Földrajzi árujelzős termékekkel Kínába!

Tavaly ötven százalékkal nőtt az Európai Unió élelmiszerexportja Kínába, amelynek piacát az unió a jövőben is megkülönböztetett figyelemmel, köztük földrajzi árujelzős termékekkel igyekszik meghódítani.
Más üzletemberekkel együtt az EU-biztos társaságában lévő Kiss István, a Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója elmondta, sikerült megakadályozniuk, hogy "valakik" bejegyezzék a Tokaji márkanevet Kínában.

Dancian Ciolos -az EU mezőgazdasági és vidékfejlesztési biztosa kínai útjának egyik legfontosabb feladata lezárni azt a folyamatot, amellyel jogi alapot teremthetnek Kínában és az unióban egyelőre tíz-tíz földrajzi árujelzős (GI) termék védelmének. A tervek szerint a "tíz plusz tíz projekt" után a jövőben következhetne további több száz áru rendszerbe vonása. Kína érdeklődést mutat a kezdeményezés iránt, s maga is rendelkezik olyan termékek sokaságával, amelyek előállítása történelmileg helyhez, térségekhez kötött; védelmüket, egységes megjelenésüket a piacon támogatnák. Ilyenek például a porcelán, vagy a selyem.

Az első válogatásba az EU termékei közé leginkább sajtok és hústermékek kerültek, olyanok, mint a Roquefort, a Comté, egyfajta cseddár sajt, a pármai sonka, vagy a skót lazac. Ezek már lényegében megjelentek a kínai piacon. Kínai részről a listára tették a Sárkánykút teát, egy fokhagyma félét és rizs ecetet, valamint gyümölcsöt, zöldség félét.