Porsche Junior traktor

Egy restaurált Porsche Junior példány – fotó: RoadScholars/Youtube

A népautó, a Volkswagen történetét többé-kevésbé mindenki ismeri. Azt is sokan tudják, hogy a végtelenül alacsony árú, célszerű autót csak nagyon frappáns technikai megoldásokkal lehetett megvalósítani. A tervezés jelentette kihívás kemény munka, rengeteg kísérletezés elé állította a főmérnököt. Ferdinand Porsche végül megtalálta azt a koncepciót, aminek alapjain aztán több millió darab készült a népautóból, azaz a Volkswagen Käfer-ből.

A Porsche traktorok koncepciója nem kevésbé volt zseniális

A feladat itt is az volt, hogy széles rétegeknek elérhető áron készítsenek a német gazdaságok motorizálására alkalmas traktorokat. A gépeknek egyszerűnek, strapabírónak és jól karbantarthatónak kellett lennie. Alkalmasnak a változatos feladatok ellátására.

Porsche traktor dízelmotorral

Porsche Junior traktor dízelmotorral – fotó: Pixabay

Eredetileg kéthengeres dízelmotorral tervezték a traktorokat szerelni. Végül ennél sokkal frappánsabb megoldás született: kifejlesztettek egy léghűtéses dízelmotort, ami az összekapcsolható hengerfejeknek köszönhetően könnyedén gyártható volt egy-, két-, három-, vagy négyhengeres változatban is. Így gyakorlatilag létrejött egy olyan motorcsalád, ami különösebb további fejlesztések nélkül alkalmas volt a különféle majdani típusokat kiszolgálni a szükséges erőforrásokkal.
A Volks-Schleppernek, azaz a néptraktornak hidraulikus tengelykapcsoló dolgozott az erőátvitelében. A kerekekhez a hajtást portáltengelyen keresztül továbbította, így a hasmagassága egészen nagy lehetett, alkalmassá téve a bakhátas utakon való akadálytalan mozgásra.

Az ötlet és a fejlesztés kezdete a 30-as évekre tehető

A történelem fordulatai miatt azonban a gyártás beindítása egészen 1956-ig váratott magára. Az ekkor még mindig korszerű technika, a Mannesmann AG majd 2,5 millió márkás tőkeinjekciójának köszönhetően kerülhetett végre gyártószalagra, ahonnan nemcsak a környező országokba, hanem az USA-ba és Kanadába is jutott a traktorokból a gyártás 1963-as végleges leállításáig.

Korabeli Porsche Junior traktorok

Az ötlet az 1930-as évektől kész volt, de a gyártás csak 1956-ban indult el Porsche Junior dízelmotorral – fotó: RoadScholars/Youtube

Ezután az Iseki licenszvásárlása nyomán japánban még tovább élhettek az eredetileg a német gazdaságoknak szánt ötletek, de Friedrichshafenben már nem gördült le több kárminpiros Porsche-Diesel a gyártósorokról.

A Porsche veterán és youngtimer autóinak ára az elmúlt 10 évben az egekbe szökött

A tehetős távol-keleti vevők megjelenésével a piacon, a patinás európai sportautó-márkák gyártmányainak ára hihetetlen magasságokba szökött. Elmondhatjuk, hogy gyakorlatilag bármit, amire Porsche márkajelzés került, felvásároltak.

Porsche Junior traktor

Hát nem gyönyörű? – fotó: RoadScholars/Youtube

A Porsche traktorok ára sokáig tartotta magát, de mára láthatóan megindult az érdeklődés a mezőgazdasági géptörténet szerelmeseinek körein kívülről is ezek iránt. Jól néz ki a Porsche sportautó-gyűjtemény mellett a garázsban egy-két traktor is. A szebb darabok már most is egyre magasabb árakon mennek, de még mindig jó befektetésnek tűnik egy Porsche traktor.

A szebben restaurált példányok ára így is kezd hihetetlen magasságokba szökni, de az általános árszínvonal is láthatóan napról-napra emelkedik. Az egyszerű néptraktorból így hamarosan exkluzív luxuscikk lesz.

A következő videóban nemcsak egy gyönyörűen helyreállított Porsche Junior traktort láthatsz mozgás közben, hanem a cég és a traktorok fejlesztésének korai időszakából is felbukkan pár érdekes felvétel:



A Porsche-Diesel-Motorenbau GmbH. termékei összesen több mint 120 000 példányban készültek, és a német ipartörténet jellegzetes darabjai maradtak, mind gyártásuk körülményei, mind pedig technikai kialakításuk miatt.