Egyesek és nullák háborúja zajlik a mezőgazdaságban, adathalmazok véget nem érő sokasága hat ránk közvetve vagy közvetlenül a mindennapokban. Gondoljunk bele, hogy ezen adatokból kinyerhető információk hogyan hatnak döntéseinkre, készítik elő következő lépésünket.

Gyártói fétis, hogy a megszerzett információk kizárólag az általuk rendelkezésre állított eszközök segítségével dolgozhatók fel, jelentethetők meg, a kitűzött munka rajtuk keresztül végezhető el. Történtek már lépések ezek kiküszöbölésére, eljutottunk oda, hogy megszülettek a márkafüggetlen, egymással is kommunikáló, a mért adatokat a magasabb cél érdekében közvetlenül felismerő rendszerek.

Ez az alapgondolat hiányzott a magyar mezőgazdaságból, melynek pótlására egy új ökoszisztéma megszületését célozza meg. Az iGazda, a RO-SYS, az AgroSense és az AgroVIR kezdeményezésére született meg a VisibleFarm. Az agrárium számára eddig különálló informatikai megoldásokat biztosítottak: adatrögzítés és -továbbítás, megjelenítés, döntéstámogatás, irodai szintű felügyelet stb. Kíváncsiságtól hajtva, a cégvezetőkkel beszélgetve apránként ismertem meg a hozzáadott elemeket, amelyből a végére egy funkcionálisan egész válik.

gép

Már megszülettek a márkafüggetlen, egymással is kommunikáló rendszerek – fotó: iStock

Ha lépésenként kellene megismerni a rendszer összességét, akkor honnan kell elindulni?
Maróti Miklós: Az AgroVIR vállalatirányítási rendszer megalkotásakor az volt a cél, hogy a termelő az év bármely szakaszában a termelési költségekről információt kapjon, láthatóvá váljon a költség oldal, ki lehessen választani a legjövedelmezőbb termesztéstechnológiát, fajtát. Vegyünk alapul egy átlagos munkanapot, amit megelőz a munkafolyamatok tervezése. A papír alapú formát leváltva megtervezzük a másnapi feladatokat táblaszinten, az eljut a gépkezelőkhöz, akik mobileszközükön látják hol és milyen feladatokat kell ellátniuk.

Rajtunk kívülálló okok miatt a korábbi döntés korrekcióra szorulhat. Hogyan optimalizálható mégis a folyamat?
Dóra Sebestyén: A digitalizáció fejlődése lehetőséget ad az adatok összekapcsolására, pl. szenzorok (meteorológiai, levélnedvesség stb.) táblán belüli kihelyezésére. Amikor a vállalatirányítási rendszerben meghozunk egy döntést – pl. egy adott dolgozó adott területen végzett munkájával kapcsolatban –, a rendszer figyelembe veszi a tőlünk, azaz az AgroSense szenzortól kapott időjárási adatokat.

Tételezzük fel, hogy a szenzorok erős szelet jeleznek. Az összegyűjtött információk beérkeznek az iMező térinformatikai modulba, ahol térképszinten megjelennek, a beérkezett információk elemezhetővé válnak. A továbbított adatsor végül ismét az AgroVIR rendszerében jelenik meg, automatikusan riasztva a döntéshozót a feladatok áttervezésére. Az azonnali beavatkozás lehetősége adott. E megoldás integrációja a kialakított rendszerbe egy technológiai ugrást hoz, mivel a hatékonyságnövelésben és a munkaszervezésben hasznosul.

Milyen szerepet tölt be a térinformatika az együttműködésben?
Haász László: Nem elhanyagolhatót, semmiképp. Az iMező térinformatikai modul elkülöníthetetlen része a VisibleFarm kezdeményezésnek. Bármely adat, ami keletkezik, legyen szó az említett meteorológiáról, gázolaj-, növényvédőszer-felhasználásról és nem utolsósorban a GPS-koordinátáról – ami akár RTK (2 cm) pontosságú is lehet –, mind e modulhoz jutnak el közvetlenül. Az iMező a felvitt adataink térképen történő ábrázolását, továbbá a felhasználó munkagépeinek idősoros nyomon követését, azok adatainak megjelenítését teszi lehetővé. A megjelenítésen túl, a téradatok előállítása – mint az útvonalak létrehozása pontszerű adatokból, valamint a mezőgazdasági táblák kezelése – is ezen a felületen történik.

Az iMező a felvitt adataink térképen történő ábrázolását teszi lehetővé – fotó: visiblefarm.net

Ma már lehetőség nyílik összekötni az irodát a termőfölddel. Hogyan kell ezt elképzelni?
Rózsa Tamás: Mindenekelőtt az összeköttetés két leggyakoribb problémája az univerzális megoldás és az „élő” kapcsolat hiánya. Gyakran különböző gyártók munkagépeit, eszközeit kell használnia a gazdáknak. Ezeknek a különböző eszközöknek a saját, nem egységes megoldásai megnehezítik a részegységek közös kezelését, de az ISOBUS eszközök segítik feloldani ezt a problémát. Többek közt erre épülnek a RO-SYS megoldásai is.

Maradva az időjárási adatok okozta módosításnál, mivel a növényvédelmi munka nem valósítható meg, új feladattal bízzuk meg a kezelőt, legyen ez most a vetés. Az erőgépbe előzetesen egy ún. LogBox komponenst építünk, ami a traktor CANBUS és a munkagép ISOBUS hálózatról egyaránt adatokat gyűjt, mint például az üzemanyag-fogyasztást, sebességet vagy az üzemórát, de követhető a vetőmagtartály töltöttségi szintje is.

A működés során az adatokat a LogBox összesíti, kiegészíti a beépített GPS jelvevő adataival, és a beépített kommunikációs modulokon keresztül azonnal automatikusan továbbítja feldolgozásra. Ezek együttesen bekerülnek az iMező modulba, valamint az AgroVIR gazdálkodási rendszerébe, ahol már értelmezhető adatként támogatja a munkafolyamatok tervezhetőségét és a földeken dolgozó egységek áttekintését. A gyors beavatkozás lerövidítheti az állásidőt, optimalizálhatja a működési folyamatokat. Nem utolsósorban újabb adathoz jutunk, ami azonnal megjelenik a menedzsment rendszerben.

Összességében a fejlesztés lényege nem az, hogy valami egészen újat kellett feltalálni. Az egyes elemek már léteztek, ezek összekapcsolásával hasznosságuk már túlmutat eredeti funkciójukon. A VisibleFarm alkalmazásával minden kapott információ forintra váltható és megjeleníthető, mindez automatizáltan, az adminisztráció csökkentésével.

További információ: www.visiblefarm.net