Februárban kutatást készített a hazai zöldség-, és gyümölcsfogyasztásról egy hazai startup csapat, akik zöldséges.com néven vették a fejükbe, hogy megfordítják a vidéki termelői élet ellehetetlenülését. Ugyanis tapasztalták, hogy a nemzetközi kiskereskedelmi láncok hatalmas elvárások elé állítják a beszállítókat, ami miatt háztályi léptékben mára már nem éri meg termelni. Annak ellenére, hogy a városi lakosság nagyon magas arányban közvetlenül a termelőktől szeretne bevásárolni a vasárnapi ebédhez, a napi zöldségturmixhoz és az uzsonnás tasakokhoz.

zöldség

Az áruházláncok elvárásainak a kisebb termelők nem tudnak megfelelni.

Ennek ma már van létjogosultsága az internetfelhasználás új korában, mikoris mindenki rendelkezik már okostelefonnal, aktívan használunk alkalmazásokat a mobilkészülékünkön és vásárlói szokásaink is egyre inkább az internetre terelődnek át. Az igazi nehézséget két dolog okozza a modell elterjedésében, annak ellenére, hogy makrogazdasági léptékben óriási pénzekről van szó, tekintve, hogy ma a kiskereskedelmi ár alig 30%-a a termelőké. Goda Szilárd, a zöldséges.com alapítója szerint ez a képlet megfordítható, és

a termelők könnyen gazdálkodhatnának a kisker árak 70%-ából is.

Az első komolynak érzett gond, hogy ma még nem tart ott az átlagosan 50 év fölötti termelői réteg, hogy magabiztosan tudná használni az internetet. Ezt a zöldséges.com-nál nem tekintik komoly bajnak, lelkesen készítik youtube csatornájukra az oktató videókat a rendszer használatáról, ami állitásuk szerint 15 perc alatt elsajátítható, egy héten belül pedig már oktatni tudja minden termelő a szomszédjának, hogy a szállítási költségen együtt spóroljanak.

zöldséges

Egy felület, ahol könnyen egymásra talál a termelő és a vásárló.

A második komolyabb probléma a szállítás, tekintve, hogy ma a webshop logisztikát szolgáltató vállalatok még nincsenek felkészülve törékeny és romlandó áruk szállítására. Kis kreativitással ez a probléma is kezelhető Goda Szilárd szerint – a megoldás a proaktivitásban van.

Az alapító szerint, amennyiben a termelők elolvassák az általuk készített kutatás eredményeit, motiváltá fognak válni termékeik feltöltésében a zöldséges.com-ra, ami a világon az első online élelmiszer-előállításra szakosodott piactér. Miután a gazdák termékei elérhetőek lesznek az interneten, a városi lakosság rendelni kezd, és ennek hatására ki fognak alakulni költséghatékony szállítási útvonalak, mert az adatokból a rendszer üzemeltetői világosan fogják látni az értékáramokat és ezek kiépítésében aktívan részt fognak venni. Következő lépésben pedig a termelést vissza lehet igazítani lokálisan is a fogyasztáshoz, mellyel visszaáll a korábbi egyensúly.

Véget kell vetni az élelmiszerek földkörüli utazásainak!

A zöldséges.com kutatását 32 ezren töltötték ki. A számokból elszomorító dolgokat olvashatunk ki a lakosság zöldség-, és gyümölcsfogyasztási szokásairól, például azt, hogy a vásárlói kosár 60%-a nem éri el a 3000 forintot hetente, a fogyasztott mennyiség pedig csak 53%-ban haladja meg a napi 43 dekagrammot háztartásonként.

Ennek népegészségügyi következményei is lehetnének, de a jó hír az, hogy az emberek 70%-a nyitott arra, hogy az interneten közvetlenül a termelőtől vásároljon. Ez pedig azt eredményezheti, hogy beáll a kereslet és a kínálat egyensúlya azzal, hogy újra levegőhöz jut a kínálati oldal. Mégiscsak úgy fest, hogy van jövője a vidéknek.

Amennyiben szeretné megtekinteni a tanulmányt, látogassa meg a tanulmany.zoldseges.com weboldalt.