázú traktorcsaládot végül 1960-ban mutatták be a nagyközönségnek – fotó: zetor.com

A háromtagú önhordó vázú traktorcsaládot végül 1960-ban mutatták be a nagyközönségnek. Az Ur-I (Unified Range) 2011/3011/4011 típusjelzésű tagokból álló sorozat kettő-, három- és négyhengeres, 25, 35 és 45 LE teljesítményű Zetor motorokkal készült. Az erőátvitelről 10/2 fokozatú mechanikus működésű szorzórendszerű sebességváltó gondoskodott.

zetor


A traktor szerkezeti metszete – fotó: zetor.com

A traktor kormányzása mechanikus csavarmenetes vezérlésű volt, a kettős működésű hátsó hidraulika hárompontemelő berendezés működéséhez pedig a sebességváltóműről hajtott fogaskerék-szivattyú biztosította az olajnyomást. A traktorokat külön rendelésre szerelték fel vezetőfülkével, de ugyancsak külön kívánságra a merev mellső tengely helyett rugózott kivitelű változatot építettek be.

zetorA traktorokat külön rendelésre szerelték fel vezetőfülkével – fotó: zetor.com

A fentebb említett hidraulika hárompontfüggesztő berendezés is külön opciós tétel volt. A bemutatkozást követő első két évben csak a belföldi igényeket látták el elsődlegesen, 1962-ben kezdődött meg az exportot is kielégítő kapacitású sorozatgyártás, többek között hazánkba is ekkor érkezett az első nagyobb, 1000 db-os szállítmány. Az új traktorcsalád számtalan variációval bővült, megjelent a sorközművelésre kialakított kivitel, a fél- és teljes lánctalpas járószerkezetű változat.

zetor

1966-ban egy új, továbbfejlesztett változattal egészítették ki a meglévő háromtagú családot – fotó: zetor.com

Elkészült  a segédmellsőkerék-hajtású, a keskeny ültetvények művelésére kialakított és a gyümölcsösökbe szánt alacsony hasmagasságú kivitel is. 1966-ban az eddig szerzett felhasználói tapasztalatok alapján – a következő generáció előhírnökeként – egy új, továbbfejlesztett változattal egészítették ki a meglévő háromtagú családot. Az VIII. Brnói Nemzetközi Vásáron debütált 5511 jelzésű típus már teljesen új alvázat, fékrendszert, kuplungszerkezetet és új formatervezésű orrészt kapott.

zetor

A traktorgyár a meglévő régi típusokat is hozzáfrissítette az új 5511-hez – fotó: zetor.com

Mivel az 5511 kedvező fogadtatása messze felülmúlta a korábbi háromtagú család többi típusának sikereit, ezért a traktorgyár a meglévő régi típusokat is hozzáfrissítette az új 5511-hez. Az 5-ös széria teljesen új, kategóriájában talán az egyik legtágasabb, kiváló kilátást biztosító, ROPS biztonsági védőkeretes vezetőfülkét kapott, melyben szervokormányzás és új légrugós, szabályozható vezetőülés fokozta a kényelmet.

zetor

Az 5-ös sorozat segédmellsőkerék-hajtású változata – fotó: zetor.com

Hazánkban a legelterjedtebb az új vezetőfülkével szerelt 5611-es altípus volt, melyből 1975-ig közel háromezer darab állt munkába. A hetvenes években a traktorteljesítmények rohamos növelésének igényét követve, a teljesítménylépcső felső határát kitolva 1972-ben felfrissítették az igen nagyra bővült traktorcsaládot.

zetorA hazánkban is népszerű Zetor-5611 traktor – fotó: zetor.com

Elmaradtak a kéthengeres modellek, és csak három- és négyhengeres dízelmotorok kerültek már alkalmazásra, növelt hengerűrtartalommal, 45/55/65 LE teljesítményelosztásban. A tíztagúra szűkített 7-es UR-I sorozat (4700/5700/6700) erősebb öntöttvas első és hátsó futóműveket és jelentősen modernizált, ergonomikus vezetőfülkét és kezelőegységeket kapott.

