A japán bor külföldi értékesítésének esélyei egyre nőnek – mondja a Chateau Mercian elnöke, Teruyuki Daino, és a számok alátámasztják állítását. Amíg 2016-ban 164 millió jen értékű bort exportált a szigetország, tavaly már 493 millió jenre ugrott a bevétel. Ebből Hongkong 61 százalékkal a második legnagyobb vevő, Indonézia pedig 13 százalékkal részesedett a tokiói mezőgazdasági tárca adatai szerint. A Chateau Mercian legnagyobb vevői Hongkong, az USA, valamint Szingapúr – írja a Syngenta blog.

A Tokiótól és Jokohamától nyugatra elterülő Jamanasi kormányzóságban a szelídebb emelkedésű hegyoldalakon már hagyománya van a borszőlőnek – Teruyuki Daino például a Pinot Noirt preferálja. „Jóllehet európai fajtákat használunk – chardonnay, merlot, cabernet sauvignon –, a boraink íze eltér az európaiaktól, az eltérő technológia és a terroir révén” – mondja, hozzátéve, hogy a tavalyi 468 ezer palackkal szemben tíz év múlva kétszer annyit kíván piacra dobni. És fel akarja venni a harcot az európai borokkal.

bor

A kereskedelmi megállapodás lehetővé teszi az európai borászok számára, hogy visszanyerjék a japán piaci részesedésüket – fotó: Shutterstock

Jelenleg az Európából származó borokra kivetett vám literenként 182 jen (456 forint), de ha életbe lép az EU és Japán közti kereskedelmi megállapodás, az import olcsóbbá válik. A kereskedelmi megállapodás lehetővé teszi az európai borászok számára, hogy visszanyerjék a japán piaci részesedésüket, amit az elmúlt években Chile szerzett meg.

Japán 2007-től 2017-re megötszörözte chilei borvásárlását, ami tavaly 55,519 millió literre emelkedett. Ugyanebben az időszakban a Franciaországból származó behozatal 13 százalékkal 45,523 millió literre csökkent.