A Deutz a Las Vegas-i CONEXPO-n mutatta be újdonságai sorában TCG 7.8 H2 hidrogénmotorját, melynek sorozatgyártása várhatóan 2024-ben kezdődik. A vállalat bemutatta PowerTree mobil töltőrendszerét is, amely villamos hálózat nélkül is használható.
A hathengeres hidrogénmotor 220 kW teljesítményt produkál, szén-dioxid-semleges és nagyon csendes – fotó: Deutz.com
Nem keletkezik káros vagy szennyező anyag
A hathengeres hidrogénmotor 220 kW teljesítményt produkál, szén-dioxid-semleges és nagyon csendes. Elvileg a motor minden jelenlegi Deutz alkalmazásban használható, mostanában épp egy 18 tonnás teherautóban tesztelik a HyCET projekt részeként.
A hidrogénnel működő gép bizonyos szempontból elektromos jármű: az üzemanyagcella egy oxigént és hidrogént felhasználó elektrokémiai folyamat során elektromos áramot állít elő, és ez hajtja az elektromos hajtásláncot.
Káros vagy szennyező anyag nem keletkezik, a jármű csak vízgőzt bocsát ki. Egy hidrogénhajtású autóba 5 perc alatt tankolható 5 kilogramm hidrogén-üzemanyag, amivel akár 400-500 kilométert is megtehet a jármű.
A megújuló energiával történő előállítás egyelőre drága
Nem túl klímabarát, hogy a hidrogén jelentős részét ma még földgáz segítségével állítják elő, ami szén-dioxid-kibocsátással jár - igaz, az elektromos autókba töltött áram sem csak zöld forrásból érkezik. Azonban van lehetőség arra is, hogy megújuló energiaforrásból – szél- vagy napenergiából – termelt villamos energiával állítsák elő a hidrogént a víz elektrolízisével. Ebben az esetben már teljesen környezetbarát, zöld hidrogénről beszélünk. A baj csupán annyi, hogy a megújuló energiával történő előállítás egyelőre drága.
Szakértők szerint legalább a felére kellene csökkennie az árnak, a hidrogén valódi alternatívája legyen a hagyományos üzemanyagoknak.
A zöld szegmensből a PowerTree mobil töltőrendszert is bemutatták a kiállításon, melynek kapacitása méretezhető, lehetővé téve az ügyfél műszaki és kereskedelmi igényeihez való optimális alkalmazkodást.
A zöld szegmensből a PowerTree mobil töltőrendszert is bemutatták a kiállításon, melynek kapacitása méretezhető – fotó: Deutz.com
A gyorstöltő rendszer egy órán belül képes 80 százalékra visszaállítani az akkumulátor töltöttségét
A Deutz kompakt, 400 voltos elektromos hajtásrendszere, amely két 40 kW-os villanymotorból álló osztott hajtást használ, szintén megtekinthető volt. Az akkumulátor 42 kWh kapacitást kínál. A 22 kW-os gyorstöltő rendszer egy órán belül képes 80 százalékra visszaállítani az akkumulátor töltöttségét.
Az ISO 26262 tanúsítvánnyal rendelkező rendszer csúcsteljesítménye 80 kW. A G5-18A teleszkópos rakodó koncepciójárművet már ezzel a hajtással szerelték fel, amely ötórányi folyamatos munkavégzést tesz lehetővé.