A gyűjtő-, átrakókocsik mint a gabonabetakarítás elengedhetetlen szállítóeszközei először a nagy amerikai termőterületeken jelentek meg, kb. három-négy évtizede. Ott ma már az aratási munkák létfontosságú eszközei, hiszen a mai kombájnkapacitások már megkövetelik a folyamatos kiszolgálást.

Az elmúlt egy évtizedben Európában is egyre jobban terjednek ezek a pótkocsik, számos gyártó bővítette az elmúlt 10-15 évben kínálatát ilyen eszközökkel a kontinensen.

gép

Ma már Európában és hazánkban is egyre több átrakókocsi áll munkába – fotó: Agroinform.hu

A nyári betakarítási szezon közeledtével a szállítási feladatok kapcsán előtérbe kerülnek a pótkocsik. Hazánkban döntő részben a mezőgazdasági szállításban kéttengelyes, forgózsámolyos kivitelű modelleket használnak a gazdaságok.

A német OEHLER pótkocsik már 16 éve meghatározó piaci szereplői a hazai pótkocsikínálatnak, a ZDK-sorozatú kéttengelyes forgózsámolyos kormányzású, három irányba billenthető felépítményes pótkocsik igen népszerűek az OEHLER modellek között.

Riportunkban egy olyan gazdaságban érdeklődtünk a ZDK kocsikkal szerzett eddigi tapasztalatokról, ahol négy ilyen jármű is segíti az anyagmozgatási munkákat már két éve.

gép

Szerelvénybe kapcsolva CLAAS AXION 850 traktorok vontatják a gazdaságban – fotó: Szűcs Zoltán

Robusztus munkagépek, kíváncsi tekintetek és a talajművelés mesteri szintű bemutatása jellemezte a BEDNAR cég jubileumi rendezvényét. A bemutató helyszíne természetesen Csehország, egészen pontosan a Sloveč mezőgazdasági üzem mellett található óriási szántóföld volt, hiszen ekkora mennyiségű munkagép bemutatójához már szükség van a többhektáros területre.

A jubileumi rendezvényen összesen 2098 regisztrált látogató vett részt, akik többsége már a reggeli órákban megérkezett, hiszen a gépkapcsolatok már ilyenkor is megtekinthetőek, ráadásul technológiai sorrendbe állítva, de egyelőre még álló helyzetükben.

gép

A gépek keményen dolgoztak a felázott talajon – fotó: Agroinform.hu

Megfigyelhető, hogy a használt eszközök újraértékesítésre való felkészítése egyre kevésbé szól a beltartalomról, a hangsúly inkább a látható vagy látványos dolgokra helyeződik, mint például az üzemóra vonzóbbá tételére.

Az elmúlt években számos cikket olvashatott már az autókereskedelemben tapasztalható kilométerszámláló-manipulálásokról, azaz a vásárlók megtévesztéséről. Sajnos az agráriumba is begyűrűzött a csalás e formája.

képAz AXIÁL Kft. GÉPINFÓ szolgáltatása információkat szolgáltat a cég látókörébe került gépekről – kép: Axiál Kft.