A mezőgazdaságban az anyagmozgatás, azon belül is a szállítás az egyik legfontosabb tényező, legyen szó állattartásról vagy növénytermesztésről. Fontos paraméter az adott termelési technológiához megfelelően választott szállító eszköz, hiszen energiát, időt és pénzt spórolhat a gazdaság számára. Ha a lehetőség adott, célszerű a termelési folyamatnak megfelelően specializált pótkocsit választani, illetve részletekbe menően is odafigyelni a beszerzés körülményeire.

Vásárlás előtt legyünk tisztában azzal, hogy pontosan milyen feladatra szánjuk a pótkocsit – fotó: KITE Zrt.

A KITE Zrt. tapasztalatai szerint Magyarországon pótkocsik tekintetében a forgózsámolyos technológia az elterjedtebb, de egyre többen, főleg a nagyobb gazdaságok már a tandem illetve a tridemes megoldások irányába mozdultak el. A piac rendkívül árérzékeny, emiatt pedig az a vásárlási trend alakult ki, hogy a gazdák csak akkor hajlandóak új, általuk addig kevésbé ismert berendezésre váltani, ha az kifizetődő, különben nem kísérleteznek új technológiákkal.

Ha a pótkocsik fejlődését nézzük, akkor elmondható, hogy az elmúlt években egyre jobban elterjedtek az elektromos vagy az elektrohidraulikus szabályzások, amik a kezelők mindennapjait könnyítik meg. Azonban itthon a speciális felépítmények, mint például a szálastakarmány szállítók, vagy az átrakó kocsik még nem nagyon tudtak teret hódítani. A legtöbb esetben még mindig az

„egy pótkocsi minden feladatra” elvet követik a vásárlók,

pedig több alkalommal, ha specializálnák a szállítási feladatokat, gyorsabban és hatékonyabban tudnák azokat megoldani. Pótkocsi vásárláskor a legfontosabb a traktor és a vontatmány megfelelő összeillesztése, mind súly, mind pedig lóerő tekintetében. Természetesen a fizikai méreteket sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen rendkívül fontos, hogy mindenhol elférjen az új eszköz.

A pótkocsik manapság már nagyon komoly felszereltséggel érhetők el – fotó: KITE Zrt.

Cégünk a JOSKIN Tetra-CAP és Trans-SPACE modelleket ajánlja mezőgazdasági szállítási célokra. A Tetra-CAP sorozatban 8 járműmodell található, amelyek galvanizált alvázra szerelt, nyitható, kettős oldalfalú, festett felépítménnyel vannak ellátva. Az alváz a lehető legalacsonyabb tömegközéppontot biztosítja, ami növeli a jármű stabilitását és biztonságát egyenetlen terepen is. A Trans-SPACE modellek nagy szállítási kapacitású, teknős billentős pótkocsik. A felépítmény nagy szakítószilárdságú acélból készül, mely hozzájárul az üres súly csökkentéséhez, és a hasznos teher növeléséhez is – nyilatkozta Tarnai Bálint, a KITE Zrt. logisztikai kereskedelmi osztályvezetője.

Vásárláskor körültekintően kell választani – fotó: Mg Agrocenter

Egy új pótkocsi vásárlását mindig a felmerült igényekhez kell igazítani, de nem árt a súly tekintetében kissé felül tervezni, ugyanis jó magyar szokás szerint hajlamosak vagyunk túlterhelni a járművet, ami meghibásodáshoz, de akár balesethez is vezethet – tudtuk meg az Mg Agrocentertől.

Mivel a traktorok végsebessége egyre csak növekszik, felmerült az igény a gyorsabb pótkocsik iránt, amit sokan közúton használt vontatmánnyal próbálnak megoldani. Viszont egy ilyen, akár 60km/h-val is haladni képes pótkocsinál óriási felújítási költség jelentkezhet akár rövid időn belül is, mivel ezek a futóművek nem alkalmasak a földúton való használatra, pláne magas terheléssel. Ebből következően nem javasolt az ilyen jellegű pótkocsik használata mezőgazdasági célokra, ha mégis emellett döntünk, számolnunk kell az esetleges következményekkel.

A pótkocsi, nem egy bonyolult szerkezet.

Felépítésüket és működésüket figyelembe véve azonban léteznek újabb technikai megoldások, valamint a gyártók is folyamatosan igyekeznek a felmerült igényekhez igazítani kínálatukat. A terhelhetőség nő, az önsúly viszont csökken, ez pedig a folyamatos anyagminőség javulásnak köszönhető.

Érdemes pontosan felmérni, hogy milyen feladaokra fogjuk használni az új vontatmányt – fotó: Mg Agrocenter

A pótkocsikon alkalmazott speciális felépítményeket csak a tehetősebb, nagyobb gazdaságok engedhetik meg maguknak, mint például amikor egy gyors pótkocsi a föld végén várakozik, és egy átrakókocsival oldják meg a kiszolgálását. De ettől függetlenül már egyre több univerzális, letolós, zárható, vagy éppen trágyaszóró adapterrel ellátott berendezéssel is találkozhatunk.

