Farkas Zsuzsával, a Speed-ex Kft. ügyvezető igazgatójával a Bábolnai Gazdanapokon beszélgettünk.

Speed-ex Kft. családi vállalkozás, 1990 szeptemberében alakult, „hogy majd mi magunk megoldjuk az életünket”. Farkas Zsuzsa korábban a külkereskedelemben dolgozott, a mezőgazdasági gépek volt a szakterülete. A Speed-ex hozta be az első kínai traktorokat még 1993-ban.

Hogy mit jelentett akkoriban a piacon egy a kínai traktor? Nagyon izgalmas dolog volt, mert akkoriban senki sem tudta, milyen is Kína – mondta el Farkas Zsuzsa. „Mi ott voltunk az első delegációban, amely felkereste a Feng Shou traktorgyárat Nanchang városban.” A gyártási folyamatot végigkísérve voltak kételyeik a minőséget illetően, de nagyon olcsó volt, 200-300 ezer forintért rengeteget el lehetett adni belőle, hiszen abban az időben még rengeteg kisgazdaság volt, a háztájik sem szűntek meg.

Óriási dolog volt, hogy valakinek lehetett egy saját kis traktora, amellyel megművelhette a földecskéjét – emlékezett az ügyvezető igazgató. Ezek a traktorok a mai napig is dolgoznak. Igaz, a gyár, amely gyártotta, már rég csődbe ment – tette hozzá.

Kínai traktor magyar kabinnal

Az a gyár, ahonnan most hozzák a traktoraikat, a Jinma márkát, Jiāngsū tartományban van, Yancheng városban. Évente 12 ezer darab traktort gyártanak, pedig nem is ez a legfőbb profiljuk. Kína egyébként „óriási mennyiségben állít elő traktorokat, és ezek már jönnek Európába is”.

Farkas Zsuzsa: az első kínai traktorokat 1993-ban hoztuk be, azóta rendkívül nagy fejlődésen mentek keresztül – fotó: Agroinform.hu

Hogy mit tudnak most már? Ezek nem agyon-elektronizált traktorok, hanem szinte teljesen mechanikusak. A kezdetektől napjainkig nagy minőségi változás van pozitív irányba. Ha a ’93-as kicsi Feng Shou odaállna a Jinma mellé, akkor látnánk, hogy ég és föld a különbség. A behozott traktorok minden európai szabványnak megfelelnek. Van rajtuk szervokormány, differenciálzár, kétkörös hidraulika, hárompont-felfüggesztés, olyan kardán, amely az európai szabványnak megfelelő sebességtartományban tud forogni – sorolta Farkas Zsuzsa. „No és az ülések!” Hajdan elég kényelmetlen volt ülni ezeken a traktorokon, ma pedig rugós, állítható üléseik vannak.

„A legnagyobb eredménye ennek az egész importnak, hogy sikerült megszervezni a kabingyártást, tehát a kínai traktort kényelmes magyar kabinnal tudjuk árulni. Nekünk nagyon tetszik az, hogy végül is itt van egy kínai-magyar kooperáció.”

Ezek a Jinma traktorok, magas építésűek, így aztán a bakhátakon nem akadnak el, lassú menetben is nagyon jól használhatók, és a lejtőt is jól másszák meg „és függeszthető rá bármilyen munkaeszköz, amit csak akar a felhasználó.”

A vevőkörükről elmondta, sok önkormányzat vásárol 25 és 35 lóerős traktort, magánszemélyek pedig kis parcellákhoz, krumpliföldekre akár a kis 16 lóerőst – „rendkívül kedvelt a 16 lóerős”– továbbá lovardákba, tangazdaságokba, kiskertekbe. Az első időkben nehéz volt az alkatrészeket kívánságra beszerezni, egy csomó pénzt be kellett fektetni." Ma már egy hét alatt itt a szállítmány, és „mindig minden van”.

Megszűnt a hegemóniájuk, de több lábon állnak

Az értékesítő hálózatuk végzi a szerviz munkát, és vannak olyan szerelőik, akik az ország bármely pontján kimennek a helyszínre, ha valami probléma adódik. Az értékesítő hálózatról az ügyvezető igazgató elmondta: sok jó partnerük van az ország különböző pontjain, Pécstől Mátészalkáig, Győrtől egészen Békéscsabáig, továbbá  Budapest környékén.

A forgalmukról szólva hangsúlyozta, hogy előre látható volt, hogy a kínaiak sok gyára előbb-utóbb Európában is értékesít, ez mára már bekövetkezett. „A hegemóniánk megszűnt, így a mi értékesítési volumenünk sem maradt a régi szintű, de van más profilunk, és így több lábon állva kiegészítik egymást.”

A Kamaz tehergépkocsi a másik profiljuk, „ezeknek is vannak mezőgazdasági felépítményű változatai”. A KAMAZ teherautók Magyarországon 1976 óta vannak jelen, ma pedig már az összes olyan európai szabványnak megfelelnek, ami lehetővé teszi, hogy újból forgalmazzák. „Szívósságuk, mindenhova bemenni tudásuk, egyszerűségük alkalmassá teszik őket arra, hogy visszatérjenek Magyarországra, nem beszélve arról, hogy nagyon sokan kedvelték és hiányolják, főleg a sofőrök.

A cég forgalmán persze az is meglátszik, hogy milyen pályázatok vannak egy adott évben. Az meg „totálisan tönkreteszi” az egész piacot, amikor jó előre bejelentik, hogy majd jön egy pályázat, aztán hosszú-hosszú ideig, akár egy fél évig csak nem jön. Mindenki kivár, és senki nem vesz semmit, leáll az egész gépforgalmazás. Ez a gazdákat is rendkívül rosszul érinti – taglalja. Véleménye szerint nem kellene semmit sem mondani, hanem amikor elérkezik az idő, gyorsan kiírni a pályázatokat.

Hogy mi a kedvenc gépe? „Mostanában a 164-es, rendkívül jól használható apró traktor, de ezt most itt nem tudják lefotózni, mert elvitték az összeset, még a kiállításra sem jutott."