A kőszegi Mol benzinkút Facebook oldalán a következő információk jelentek meg:

"Kisnyomású kútoszlopainkon az engedélyezett maximális tankolási mennyiség napi 50 liter. Nagynyomású kútoszlopunkon a magyar rendszámú 3,5 - 7,5 t össztömegű, valamint a mezőgazdasági erőgépek továbbra is mennyiségű limit nélkül, hatósági áron vásárolhatnak. Edényzetbe, kannába történő tankolás esetén a PIACI ár érvényes."

Ennek megfelelően, ha valaki járműbe és külön edénybe is szeretne tankolni, a kettőt egymástól elkülönítve kell intézni, előbb a járműbe való tankolást már rendezni szükséges a pénztárnál. Ha nem különítik el a két tranzakciót, akkor a járműbe tankolt mennyiséget is piaci áron kell kifizetni.

A Telex azt írja, hogy több Mol benzinkút közösségi oldalán is hasonló információk jelentek meg.

Péntektől tehát a Mol kútjain csak piaci áron adnak kannába üzemanyagot, hatósági áron pedig legfeljebb 50 liter tankolható az autóba a jelenlegi információk szerint.

A mai naptól érvényben lévő piaci átlagárak:

  • 95-ös benzin: 778,9 Ft/liter
  • gázolaj: 832,9 Ft/liter

Frissítés:

A Mol hivatalosan is bejelentette, hogy maximum 50 liter tankolható hatósági áron a töltőállomásain. A döntést a vásárlók kiszolgálásának biztosításával és a töltőállomások zavartalan működésével indokolja. Eddig 100 liter volt a maximum.

A vállalat az MTI kérdésére közölte: a limitet aszerint határozták meg, hogy mi az a mennyiség, ami a lakossági felhasználók számára elegendő.

Felhívták a figyelmet arra is, ha a fogyasztó magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autóba tankol, úgy hatósági árat fizet, amennyiben benzinkannába, akkor piaci árat kell fizetnie.

A Mol ezért arra kéri a vásárlókat, ha gépjárművük benzintankja mellett külső kannába is tankolnak, azt a benzintankba történő tankolástól elkülönítve, a tankolás vételárának rendezése után tegyék meg. Ha a gépjármű üzemanyagtartályába, illetve a kannába történő tankolásra egyszerre, egy tranzakció keretében történik, úgy a tankolás teljes mennyiségére a töltőállomáson feltüntetett piaci árat kell fizetni.

Hernádi Zsolt a sátoraljaújhelyi Rákóczi Szabadegyetem energiaellátási kérdésekről tartott pénteki pódiumbeszélgetésen elmondta, ehhez a helyzethez hozzájárultak

  • az ukrajnai háború hatásai,
  • a kereslet-kínálat egyensúlyának felborulása és
  • a magyarországi árszabályozási rendelet is,

a társaság pedig nem akart olyan helyzetet teremteni, hogy valóban akkora üzemanyaghiány alakuljon ki egy-egy régióban vagy az országban, ami zavart okozna vagy teljes kiszolgáltatottságot jelentene a lakosságnak.

"A mi felelősségünk az, hogy a molekula ott legyen, ehhez meg bizonyos korlátozásokat időnként be kell vezetni, ez most egy ilyen korlátozás" - mondta Hernádi Zsolt, megjegyezve, egy átlagos személyautóba tankolt ötven liter üzemanyagból Magyarországon keresztül lehet utazni.

Az elnök-vezérigazgató emlékeztetett, a tapasztalatok szerint a nyári turistaszezon miatt megugrik a lakossági kereslet az üzemanyagok iránt, ezekből pedig – részben technikai okok miatt – a Molnak korlátozottak a rendelkezésre álló mennyiségei. Utalt arra, hogy Ausztriában egy tervszerű nagy karbantartás után nem sikerült újraindítani az OMV schwechati olajfinomítóját, a várhatóan még néhány hétig tartó leállással pedig komoly üzemanyagmennyiség tűnt el a közép-európai piacról.

A Magyarországon érvényes üzemanyag-árszabályozással kapcsolatban kifejtette, ez az intézkedés a lakosság védelmében született, hogy az energiapiacon kialakult ársokk ne egyik napról a másikra "terítse le" az itt élőket, hanem ennek valamifajta elhúzódó hatása legyen.

Hernádi Zsolt a hazai energiaellátás helyzetéről szólva elmondta, a magyarországi finomítók nyersanyagigényét kilencven százalékban import kőolajból fedezik, a hazai, illetve több közép-európai finomítót is az orosz kőolaj feldolgozására tervezték. A Mol-finomítója ugyan képes a nem orosz kőolaj feldolgozására a teljes nyersanyagmennyiség 35 százalékáig, ez azonban nem elegendő az orosz Ural-olaj teljes kiváltására.

El kell kezdeni a kőolajkeverékek kikísérletezését, ehhez azonban költséges beruházásokra van szükség a finomítókban, nem beszélve a magyar és a szlovák finomítói rendszerben okozott teljesítménycsökkenésről, ami már komoly késztermék-ellátási problémákhoz vezethet - jelezte az olajtársaság vezérigazgatója.

Hernádi Zsolt hangsúlyozta, az orosz olajra vonatkozó szankciók nemcsak a kőolajellátásban, hanem a kőolajszármazékok piacán is zavart okozna. A teljes európai dízelpiac tíz százalékát orosz import teszi ki: ekkora mennyiség nem jöhetne be Európába jövő február után, a kieső részt pedig be kell szerezni és el kell juttatni valahogy az európiai felhasználókhoz, és ez problémát fog jelenteni - jelezte.

A Mol százhalombattai finomítója működik és orosz kőolajat használva teljes kapacitással dolgozik, a termelés leállása esetén stratégiai tartalékban 45 napra elegendő dízel üzemanyag és körülbelül ugyanekkora mennyiségű kőolaj áll rendelkezésére a társaságnak – ismertette.

Az OMV-nél is csak 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron

Gépjárművenként legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron az OMV kutakon, a kannába, hordóba tankolt üzemanyagért pedig piaci árat számítanak fel péntektől – közölte az OMV.

Hozzátették: a 7,5 tonna feletti járművek (tehergépjárművek, kamionok, buszok) és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú járművek kizárólag a nagynyomású kútoszlopoknál tankolhatnak, piaci áron.

Indexkép: Pixabay