A lengyel borpiac éves forgalma helyi elemzők szerint meghaladja a 600 millió eurót (2,5 milliárd złoty-t) – olvashatjuk a biznes.interia.pl/wiadomosci lengyel hírportálon. Az egy főre jutó borfogyasztás az országban meglehetősen alacsony, évente mindössze 3-6 litert tesz ki, ami a nagy nyugat-európai országok fogyasztásának csak mintegy egytizedét teszi ki, viszont emelkedő tendenciát mutat, ami perspektívában komoly üzleti lehetőséget rejt magában.
Mindenekelőtt szigorú minőségi és higiéniai előírásokat kell teljesíteni, és meg kell szervezni az országon belüli precíz és pontosan ütemezett elosztást, valamint a külföldi szállítóval egyeztetett címkézést és palackozást. Mindez természetesen komoly szakértelmet is igényel, nem elegendő az importőr pénze. Legfontosabb pedig a belső fogyasztói piac megszervezése.
Az egy főre jutó borfogyasztás az országban meglehetősen alacsony, évente mindössze 3-6 litert tesz ki – fotó: Shutterstock
Az importőrök nem szívesen vállalják az átmeneti tárolással járó költségeket és a minőségi veszteségeket sem. Ugyanakkor az exportőrök és a fogyasztók hosszú távú kapcsolatokat igényelnek, hogy az azonos kategóriájú és minőségű borok beszállítása és értékesítése azonos csatornákon keresztül történjék, amihez Lengyelország nem rendelkezik olyan borpincékkel, amelyek az import fogadását, minőségi tárolását és elosztását megfelelő színvonalon meg tudnák szervezni. A területileg szétszórt és viszonylag kis befogadóképességű pincék erre nem alkalmasak. A külföldi exportőrök pedig néhány száz palack vagy néhány hektoliter bor beszállítását nem vállalják.
Tekintettel arra, hogy a középkorban a lengyelek a magyar borok fő vásárlói, a magyarok pedig a lengyelek fő borellátói közé tartoztak, érdemes lenne ezt a hagyományt közös erőfeszítéssel felújítani.