Egy pótkocsinak mindig a felhasználó szerinti igényeknek kell megfelelnie. Ez alapján a tandem hasznos a könnyebb mozgása miatt, az univerzális előnye a sokoldalúság, a forgózsámolyos pedig kifejezetten az ár érzékenynek lehet jó választás. A kiegészítőket is érdemes sorra venni, bár ma már szinte mindegyik ajánlat tartalmazza a pódiumot, a ponyvát, a magasítást, valamint a sárvédőket. További érdekesség, hogy ma már a gyártók többsége a vevő által igényelt színben is legyártja a választott terméket, hogy illeszkedhessen a flottába, érdemes lehet ezzel a megoldással is élni – modta Berbekár Tamás, az Mg Agrocenter országfelelőse.

Egyre jobban terjednek a speciális felépítésű pótkocsik – fotó: Gi-GA Farm Kft.

GI-GA Farm Kft. meglátásai alapján még a régebbi elavult kivitelű pótkocsik is, melyek legfőbb jellemzője a magas önsúly és az alacsony össztömeg, még hosszú ideig szolgálják a gazdákat, ezért a csereciklus akár 20-30 év is lehet. Az új pótkocsi vásárlók közül egyre többen választják az előnyösebb tandem rendszerű pótkocsikat, de az üzemeltetett pótkocsik döntő hányada még mindig forgózsámolyos kivitelű.

Amennyiben új pótkocsi vásárlásán gondolkodunk azon felül, hogy az elvégzendő feladatok alapján választjuk meg a pótkocsi típusát és kivitelét, fordítsunk figyelmet arra is, hogy ez a beruházás hordozza magában a válaszadás lehetőségét a kifürkészhetetlen jövő által elénk állított egyéb, jelenleg még nem aktuális feladatokra is. Továbbá az sem mindegy mennyire tartós és strapabíró a pótkocsink, illetve az üzemeltetése során mennyire terheli a vontató járművet, sőt érdemes különválasztani a közúton illetve a földúton, mezőgazdasági körülmények között történő szállítást.  Vásárlásnál fontos a traktor vontató ereje – fotó: Gi-GA Farm Kft.

A fejlődés a pótkocsik területén is óriási. A futóművek, a rugózás, a vezérlő rendszerek, az egyre jobb minőségű anyagok használatának lehetősége, a speciális nagy teherbírású gumik, mind-mind beépültek a rohamos fejlődésen átesett, csúcsminőséget kínáló pótkocsigyártók termékeibe.

Ezen a piacon is elképesztő minőségbeli különbségek vannak a látszólag azonos, vagy hasonló termékek között. Cégünk csúcsminőséget képviselő, csere felépítményes kivitelű pótkocsikat kínál, melyek képesek kiszolgálni akár több generációt is, mindezen túl pedig multifunkciós, takarékos és kiváló műszaki paraméterekkel rendelkeznek – mondta Vas Péter a GI-GA Farm Kft. termékmenedzsere.

A speciális szállítóeszköszök használata ugyan drágább, de nagyon sok lehetőséget tartogat – fotó: Fliegl Abda Kft.

A Fliegl Abda Kft. véleménye szerint Magyarországon pótkocsik tekintetében a „KGST” múlt miatt a forgózsámolyos kivitel a jellemző, de a jövő a tandemes, egytengelyes, tridem és quattro, összefoglalva támaszsúlyos pótkocsiké, vitathatatlan előnyeik miatt. A támaszsúly megtöbbszörözi a traktor kapaszkodó képességét, és ezt a tulajdonságot már a hazai felhasználók is kezdik felismerni.

Pótkocsi vásárláskor különbséget kell tenni a művelt terület nagysága, a szállítandó termények fajtái, a szállítási távolságok, és a vontató erőgép nagysága szerint. Általában elmondható, hogy olyan berendezést érdemes választani, amit az erőgép számára a hatóság megenged vontatható össztömegként, hiszen a hatósági engedély mindig össztömegre szól, ez szerepel az okiratban, ezt tudják mérni a hatóság szakemberei.

Megfelelően választott pótkocsival, gyorsabban halad a munka – fotó: Fliegl Abda Kft.

Sajnos egyre jobban terjed az a megoldás is, hogy a Nyugat-Európában forgalomból kivont közutas, fixes, forgózsámolyos pótkocsikat a hazai műhelyek billentősre alakítják át, és az alacsony bekerülési költség miatt az új pótkocsik nem is tudnak velük versenybe szállni. Ezek a vontatmányok méretük miatt jól túlterhelhetők, ami a hazai használóknak nagyon kedvére való, viszont ezzel, illetve a kamionkerék méreteivel, rendkívüli talajtaposás valósítható meg. Nem ritkán 20-22 tonnát lehet rájuk rakni, plusz 6-7 tonna önsúly, ami összesen 26-29 tonna össztömeget jelent.

A letoló rendszerű ASW pótkocsit javaslom, ami hátrafelé ürít, így könnyen használható alacsony raktárakban és egyenetlen talajon egyaránt, ráadásul teszi ezt kevesebb és kisebb nyomású olajjal, ha kell gyorsabban, mint a billentős kivitelűek. Különféle adapterekkel sokféle célra használható, valamint eltolható futóművel (állítható a támaszsúllyal) és nagyméretű gumikkal szerelt, és ezen előnyei miatt a leggyorsabb megtérülést biztosítja – nyilatkozta Szabó Pál, a Fliegl Abda Kft. területi képviselője.

Ha a jövőben pótkocsit vásárolna, tekintse meg az Agroinform.hu oldalán található Apróhirdetéseket, illetve szemezgessen nemzetközi Géppiac-ajánlataink között.