zetorA 7-es sorozat egyik tagja, a Zetor-5718 – fotó: zetor.com

Szinte minden ponton erősítések történtek a konstrukción, és olyan kiegészítők növelték a biztonságot, mint a rugózott mellső híd, illetve a növelt üzemi tömeg és a pótsúlyozás szélesebb lehetősége. A Zetor Crystal traktorcsalád belépésével 1977-től leszűkítették és korszerűsítették a meglévő UR I. kínálatot, és az új generációs 9-es típusjelölésű erőgépek (4911/4945/5911/5945/6911/6945) már a UR II. családnál bevezetett vezetőfülkével is kérhetőek voltak.

zetor

Az 1977-ben bemutatkozott 9-es sorozat egyik tagja, a Zetor-6911 – fotó: zetor.com

A gyártó egyre jobban törekedett a meglévő középnehéz univerzális kategóriával való egységesítésre, ez mind a traktorok külső jegyeiben, mind pedig az alkatrészek közösségében észrevehető volt. A 9-es sorozat hazánkban legnagyobb darabszámban alkalmazott változata az 5911 típus volt. Motorja Z4901 típusú, 55 LE teljesítményű, 4 hengeres, vízhűtéses dízelerőforrás volt.

zetorA 6911-es fülke nélküli kivitelben – fotó: zetor.com

Kéttárcsás száraz tengelykapcsolón jutott el a nyomaték a jól bevált, mechanikus működésű ferdefogazású fogaskerekekkel szerelt, szorzó rendszerű sebességváltóhoz, mely terhelés alatt kapcsolható nyomatéknövelővel rendelkezett. A traktor kormányzása szervorendszerű volt, a hidraulikaemelő berendezést itt is a hajtóműházba épített fogaskerék-szivattyú látta el olajjal.

1982-től, a következő generáció megjelenésével a teljesítménylépcső mellett már a típusjelzés is beépült az UR-II (Zetor Crystal) típussorába, így alkotva egy széles, egységes kínálatot.

zetor

1982-től új típusjelzésekkel és új fényezéssel ment tovább az UR-I sorozat – fotó: zetor.com

Az 5000/6000/7000 jelzésű, majd 1984-től 5200/6200/7200 típussorozatú, három-, illetve négyhengeres Zetor motorral szerelt modellek a következő évtizedben alig változtak konstrukcióban. 1982-től a rendszerváltásig terjedő időszakban közel 1400 darab új Zetor UR-I traktor állt munkába a magyar mezőgazdasági üzemekben. A csehszlovák egység felbomlása után megváltoztak a széria típusjelzései.

Zetor-7245 Horal – a hegyi változat – fotó: zetor.com

1997-ben jelentős modellfrissítésen esett át a gyár teljes kínálata, így az UR-I traktorcsalád tagjai is. Az új típusskála a 4321/4341, 5321/5341, 6321/6341, 7321/7341 modellekből állt, és a legkisebb modellt is négyhengeres, 60 LE teljesítményű erőforrással szerelték, míg a nagyobb testvérei 64, 70, 80 lóerős dízelmotorokkal kerültek piacra.

A legnagyobb változás többek között a külső formát és az ergonómiát érintette, hiszen az időközben belépő UR- III széria második generációjának nagy üvegfelületű, kényelmes vezetőfülkéjével szerelték az új modelleket, a kor követelményeinek megfelelő kezelőelemekkel és vezetőüléssel ellátva.

1997-től hatalmasat változott az UR-I széria – fotó: zetor.com

Új dizájnt hozott a kerekített formatervezett motorháztető is. A mellső hajtott hidakat sokkal korszerűbb olasz gyártmányúak váltották fel. Az új UR-I traktorok a megváltozott piaci helyzetben az egyszerű felépítés, a könnyű kezelhetőség, a takarékos üzem és az elérhető ár ötvözetét kínálták a kisebb területen gazdálkodók számára az ezredforduló után.