Az átlagos forgalomhoz képest az elmúlt nagyjából egy hétben jelentősen megnövekedett a benzinleszívó csövek forgalma. Ebben mintegy 200 százalékos a növekedés, a benzinkanna-eladásokban pedig 450 százalékos növekedés tapasztalható - írja az index.hu

A gazdasági bizonytalanságok hatása a tankolási szokásainkban is megmutatkozik

Mindenki igyekszik olcsóbban hozzájutni az üzemanyaghoz, illetve tart az esetleges hiányától, emiatt jelentősen emelkedett a kannákban otthon tárolt üzemanyag mennyisége. Hiába figyelmeztetnek folyamatosan a szakemberek arra, hogy ezek a megoldások egyrészt tűzveszélyesek, másrészt az egészségre is károsak lehetnek, ráadásul az üzemanyagok nagy többsége nem megfelelően tárolva meg is romlik - a tendencia nem csökken.

A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor az Indexnek elmondta, hogy miért nem jó ötlet otthon tárolni az üzemanyagot.

Egri Gábort elmondta, hogy „nem célszerű otthon tárolni tűzveszélyes folyadékokat, ez igaz a normál benzinre és gázolajra is". Szerinte ha mégis tárolni akarjuk, akkor ennek a legjobb módja a megfelelő tisztaságú, föld alatti, dupla falú tartályban történő tárolás - ilyenek az üzemanyagtöltő állomások tárolótartályai is.

A legrosszabb tárolási megoldás pedig a közvetlen napsugárzásnak kitett, föld feletti, átlátszó IBC-tartályokban vagy átlátszó egyéb edényben történő tárolás, melynek előélete és tisztasága bizonytalan

– mondta az Indexnek a szakember, hozzátéve, hogy az otthoni tárolás azért sem ajánlott, mert nem végtelen az üzemanyagban lévő biokomponensek stabilitása sem.


A normál gázolaj és a normál motorbenzin javasolt tárolási ideje megfelelő körülmények között 6 hónap

Egri Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy a hosszabb tárolás során

olyan oxidációs, polimerizációs folyamatok mennek végbe, amelyek termékei problémát okozhatnak a gépjármű üzemeltetése során. Ezen nagyobb molekulasúlyú anyagok eltömíthetik a szűrőrendszert és az üzemanyag-ellátó rendszerben lerakódásokat okozhatnak.

A kialakult gyakorlat szerint a biokomponens-tartalmú üzemanyagoknál, melyek közé a normál gázolaj és a normál motorbenzin is tartozik, a javasolt tárolási idő 6 hónap. Egri Gábor azonban kiemelte, ennek az alapfeltétele a megfelelő tárolóedényben és megfelelő körülmények közötti tárolás.

tankolás

Jelentősen emelkedett a kannákban otthon tárolt üzemanyag mennyisége – fotó: pixabay.com

Az üzemanyagok tűz- és robbanásveszélyesek

Egri Gábor hangsúlyozta, hogy a

napsugárzásnak kitett műanyag edényben, a mozgatáskor, kiöntéskor elektrosztatikusan feltöltődik az üzemanyag, ami robbanásveszélyes. Minden tűz- és robbanásveszélyes anyag gőzének a levegővel van egy koncentrációtartománya (alsó és felső robbanási határkoncentráció), amely között iniciáló hatásra berobbanhatnak.

Ilyen hatásúak lehetnek a háztartásokban megtalálható elektromos berendezések is.Valós veszélyforrást jelenthet az üzemanyagot tartalmazó edények talajszint alatti helyiségekben történő elhelyezése. Mivel a benzin gőze nehezebb a levegőnél, így a pincékben képes megállni, összegyűlni, ezzel tovább fokozva a veszélyt.

A spájzolás felboríthatja a piacot

Az üzemanyagtöltő állomásoknak a normál, tankokba történő tankolásokra épül készletezése. Egri Gábor szerint a mostani  „spájzolási" célú vásárlások, mint amilyen az edénybe történő tankolás, nem kiszámítható fogyasztást eredményeznek. Ez a tankolási mód többletfogyasztást generál, ami viszont hiányhoz vezet főként, ha ez tömeges mértéket ölt. Amikor pedig a „bespájzolt" készletet felhasználják, akkor az nem jelenik meg igényként a töltőállomásokon.

Országos szinten az úgynevezett pánikvásárlás olyan mértékű lehet, ami teljes hálózatban lekövethetetlen logisztikailag. Így akkor is hiányt fog generálni, ha valójában nincs. Minden szempontból hátrányos és káros, emellett veszélyes is az üzemanyagok otthoni tárolása

– mondta az Indexnek Egri Gábor.

Ahogy arról beszámoltunk, néhány napja leállt a szállítás a Barátság kőolajvezetéken Magyarország, Csehország és Szlovákia felé. A Mol egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat.