Igaz, egy-két személyautó-gyártó is készített úszóképes gépkocsit, de ezek csak egyedi koncepció-járművek lettek. A most bemutatott két jármű szinte ugyanolyan fürge vízen is, mint szárazföldön, ami szintén egy történelmi előrelépés műszakilag. A jogosítvány itt már önmagában nem elég, kell egy kishajóvezetői engedély is!

Terraquad ATV

Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy akár egy James Bond-filmben is megállná a helyét a következő kétéltű gépezet. Utoljára egy Solo nevű hatkerekű rendelkezett hasonló tulajdonságokkal – szintén angol gyártmány volt az 1970-es évek második felében –, de annak maximális sebessége csak egy kerti traktoréval vetekedett még szárazföldön is, vízen pedig inkább egy tempós evezőshöz volt hasonló.

A Terraquad azonban már 80 km/órára képes szárazon, vízen 72 km/ó a csúcs. A megállásról elöl-hátul tárcsafékek gondoskodnak.

A szárazföld-víz közti átállás legfeljebb 5 másodpercet vesz igénybe. Ehhez azonban ki kellett fejleszteni egy speciális csuklós szerkezetet, amivel a kerekeket fel-le lehet hajtani gombnyomásra, de a legnagyobb kihívást az első kormányzott kerekek jelentették. A szárazföldi hajtás a megszokott módon történik, csak a hátsó kerekeket hajtja a 140 lóerős, 4 hengeres, benzines motor, míg vízen a jetskiből átvett vízsugárhajtómű viszi a járművet.

A kormánymű bár fogasléces, a kormány a motorkerékpárokéval teljesen azonos, de vízen egy hátsó kormánylapát mozdul el. A kerekek egyébként változatlanul tekercsrugós, független felfüggesztésűek. Elöl 25 x 8-12, míg hátul 25 x 10-12 méretű abroncsokkal szerelt, üzemanyagtartálya 56,5 literes.

A kétszemélyes quad 3560 mm hosszú, 1600 mm széles és 2120 mm magas a védőkerettel együtt, tengelytávja 2090 mm. A nyomtáv elöl-hátul 1410 mm. Önsúlya 685 kg, megengedett össztömege 810 kg. Ez papíron mindössze 125 kilogramm terhelhetőséget jelent, bár a gyári adatlapból nem derült ki, hogy a „szabvány" 75 kilogrammos vezetővel adták-e meg az önsúlyt vagy sem, hiszen két átlagos emberre nyugodtan számolhatunk 2 x 80-90 kilogrammot is!

A quad egyaránt rendelkezik EU-szabványos közúti és kishajókra érvényes világítóberendezésekkel, itt szintén egyetlen gombnyomásra válthatunk a kettő közt.

kétéltű quad

quad

Szárazon és vízen, szinte azonos tempóval

kétéltű quad

Ha nem elég a gázlómélység, jöhet a motorcsónak-üzemmód

Humdinga

Ez az érdekes kétéltű már akár 9 személy szállításra is alkalmas, és teherbírása eléri az 1 tonnát. A könnyebb terep/közút-víz közötti átálláshoz itt is elegendő 5 másodperc, gombnyomásra. Igaz, előbb be kell hajtani ezzel is a vízbe, amíg elkezd úszni a jármű teste.

Hossza 7012 mm, szélessége 2304 mm tükrökkel, magassága kerekeken a szélvédő tetejéig mérve 2440 mm, de opcióban ponyvázható tetővel vagy levehető szilárd tetővel is felszerelhető, aktuális vagy leendő alkalmazástól függően. A tengelytávja 3940 mm, a nyomtáv elöl-hátul 1922 mm, szabad magassága 245 mm. A terepszög elöl 25°; hátul 20°. Önsúlya eléri a 3 tonnát, megengedett össztömege 4 tonna. A felfüggesztés szintén elöl-hátul független lengőkaros és tekercsrugós, lengéscsillapítós. A fékrendszer itt is elöl-hátul hidraulikus, tárcsafékes.

kétéltű

kétéltű

kétéltű

Belvárosban, folyón vagy tengeren, de egy terepes pick-upot is kiválthat

A jármű valójában ugyanúgy vezethető, mint egy személyautó vagy pick-up, de közúton és terepen oda kell figyelni a viszonylag magas súlypontra. A végsebesség aszfalton kb. 130 km/óra, az autópályát sem kell mellőzni, vízen legalább 50 km/óra a végsebesség, természetesen időjárástól, széltől, hullámzástól függően.

A hajtáslánc egy igazi csemege: V8-as, 370 lóerős Mercury turbódízelmotor, vizes intercoolerrel, farmotoros beépítéssel, míg a kerekeket hajtó automata váltó és osztómű az első kerekek mögött van, sőt kapcsolhatunk csak hátsó és 4x4-es meghajtás között! A kétoldali, védetten elhelyezett hajócsavarok csak a sebességváltó üres állásában kapcsolhatók, mellékhajtáson keresztül.

A jármű vezetője középen ül – akárcsak a hajókon –, így a bal- vagy jobbkormányos közlekedés sem okoz problémát. Az üzemanyagtartály bár 166 literes, sajnos hamar kiürülhet: közúton minimum 240, vízen 160 km-re elegendő, de ez nagyban függ a sebességtől és időjárástól is.

A világítási rendszer ugyancsak gombnyomásra átváltható a közúti vagy vízi közlekedésnek megfelelően. A gépkocsirendszám jól mutatja, hogy Angliában milyen rugalmas az üzembe helyezhetősége.

A teljes hajtáslánc

Az ilyen újdonságokat természetesen nem árt továbbgondolni, bár nem valószínű az agrárcélú alkalmazás, ellenben kutatók, mentőcsapatok, vízügyi és árvízvédelmi szakemberek, halőrök, vadászok – még árvízi vadmentéshez is – számára ideális lehet. Nem kell terepjáróval csónakot szállítani.

Forrás: www.gibbsamphibians.com