Ha bármilyen gépet veszel, mérlegelned kell, hogy érdemes-e vagy sem. Ha a gép bekerülési költségei meghaladják azt az értéket, amelyet az élettartama alatt meg tudsz termelni a segítségével, akkor nem érdemes megvásárolni.

Erre vonatkozó ökölszabályként szokás emlegetni, hogy csak annak érdemes kombájnt vásárolnia, aki legalább évi 200 üzemórát teljesít vele. Ebben az esetben nem a motor, hanem a cséplőüzemóra a mérvadó, hiszen csak ekkor dolgozik, „termel” a gép.

Traktorok esetében változik a kép, mert minden gazdaság más és más. A gépek kihasználtsága és az éves teljesített üzemóra nagyon különbözhet, még hasonló körülmények között termelő és dolgozó gazdálkodó esetén is. Lássuk, miből is áll össze egy traktor ára!

A vásárlás

Először is meg kell fizetned a vételárat. Ez egy adott összeg, ami a gép egyes jellemzőitől függ. Nem mindegy, hogy ki a gyártó, hogy mekkora a motorteljesítmény, milyen a felszereltség, és az sem közömbös, hogy kitől veszed meg az adott gépet. Nagyon sok jellemzőt kell figyelembe venned.

traktor

A felszereltség befolyásolja a gép vételárát – fotó: Fecsó Gábor

Másodikként említhetem azt a költséget, amellyel a lízing vagy a hitel igénybevétele miatt terhelik majd a gazdaságodat. Szerencsére manapság viszonylag alacsony áron és könnyedén lehet hitelhez jutni, de akkor is számolnod kell a kamatterhekkel. Hitelkonstrukciótól függően ez jellemzően 5 évig állandó kiadást fog jelenteni neked. A pénzügyi teljesítés ütemezésétől, a futamidőtől és még sok apróságtól függ, hogy mekkora költséget fog ez jelenteni. Az utóbbi években jellemzően a tőketartozás 5–10 %-a lesz a fizetendő kamat. Ez tartalmazza az éves kamat díjait, a kezelési költségeket és egyéb bújtatott kiadásokat.

Mindenképpen kérd pénzügyi szakember segítségét, és ne feledkezz el az apróbetűs részekről! Ha hitelre vásárolsz gépet, akkor vagyonbiztosítást is kell kötnöd a futamidő végéig.

A traktor üzemeltetése, szerviz és javítás

Harmadik fontos tétel a kiadások között a szerviz- és karbantartási díjak. A forgalmazók általában kikötik, hogy a jótállási időszakban csak az őáltaluk szállított alkatrész és szervizanyag fogadható el. Természetesen az is hozzájárul a költségekhez, hogy a szervizeket velük kell elvégeztetned, tehát munkadíj és kiszállási díj vonzata is van a tevékenységnek.

A vezető kereskedők szerelőinek munkadíja, egyéb megállapodás hiányában, 12–17 ezer Ft körül mozog. A szerelő általában 200–250 Ft/km kiszállási díjat számol fel. Ha több gépet üzemeltetsz, érdemes lehet elgondolkodnod valamilyen átalánydíjas szolgáltatási szerződés megkötésében. Ennek éves díja a szolgáltató és a traktor kategóriájának függvényében 350-700 ezer Ft között van.

traktor

A forgalmazók ragaszkodnak az általuk szállított anyagokhoz – fotó: Fecsó Gábor

A negyedik a sorban a javítások költsége. Néhány kereskedő ugyan felajánl a gépeihez biztosítási alapon működő extragaranciát, de ennek is ára van. Az ilyen kiterjesztett jótállás általában még önrészt is tartalmaz, a javításhoz kapcsolódó munkadíjat pedig szolgáltatási szerződés keretében (előre) megfizettetik a tulajdonossal. Sajnos az elmúlt időszakban a gépgyártókra egyre jellemzőbb a technológiai fegyelem romlása. Ezért én úgy gondolom, hogy mégis érdemes élni a lehetőséggel.

Ennek az az oka, hogy a garanciaidőn kívül egy-egy meglepetésszerű, nagyobb meghibásodás hatalmas anyagi terhet jelenthet a gazdálkodónak. Mindemellett korábbi tapasztalataim szerint a gyártási hibák valóban kibuknak a jótállásos időszakban, az ezt követő 3 évben pedig az új gépek kevésbé hajlamosak a tragikus meghibásodásra.

Ötödiknek említem azokat a hibákat, amelyek már a garanciaidőn belül is fizetősnek minősülnek. Ezek kopó alkatrészek hibái, illetve a külső körülmények miatt bekövetkezett olyan hibák, amelyek gyártási hibára nem vezethetők vissza.

Sajnos hazai statisztikai adat nem áll a rendelkezésemre, ezért egy régi-régi felmérésre tudok csak hivatkozni. Az Iowa State University által készített tanulmány 2001-ben tette közzé az American Society of Agricultural Engineers, 1996-os statisztikai elemzését, melyben a gépek javítására fordított költségeket is vizsgálták. Ennek alapján egy traktor halmozott javítási költségei 5000 üzemóránál a gép árának nem egész 10%-át teszik ki. Viszont az adatok alapján 10 000 üzemóra alatt elérhetik a gép árának csaknem a harmadát. Ha ehhez az adathoz hozzáképzeled a negyedszázados technikai fejlődést és a hibalehetőségek számának erőteljes megnövekedését, máris a beszerzési érték felénél tarthat a javítások költsége.

traktor

Az élettartam alatt a javítások költsége növekszik – fotó: Fecsó Gábor

Az élettartam

Nem bizonyított, de a saját véleményem, amit kollégáim is alátámasztanak, az, hogy a traktorok tervezett élettartama 8-10 ezer üzemóra. A jelenlegi technológiai szinten ezt a gyártók el is tudják érni. Mellesleg hozzáteszem, egy közepes gazdaságban a traktorok 8-12 év alatt teljesítik ezt a munkát. Egy évtized pedig a technológiai fejlődésben hatalmas idő. Lehet, hogy nem is érdemes ennél hosszabb ideig megtartani egy gépet, mert a világ elsuhan melletted, lemaradsz a technikai lépéstartás lehetőségéről.

Akkor lássuk a számokat!

150 LE névleges motorteljesítményű, jól felszerelt gép, évi 750 üzemóra teljesítéssel. A példában szereplő motorteljesítmény csak egyetlen jellemző. Ebben a kategóriában a gyártmánytól, a felszereltségtől és forgalmazótól függően 27–45 millió Ft közötti tartományban találhatsz új gépet. A példában kiragadott géphez 6000 üzemóra alatt felhasznált szervizanyagok, szűrők, olajok és kopó alkatrészek listaáron 3 216 ezer Ft-ot tesznek ki. A táblázat arányokat mutat, de vedd figyelembe, hogy az olcsóbb géphez is lehet drágábban szervizanyagot, olajokat vásárolni. Átalánydíjas szolgáltatási szerződést évente 400–450 ezer Ft körüli összegért köthetsz. Természetesen az első évben jótállásos a géped, erre az időszakra megfelelhet az eseti díjas szervizelés is.

Korábbi tapasztalatom alapján az éves szerződési díj és az eseti ellátásban lévő gépekre költött javítási és munkadíj ötéves időtartamon belül általában ki szokott egyenlítődni. Az egyéb javítások pedig a fent említett tanulmány alapján 3–3,5 millió Ft-ot emészthetnek fel ebben az időszakban.

5 év, kb. 4000 üzemóra költségei

ezer Ft százalék
A gép alapára 35 000
A hitel díja 30% önerő mellett 1 592 4,55%
Szűrők, olajok és kopó alkatrészek 2 015 5,75%
Általánydíjas szerződés 4 évre* 1 280 3,65%
Egyéb javításra fordított összeg (8%) 2 800 8,00%
Összes pótlólagos kiadás 7684 21,95%

*Természetesen első évben jótállásos a géped, erre az időszakra megfelelhet az eseti díjas szervizelés is.

A táblázat alapján láthatod, hogy 5 éves időtartam alatt a traktorodra rá kell költeni a vételár közel egynegyedét. Természetesen az adatok változhatnak, de a beruházás előtt mindenképpen érdemes számításba venni az egyéb felmerülő kiadásokat. Hogy szemléletessé váljon, elkészítettem az alábbi diagramot. Ezen látszik, hogy általánosságban a traktor vételárának még 21,95%-át a gépre kell költened, mire 5 éves lesz.

mezőgazdasági gép


A traktorhoz kapcsolódó kiadások – Fecsó Gábor

Megemlítem még, habár nem számottevő: 5 év alatt egyszer le kell vizsgáztatnod a gépet, ez jelenleg 40-60 ezer forint közötti összeg. Minden évben meg kell fizetned a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, ami már elérhető évi 4 ezer forint körül.

Hibamentes munkát kívánok!

Fecsó Gábor